Nekromanti Helt vansinnig webbserie

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hitmen For Destiny är en helt vild jävla webbserie. Den dök upp och slog ner som en bomb på Penny Arcades forum med inledningsvisa reaktioner som "dude...what?!" och "srsly wtf!" men jag tycker att den är helt storartad.

Den får liksom en LSD-tripp att verka jordnära och logisk.

Man Mountainman

Storsvagåret
Dnalors omdöme: Awesometacular!

Synd bara att inte teckningarna är bättre. Men storysarna är totally out there.

Vitulv

Kul att du tyckte om den! Visst är den beroendeframkallande? Man kan liksom inte sluta läsa. Och monstrena snubben hittar på är helt whacko!

Jag gillar faktiskt bilderna, de påminner om gamla peka-och-klicka-äventyr.

Rising

Vila i frid
I de allra första seriesidorna är den WTF på ett fyndigt och skruvat sätt, men därefter går den in i en period då den är sugolugo så in i helvete; så först slutade jag helt enkelt att läsa den när stripparna bara blev enformiga och transparenta.

Efter att ha pratat med dig i vrållådan så lovade jag att ge den en chans till, och det är jag väldigt glad över, för vad som händer sedan (när partiet med monsterskolan drar igång) då hittar tecknaren plötsligt formen, och allt blir helt fantastiskt roligt. Det är verkligen en helt vild serie, som påminner om hur jag älskade att teckna serier när jag var liten: Jag brukade hitta på en massa skruvade karaktärer med olika typer av konstiga förmågor och personligheter - vilka jag etablerade lite kort på var sitt håll - innan jag sedan lät dem träffa varandra och börja bråka/tjafsa/skämta/interagera med varann på så sätt att jag inte ens själv visste vad som skulle bli resultatet. Det var jätteroligt att låta historier få berätta "sig själva" på det viset, och det är exakt den känslan jag får av Hitmen for Destiny: Det känns verkligen som att händelseförvecklingarna stundtals är lika roliga för tecknaren som de blir för oss.

Men han är också (till skillnad från mig, när jag var liten) skicklig på själva hantverket, och har god koll på dialogskrivande och komisk timing i de lägen där han faktiskt vet vad hans seriesidor skall handla om. Här finns gott om suveränt levererade vitsar. När serien väl börjar handla om karaktärsbaserad humor så saknar man inte ens längre WTF-influenserna i inledningen. Plötsligt är allt man kan tänka på vad för roliga saker som skall hända och sägas mellan Rolf och (min favorit:) Bjørn.

Äh, fan vad jag jiddrar. Kort sagt:
Åh, vilken bra serie! Om ni inte läser den här, då kan ni lika gärna idissla (eller så har vi bara olika smak. I vilket fall som helst så suger ni).

Vitulv

Jag har läst hela serien nu (den uppdateras fortfarande, ofta) och här är mina tankar;

Jag tyckte som du i början, att de första stripparna var fantastiska, men att den tappade lite efter ett tag. Eftersom jag fortfarande var så förtjust i bilderna så fortsatte jag trots allt läsa. Ganska snabbt fick skaparen liv i serien igen, och plötsligt fann man sig faktiskt bry sig om vad som hände, istället för att som tidigare bara skratta åt alla tokiga monster.

Berättartekniken är grym. Och smart. Och ibland lite omständig.

Som fantasyrollspelare och monsterdiggare kan man inte annat än att bara älska alla tokroliga monster som dyker upp. Deras förmågor används också smart. Jag får lite samma vibbar som jag får av old-school D&D-monster som t.ex. rust monsters, mimics och beholders. Monstrena är helt ologiska på alla trovärdighetsplan, men helt logiska för att berätta en monsterhistoria. De levande spegelportalerna är helt grymma, liksom hur de används i historien.

Det märks tydligt att det är en duktig tecknare som väljer att köra en naiv stil. Det tycker jag om. Vissa på penny-arcadeforumet flamar snubben och skriver att ett barn lika gärna kunde tecknat serien, men det bevisar ju bara vilka miffon de är. Har man någon jävla aning så ser man att killen är duktig.

Anyway, jag ska inte heller jiddra för mycket, men folk går verkligen miste om något i fall de struntar i att kolla upp den här serien.

Feuflux

omjonasson.se
Jag håller på att läsa serien nu. Den är fetgrym även om jag tycker den blev lite väl repetitiv i labyrint-grottan (de har precis kommit ut ur den nu, vete fan hur långt det innebär att jag kommit genom arkivet).

Att serien imponerar mest i början är kanske inte så konstigt, eftersom den inte liknar något annat så har den ett överraskningsmoment som inte går att bibehålla. Det gör dock inte så mycket, serien rockar nåt enormt ändå.

Portalmonstren är bara bäst och Lostclock är min favorit för hans sätt att få absurda saker (typ, samtliga monster) att låta fullkomligt självklara.

Nightowl

Champion
Feuflux said:
Portalmonstren är bara bäst och Lostclock är min favorit för hans sätt att få absurda saker (typ, samtliga monster) att låta fullkomligt självklara.
Den absurda men samtidigt fullt logiska monster-biologin är helskön, och Lostclocks sätt att fullständigt ignorera dödliga faror, bara han får förklara sagda biologi (eller undersöka den) är ännu bättre. Jag tycker också mycket om de eponyma ödets hitmen; jag har sett De Där Två Skurkarna förr, men de här två är mycket bra exempel på dem. ("Se det från den ljusa sidan, jag åt i alla fall inte dej!" "Bara för att jag SKÖT dej!" "Åh, jag har lagt det där bakom mej...") Kan bara tillägga att de bara blir bättre och bättre.

Eftersom jag är ett miffo tycker jag serien är fruktansvärt ful, dock. Jag skiter i om det är ett estetiskt val; det är ett FULT estetiskt val.

Erik