Hur går ni tillväga gällandes de här punkterna?
[color:red]Vid sense motive och diplomacy osv. [Slår ni dessa hemligt eller ber ni spelarna slå dom?]</font color=red>
[color:red]spot och search [samma här?]</font color=red>
[color:red]Heal[Även samma här?]</font color=red>
Varför jag frågar är för att vissa av dom här slagen kan vara ganska avslöjande. Om vi tar ett mer futuriskt tillfälle (lättare för mig att få er att förstå¨då) Om vi säger att era spelare ska gå ombord på ett stort fraktskepp och helt plötsligt säger SL -"Allihopa slår ett spot check" [Det finns en bomb under skeppet som kommer spränga dom i bitar om dom inte ser den] (DC10) Ingen lyckas. SL-"Nehepp, ni går på skeppet"
Spelarna kommer ju vid det här tillfället veta att nånting fanns att se där ute och då kommer dom be att få "spotta" igen.
Samma sak gäller diplomacy och sense otive. Spelarna kanske blir misstänksamma om du säger att dom ska slå ett sense motive när de står och snackar med en viktig NPC.
Heal är den största och mest intressanta frågan. Om spelarna slår denna så kan de med säkerhet se om de lyckas [om de slår ett högt slag dvs] De kan även se om de misslyckas om de slår lågt. Om du däremot slår slaget [och spelaren misslyckas] så kanske spelaren tror att den har lyckats stoppa blödningen, men när han senare tittar så är kompisen död... Intressant sånt här tycker jag...
[color:red]Vid sense motive och diplomacy osv. [Slår ni dessa hemligt eller ber ni spelarna slå dom?]</font color=red>
[color:red]spot och search [samma här?]</font color=red>
[color:red]Heal[Även samma här?]</font color=red>
Varför jag frågar är för att vissa av dom här slagen kan vara ganska avslöjande. Om vi tar ett mer futuriskt tillfälle (lättare för mig att få er att förstå¨då) Om vi säger att era spelare ska gå ombord på ett stort fraktskepp och helt plötsligt säger SL -"Allihopa slår ett spot check" [Det finns en bomb under skeppet som kommer spränga dom i bitar om dom inte ser den] (DC10) Ingen lyckas. SL-"Nehepp, ni går på skeppet"
Spelarna kommer ju vid det här tillfället veta att nånting fanns att se där ute och då kommer dom be att få "spotta" igen.
Samma sak gäller diplomacy och sense otive. Spelarna kanske blir misstänksamma om du säger att dom ska slå ett sense motive när de står och snackar med en viktig NPC.
Heal är den största och mest intressanta frågan. Om spelarna slår denna så kan de med säkerhet se om de lyckas [om de slår ett högt slag dvs] De kan även se om de misslyckas om de slår lågt. Om du däremot slår slaget [och spelaren misslyckas] så kanske spelaren tror att den har lyckats stoppa blödningen, men när han senare tittar så är kompisen död... Intressant sånt här tycker jag...