Nekromanti Hemmabygge

Zagel

Veteran
Hej.. Länge sen man var här... iaf
Har byggt ihop ett rollspel bestående av delar från M:UA, Drakar&Demoner(-91) samt lite från EON. Lite inspiration från Corriolis också. Nu till bollplanks idéer.

Jag tänkte ge olika fördelar beroende på effekt i förhållande till sin färdighetsnivå.
Intervallen -25%/-50% siktar jag på. I vanliga färdigheter så ger det bättre resultat; finare hantverk, mer information, snabbare klättring etc etc. Inget nytt kanske, en husregel hos en del. (aktiva effektslag är kvar som vanlig; gömma sig vs. speja/söka etc etc)

Det är striderna jag mer vill ha åsikter om.
Anfall; -25% +3 i skada, -50% +1t6+2 i skada

Försvar;
Blockering: -25% -3 i skada mot BV, -50% -1t6+2 i skada mot BV.
Likadant med parering.
Antingen om man negerar liknande effekt mot varandra inom anfall mot försvar, eller slår och negerar.

Jag har en hatkärlek mot undvika. Det kan lätt bli en komisk flamenco i en strid där en person undviker hejvilt. Mitt förslag är där, en normal undvikning dvs effekt under -25% ger -2 i INI, -25% ger -.1 och -50% ger ingen höjning.

Jag kör med moddad M:UAs regler för ini: Smi+1t10+vapen
Stridsreglerna är som i MU:a, Offensiva handlingar ger egna svårigheter vid många handlingar, Defensiva ger sin egen ökning.

2 anfall och en undvikning skulle ge
Anfall: Grundchans/Grundchans -25%
Försvar: Grundchans

Sjukt rörigt, men hoppas på synpunker.. Helst konstruktiva och inte.. Dåligt!!! :gremsmile:
Tack på förhand.

Zagel

Veteran
Kanske ska förtydliga insåg jag nu.. Effekterna jag pratar om är:

70% i 1hsvapen
Skulle man slå 46-70, normal effekt
21-45 -25% effekten
08-20 -50% effekten

Perfekta slag i min "regelbok" är 1/10 av grundchansen.

Har inverterad Perfekt/Fummel.
70% Perfekt 01-07 Fummel 98-100
Enklare/Svårare ju bättre du blir