Nekromanti Hemmagjorda settings

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag skulle vilja ta reda på hur mycket egenhändigt ihoptejpade settings det finns därute?

Själv använder jag mig av ett modifierat Ravenloft om jag känner för lite mer medeltida setting. Där brukar det spelas monsterjägare och annat i en mer down-to-earth stämning.

Känner jag för totalt oseriös fantasy så spelar jag i ett begränsat område som enkelt kan beskrivas. Som sagt är det dock totalt oseriöst.

Träskeby
Detta är en liten by där rollpersonerna kommer ifrån som ligger mitt i ett träsk.

Stiestad
En stad som ligger i utkanten av träsket. Folk som bor i Träskeby tycker givetvis inte om de som kommer från Stiestad. Plus att Stiestad just nu har ett stort vägbygge på gång som skapar konflikter. Vägbyggarna går ofta vilse i träsket och rollpersonerna hittar dem och retas med dem...

Träsket
Massor med troglodyter och drunknade, uråldriga, tempel. Detta är egentligen vad som utgör träsket. RP plaskar runt i sin stulna båt och utför uppdrag åt den kobold som styr Träskebys undre värld.

Första uppdraget var att hitta en skatt med gamla guldmynt.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag hade inte tänkt låta dig vänta så här länge på ett svar, men jag måste rota runt lite i mitt överbelastade minne först. I princip arbetar jag på två settings, men det kan hända att de hör ihop. Dessutom tycker jag inte om att använda engelska ord i svensk text, så jag tänker säga spelvärld i stället. Here we go (/images/icons/hairy.gif)

Den spelvärld som jag arbetat mest på (och som jag faktiskt spelat lite i också) var från början en standardfjantasyvärld som jag hittade på vartefter (jag hade inte råd att köpa Forgotten Realms). Så småningom har den utvecklats till något annat, men så långt kom vi aldrig när vi spelade. I princip (dvs tills jag kommer på något bättre) heter världen Suranneus och består av en platt skiva inuti en sfär av kristall. Utanför kristallsfären finns ett gäng demoner som försöker göra hål på den och ett gäng celestials som hindrar dem. Innanför sfären finns ett stort antal gnomer som sköter det praktiska (tänder och släcker stjärnorna, vrider upp solen och månen, pumpar upp vattnet i den övre halvan av sfären igen vartefter det rinner över kanten på skivan osv.) Vanliga människor (och alver, dvärgar, orcher och hela köret. Fast inga gnomer) bor på skivan och har i princip ingen aning om hur det ligger till. En helt vanlig fantasyvärld, med andra ord.

En annan spelvärld (som jag aldrig spelat i och som jag bara skissat lite på än så länge) baserar sig på Grim'n'Gritty-reglerna, där normala rollpersoner har relativt lite hit points och där magi&monster är livsfarliga. Tanken var att magiker skulle vara fruktade och mäktiga och att drakarna skulle ha något med det hela att göra, men eftersom jag inte spelat rollspel alls på ett bra tag har jag inte varit så väldigt motiverad att fortsätta.

-JPS-