Björn Wärmedal
Björning Wheel
- Varje rollperson har sju egenskaper med värden från 0 till 20: Styrka, Rörlighet, Avståndsvapen, Närstrid, Närvaro, Kommunikation och Magi.
- För att genomföra en handling slår man 1T20. Om utfallet är under eller lika med värdet i egenskapen man slår mot är det lyckat.
- Rustning halverar skada.
- I strid så slår båda kombattanter mot den egenskap (Närstrid eller Avståndsvapen) som är inblandad. Den/de som lyckas utdelar skada på motståndaren: lika mycket som tärningsutfallet om man är obeväpnad och dubbelt så mycket annars.
- I andra former av konflikt eller motstånd så slår båda motståndare mot den inblandade egenskapen. Om båda lyckas är det den med högst tärningsutfall som vinner.
- Magi är en konflikt mot naturen, som har olika värde i sin "egenskap" beroende på hur naturvidrigt det du försöker utföra är. Om naturen vinner så drabbas magikern av backlash/snedtändning/paradox eller vad man vill kalla det.
- Varje rollperson har 30 HP.
- Utöver egenskaper har rollpersonerna Erfarenheter, beskrivna som lite bredare och fria koncept. Exempelvis "skomakare", "riddare", "gått i akademi" eller liknande. Dessa har värdena 5, 10 eller 15.