anth
Vetefan
Först en definition:
Med "Helvetet" menar jag inte nödvändigtvis en plats där onda människor hamnar när de dör. Jag menar en mardrömsvärld med mardrömsmonster. En mardrömsvärld som vi kan besöka och där vi ibland får besök av dess mardrömsmonster (även om det ofta är väldigt svårt att passera gränsen mellan världarna oavsett i vilken riktning man tar sig).
Mardrömsvärlden kan givetvis dofta svavel, vara varm och befolkas av djävlar och demoner som plågar de dödas själar - men det är som sagt var inget krav i denna tråd.
***
- Vilka rollspel har ett Helvete beskrivet (så man kan besöka det och rollspela där)?
-- Vad är helvetets förhållande till den riktiga rollspelsvärlden? Vad är "syftet" med helvetet i rollspelet?
-- Hur tar man sig till/från helvetet? Är det en annan dimension så man måste hitta/öppna en portal? Är det i underjorden så man måste gräva sig dit eller hitta en tunnel?
-- Vilka är helvetets innevånare? Är det djävlar? Demoner?
-- Vad finns det för "äventyr" helvetet? Varför skulle rollpersonerna vilja besöka det?
- Känner ni till något häftigt helvete (från litteratur, film, etc) som inte finns beskrivet i något rollspel?
- Kommer ni på något helvete som inte beskrivits tidigare, men som skulle vara häftigt i ett rollspel?
***
Jag börjar:
Dungeons & Dragons har en rik historia med olika helveten. I DnDs standardkosmologi finns totalt 17 yttre plan, varav 7 kallas "lägre plan" som är mer eller mindre "helvetiska".
De lägre planen finns beskrivna i en bok som heter Manual of the Planes (utgiven till ADnD och DnD3), samt i "kampanjvärlden" Planescape.
De olika planen är bundna till olika alignment/livsåskådningar, goda människors själar hamnar i de högre planen och onda människor hamnar i de lägre planen när de dör.
För "levande" rollpersoner krävs dimensionsmagi eller portaler för att ta sig mellan olika världar. Eftersom dimensionsmagi är avancerad är den normalt bara tillgänglig för mäktigare rollpersoner.
Varje lägre plan har sina egna innevånare. Vissa plan har djävlar, andra demoner tredje daemoner o.s.v.
De yttre planen är även hemvisten för gudarna (vill man träffa en gud är första steget att ta sig till det plan där guden bor).
Det finns massor med äventyr. Vanligt är att någon/något skickats till ett yttre plan och rollpersonerna måste ta sig dit för att hämta tillbaks det. Eller så ska man dit för att hämnta en specifik sak eller rådfråga en specifik varelse.
Förutom standardkosmologin finns kampanjvärlden Ravenloft som kan sägas vara ett helvete. Det består av massor med sammansatta domäner som styrs av "onda furstar" som inte kan lämna sina egna små domäner.
Även 4e-världen Shadowfell kan sägas vara ett helvete och brukar kallas för DnD4s version av Ravenloft.
("Far Realms" nämns ibland i DnD, men då det inte finns någon utförlig beskrivning av det, hur man tar sig dit och hur man äventyrar där utelämnar jag det)
Jag tycker att Clive Bakers Hellraiser har en bra helvetesbeskrivning med sina kub-pussel som öppnar portaler till helvetet där cenobiterna bor.
Jag skulle kunna tänka mig en värld där "älvriket" (fairy land) beskrivs som ett helvete eftersom "älvorna" tankesätt och förmågor är fullständigt främmande för oss (Lite som Charles Stross' Laundry Files-roman "The Nightmare Stacks").
Jag skulle även kunna tänka mig en värld där helvetet finns på jorden, men åtskiljs av en mur eller liknande för att vi inte ska kunna ta oss till dem och vice versa.
Som Mordors portar, The Wall i GoT, The Wall i Stardust.
Jag har för mig att rollspelet Legend of the Five Rings har något liknande.
Med "Helvetet" menar jag inte nödvändigtvis en plats där onda människor hamnar när de dör. Jag menar en mardrömsvärld med mardrömsmonster. En mardrömsvärld som vi kan besöka och där vi ibland får besök av dess mardrömsmonster (även om det ofta är väldigt svårt att passera gränsen mellan världarna oavsett i vilken riktning man tar sig).
Mardrömsvärlden kan givetvis dofta svavel, vara varm och befolkas av djävlar och demoner som plågar de dödas själar - men det är som sagt var inget krav i denna tråd.
***
- Vilka rollspel har ett Helvete beskrivet (så man kan besöka det och rollspela där)?
-- Vad är helvetets förhållande till den riktiga rollspelsvärlden? Vad är "syftet" med helvetet i rollspelet?
-- Hur tar man sig till/från helvetet? Är det en annan dimension så man måste hitta/öppna en portal? Är det i underjorden så man måste gräva sig dit eller hitta en tunnel?
-- Vilka är helvetets innevånare? Är det djävlar? Demoner?
-- Vad finns det för "äventyr" helvetet? Varför skulle rollpersonerna vilja besöka det?
- Känner ni till något häftigt helvete (från litteratur, film, etc) som inte finns beskrivet i något rollspel?
- Kommer ni på något helvete som inte beskrivits tidigare, men som skulle vara häftigt i ett rollspel?
***
Jag börjar:
Dungeons & Dragons har en rik historia med olika helveten. I DnDs standardkosmologi finns totalt 17 yttre plan, varav 7 kallas "lägre plan" som är mer eller mindre "helvetiska".
De lägre planen finns beskrivna i en bok som heter Manual of the Planes (utgiven till ADnD och DnD3), samt i "kampanjvärlden" Planescape.
De olika planen är bundna till olika alignment/livsåskådningar, goda människors själar hamnar i de högre planen och onda människor hamnar i de lägre planen när de dör.
För "levande" rollpersoner krävs dimensionsmagi eller portaler för att ta sig mellan olika världar. Eftersom dimensionsmagi är avancerad är den normalt bara tillgänglig för mäktigare rollpersoner.
Varje lägre plan har sina egna innevånare. Vissa plan har djävlar, andra demoner tredje daemoner o.s.v.
De yttre planen är även hemvisten för gudarna (vill man träffa en gud är första steget att ta sig till det plan där guden bor).
Det finns massor med äventyr. Vanligt är att någon/något skickats till ett yttre plan och rollpersonerna måste ta sig dit för att hämta tillbaks det. Eller så ska man dit för att hämnta en specifik sak eller rådfråga en specifik varelse.
Förutom standardkosmologin finns kampanjvärlden Ravenloft som kan sägas vara ett helvete. Det består av massor med sammansatta domäner som styrs av "onda furstar" som inte kan lämna sina egna små domäner.
Även 4e-världen Shadowfell kan sägas vara ett helvete och brukar kallas för DnD4s version av Ravenloft.
("Far Realms" nämns ibland i DnD, men då det inte finns någon utförlig beskrivning av det, hur man tar sig dit och hur man äventyrar där utelämnar jag det)
Jag tycker att Clive Bakers Hellraiser har en bra helvetesbeskrivning med sina kub-pussel som öppnar portaler till helvetet där cenobiterna bor.
Jag skulle kunna tänka mig en värld där "älvriket" (fairy land) beskrivs som ett helvete eftersom "älvorna" tankesätt och förmågor är fullständigt främmande för oss (Lite som Charles Stross' Laundry Files-roman "The Nightmare Stacks").
Jag skulle även kunna tänka mig en värld där helvetet finns på jorden, men åtskiljs av en mur eller liknande för att vi inte ska kunna ta oss till dem och vice versa.
Som Mordors portar, The Wall i GoT, The Wall i Stardust.
Jag har för mig att rollspelet Legend of the Five Rings har något liknande.