Jag läste nyss ett gammalt Fantomennummer där en insändare hade reagerat på att skurkarna i historiska Fantomen-episoder märkligt ofta var katolska präster, jesuitmunkar, inkvisitörer, etc, och Always Lawful Evil. Redaktionen viftade bort det hela med att alla religioner har sina korrupta utövare, men det tar inte bort det faktum att jag inte kan minnas något enda fantomenäventyr med en ond protestant. Eller jo, vi har missionären i 'Den gyllene runnans gåta', men han var ju basically en avatar av en bronsåldersbabylonier uppkrälad ur helvetet, så jag vet inte om han räknas.
Å andra sidan är ju dessa katolska präster nästan alltid spaggar eller portugiser, så man hade kunnat spekulera att det snarare är ett utslag av the black legend, som väl är intimt förknippad med antikatoliscism förstås.
Så visst, du har en poäng. I själva verket är ju protestantismen både tråkigare och obehagligare än katoliscismen, dessutom. En religion utan färgglada kyrkväggar, biktbås, inkvisition, helgondyrkan och andra mysticistiska flummerier. Vad faen ska det föreställa, liksom? Fattigt som fan. det blir ju inte bättre av att den var ett stort steg bakåt för kvinnors möjligheter i samhället och lika glädjefientlig som talibanerna.
- Ymir, svävar ut lite, kanske