Nekromanti Hemmasnickrade regler för magi i Eon IV

Deckard

Veteran
Hallå! Det är dags att göra något åt avsaknaden av magi i Eon IV. Jag kommer att posta mina personliga förslag här, och jag välkomnar er andra att göra detsamma. Reglerna vi utformar bör ju försöka efterlikna det kommande magisystemet så att den framtida konverteringen blir lätt, så här är vad vi vet och bör utgå från:

Kaigon;n84328 said:
Så här ser det ut:
  • Magiboken blir nästa stora modul efter Damarien.
  • I år kommer vi att ge en konkret regel-introduktion till boken.
  • Det enda exakta man kan säga om ETA är att magiboken inte kommer att finnas i butiker innan året är slut.
Sen lite mer regelstuff:
Disclaimer: Allt nedan kan komma att ändras och inget är definitivt spikat.
  • Aspektfärdigheterna heter inte längre Alstra <Aspekt> utan bara <Aspekt> (Pyrotropi istället för Alstra pyrotropi).
  • Färdigheten Transformera är borttagen.
  • Vi har behållit samtliga aspekter (inklusive Oneirotropi) och därefter lagt till Topotropi (rum och utbredning) samt Kosmotropi (eter, rymden, ångest).
  • Psykotropi är nog den av de ursprungliga aspekterna som ändras mest och kan komma att likna Daimotropi och Teotropi mer än vad den gjort tidigare.
  • Formaliserade besvärjelser har bara ett moment/tärningsslag vilket är en Aspektfärdighet. Viss likhet med de religiösa bönerna fast självklart varierande magnitud.
  • Extemporering har troligen två moment: Aspektfärdighet och en improvisationsspecifik färdighet.
  • Ritualer har två eller fler moment: 1-3 eller fler Aspektfärdigheter och en ritualspecifik färdighet. Relativt lik de religiösa riterna.
  • Typisk svårighet: [Effektens magnitud] + [Ev ökning av avtånd] + [Ev ökning av varaktighet] + [Ev ökning av omfång] + [Ev tranformering mellan använd Aspektfädighet och effektens aspekt].
    • Exempel på effekt: Flamma (Pyrotropi), ingår i bönen Helig brännmärkning på sida 236. Orsakar Eldskada [X+4]/[X+4] (där X är magnituden och varje 4 automatiskt omvandlas till 1T6) så magnitud 4 innebär 2T6/2T6 Eldskada och magnitud 12 innebär 4T6/4T6. Magnitud 12 innebär bassvårighet 12.
    • Avstånd börjar alltid som Intill men kan ökas till de vanliga avstånden Kort, Medellångt, osv. Ingen svårighet bestämd än.
    • Omfång och Varaktighet beskrivs till stor del på sida 226. Ingen svårighet bestämd än.
    • Till skillnad från innan bestäms transformeringens svårighet av antalet filament och eventuellt kommer svårigheten att bli mellan +1 och +8 i svårighet per 4 filmanet (dvs från +0,25 till +2 per filament).
  • Magi och motstånd: De flesta effekter som ger en binär konsekvens ("antingen blir du X eller så blir du inte") får ett motståndsslag, vanligen Självkontroll eller Livskraft men även andra härledda attribut. Effektens magnitud ger då svårighet att inte bli påverkad av den binära effekten. Effekten Döda vs Livskraft är ett typiskt exempel.

Kaigon;n84707 said:
Till viss del. Den kan användas som en försvarsfärdighet och förstöra någons försök att använda magi. För en besvärjelse jämförs Förvränga slaget med Aspektslaget och om Förvränga är högre så uppstår en dissipation – det intressanta är dock att det är Förvrängarens som drabbas av dissipationen. Man kan bara använda Förvränga om man är nära besvärjaren, målet (eller om man är målet själv) eller det som besvärjaren drar filament ifrån.

Kaigon;n84735 said:
  • Besvärjelse försvinner.
  • När man misslyckas slår man komplikationsslag (dvs ett dissipationsslag). Lyckat innebär en kontrollerad dissipation, misslyckat innebär en okontrollerad.
  • För formaliserade besvärjelser och ritualer kommer Övertag att fungera som i mystiken. Improvisation kan skilja sig och eventuellt får man inga Övertag alls där eftersom man ändå hade friheten att sätta svårighet.
  • En balansförändring för aspekterna är att filament i princip alltid är tillgängligt för samtliga aspekter (förutom i magidöda områden), däremot kan man få massiva avdrag (och ibland bonusar) beroende på situationen. Det skulle kunna fungera så att pyrotropi får ?4T6 i vatten men också +2T6 om man som magiker står mitt i en stor eld. Regelmekaniskt jobbar vi alltså med mjuka gränser (det blir svårare) istället för att man behöver räkna kilogram eller komma upp i en viss mängd (för att det annars är omöjligt om man inte når upp).
  • Ytterligare balans är att svåra aspekter tenderar att ha mer fördelaktiga transformeringssvårigheter, exempelvis är det lättare att gå från pyrotropi till fototropi än vice versa. Vi kan även få en del balans genom att dissipation fungerar olika och är olika farligt samt så klart vilka effekter som är tillgängliga utan transformering.
  • Vi kommer troligen att göra en extrasida för magiker så att man får plats med mer än bara sina mystiska färdigheter.
Let's get to work!

Deckard

Veteran
Version: 2

Generell svårighet för besvärjelse:

[Magnitud]x4+[Avståndsförändring]x2+[Transformationssvårighet]x2+[Omfång]x2

Magnitud:

Antal filament som alstras.

Avståndsförändring:
  • Närstrid=0 (alla besvärjelser har i grund avståndet närstrid)
  • Kort=1
  • Medellångt=2
  • Långt=3
  • Mycket långt=4
Transformationssvårighet:
  • Lätt=0 (besläktade aspekter, ex. pyrotropi och termotropi)
  • Normalsvårt=1 (aspekter utan relation, ex. biotropi och hydrotropi)
  • Svårt=2 (motsatta aspekter, ex. fototropi och skototropi)
    Notering: Förlust av filament i transformeringen har abstraherats bort, och balanseras istället med en svårighet.
Omfång:
  • 5 meters radie=1
  • 10 meters radie=2
  • 15 meters radie=3, etc
Buffar och effekter lagda på döda ting varar en scen om dessa inte är momentana. För att göra en effekt av denna typ permanent krävs en kronotropisk effekt (eller ritualer för längre varaktighet). För icke-momentana effekter lagda på fiender så får fienden varje runda slå mot lämplig attribut för att upphäva effekten, till exempel självkontroll för att skaka av sig en skräckinjagande effekt. Fienden får en chans att skaka av sig besvärjelsen samma runda, så även om magikern lyckas finns det en chans att komma undan helt. Effekten varar ända tills det att fienden skakat av sig den eller i högst en scen.

Angående dissipation tycker jag att man inte bör kunna stå och dissipera ett filament i taget under flera rundor, då detta skär sig mot Eon IV:as system enligt tidigare argument. All dissipation bör därmed ske under en runda, vilket kommer att användas för att balansera extemporering. Missar man magislaget med 10 eller mer dissiperar alla filament okontrollerat. Missar man med mindre, så får man slå magifärdigheten igen mot [Magnitud]x4 för att försöka dissipera kontrollerat. Misslyckas detta dissiperar allt okontrollerat. Den okontrollerade dissipationen är av samma slag som beskrivs i Mystik och Magi för varje aspekt. (Skadan och effekterna kommer dock att behöva översättas.)

Med hjälp av extemporering så kan man under ett flertal rundor väva ihop olika effekter utan tidigare planering genom att väva en effekt per runda, och på så sätt sprida ut svårigheten jämfört med formaliserad magi där allt måste alstras och vävas på samma gång. Tack vare detta så skulle en skicklig extemporatör, given lite tid, lätt kunna väva ihop tre effekter á tre magnituder för en total magnitud på 9. Dock om något litet fel skulle ske på vägen skulle magikern behöva dissipera alla filament som denne hunnit väva på en och samma gång. Om magikern då skulle snubbla på mållinjen i ett försök att väva den tänkta besvärjelsen med magnitud 9 så skulle trollet som besvärjelsen ämnat träffa få ha det kul med att slicka grottväggarna resten av eftermiddagen. Kort: High risk – high reward, som det bör!

Svårigheten för extemporerade effekter följer samma mall som de vanliga besvärjelserna, dock så måste två slag slås mot denna svårighet för varje effekt: ett för [Aspekt] och ett för färdigheten Extemporera. Transformering är ej tillåtet. Missar man med 10 så är det fummel, men jag funderar på att göra det så att konsekvenserna blir annat än okontrollerad dissipation om det är extemporera-slaget som fummlar. Till exempel att effekten träffar magikern, att det blir en helt annan effekt som flyger i en slumpad riktning eller att filamenten transformeras till någon farlig aspekt innan de dissiperar.

Hur tycker ni balansen mellan formaliserad och improviserad magi ser ut? Finns det något sätt att förbättra det hela?

Till Helmgast: Liknar min vision av extemporering eran? Input här är extra välkommen!

Cieylor

Veteran
Bra initiativ! Några tankar:

Effekter på motståndare bör nog hanteras genom att det slås nya slag för att motstå varje runda istället för att räkna rundor. Detta är i linje med bönen som förblindar i grundboken.

Radie i meter borde vara okej för omfång. De gör så med mysterierna redan.

Gällande extemporering så tolkade jag "improvisationsspecifik färdighet" i Kaigons inlägg som att man kan använda lite vilken färdighet man vill så länge det går att motivera, så jag tänkte mig att jag slår mot Ataxatropi och Flyktvägar för att teleportera mig till gränden bakom värdshuset. Liknande tänkte jag mig att det finns en blodig ritual som utförs genom slag mot Nekrotropi, Semotropi och Slaktare. Jag kan ha missförstått, men det lät rätt coolt i mitt huvud.

Det som behöver tänkas mest på nu är nog alstring och dissipation. Innebär kontrollerad dissipation fortfarande en tidsförlust (alltså att det tar en runda)? Vad skall vi ha för effekter från okontrollerad dissipation?

Deckard

Veteran
Cieylor;n85204 said:
Bra initiativ! Några tankar:

Effekter på motståndare bör nog hanteras genom att det slås nya slag för att motstå varje runda istället för att räkna rundor. Detta är i linje med bönen som förblindar i grundboken.
Det kan nog vara smart faktiskt.

Cieylor;n85204 said:
Gällande extemporering så tolkade jag "improvisationsspecifik färdighet" i Kaigons inlägg som att man kan använda lite vilken färdighet man vill så länge det går att motivera, så jag tänkte mig att jag slår mot Ataxatropi och Flyktvägar för att teleportera mig till gränden bakom värdshuset. Liknande tänkte jag mig att det finns en blodig ritual som utförs genom slag mot Nekrotropi, Semotropi och Slaktare. Jag kan ha missförstått, men det lät rätt coolt i mitt huvud.
Intressant, men jag vet inte om det var så han menade. Som jag förstod det så skulle det finnas en specifik skill, Extemporera, som gör att inte vilken magiker som helst bara kan improvisera. I Eon III kunde alla göra det, så det var nästan alltid mer fördelaktigt att lära sig de enskilda effekterna istället för bara besvärjelser av flera olika anledningar.

Deckard

Veteran
Kommer snart att börja posta förslag på olika effekter; ska indela dem efter aspekt. Någon som har åsikter hur dold magi ska hanteras? Bör vissa moment (omfång, avstånd, "doldhet") vara lättare i formaliserad magi, bara för att balansera det hela?

Deckard

Veteran
Är det någon som vågat sig på att använda reglerna? I så fall hur tyckte ni att det fungerade?

Deckard

Veteran
Jag finslipade lite på reglerna så här kommer version 2:

[Magnitud]x4+[Avståndsförändring]x2+[Transformationssvårighet]x2+[Omfång]x2+[Subtilitet]x2

Magnitud:

Avståndsförändring:
· Närstrid=0 (alla besvärjelser har i grund avståndet närstrid)
· Kort=1
· Medellångt=2
· Långt=3
· Mycket långt=4

· Lätt=0 (besläktade aspekter, ex. pyrotropi och termotropi)
· Normalsvårt=1 (aspekter utan relation, ex. biotropi och hydrotropi)
· Svårt=2 (motsatta aspekter, ex. fototropi och skototropi)

Omfång:
· 5 meters radie=1
· 10 meters radie=2
· 15 meters radie=3, etc

Subtilitet:
· Ingen ansatts till att dölja besvärjelsen=0:

Magikern behöver plats att stå raklång och gott om svängrum för yviga rörelser.

· Viskningar, mummel och små gester=1:

Besvärjelsen kan utföras sittandes eller i små utrymmen och även om man blir fasthållen eller springer. Svårigheten att se eller höra att besvärjelsen vävs är 16 inom kort avstånd och ökar med 4 för varje ytterligare avståndsnivå.

· Inga ord eller gester=2:

Besvärjelsen kan utföras då man är bakbunden och munkavlad. Endast med hjälp av magiförnimmelse kan man upptäcka att besvärjelsen vävs.

Alla formaliserade besvärjelser tar 1 runda att väva. Alla improviserade effekter tar 1 runda att väva. Varje improviserad effekt har en separat svårighet och kan modifieras skillt från de andra, men för dissipationen slås deras magnitud samman. Momenten i en formaliserad besvärjelse kan inte modifieras. Effekter varar antingen i en scen eller är endast momentana. För icke-momentana effekter skickade mot fiender så får fienden varje runda slå med lämplig attribut för att häva effekten där svårigheten är [Magnitud]x4 om inte annat specificeras. Notera att fienden måste veta om att denne är påverkad av magi för att kunna skaka av sig den, vilket kan vara svårt om man inte själv är magiker.

Misslyckas ett slag med 10 eller mer dissiperar alla hittills vävda filament okontrollerat. Om slaget misslyckas med mindre än 10 får magikern försöka att dissipera kontrollerat. Svårigheten för detta är [Magnitud]x4. Misslyckas dissipationsslaget dissiperar filamenten okontrollerat.

Att lära sig en formaliserad besvärjelse kräver 4 erfarenhetspoäng och en lärare eller en kodex. Samma sak gäller för en effekt, men endast 2 erfarenhetspoäng krävs då. Känner man till alla effekter i en besvärjelse sedan tidigare kostar även den endast 2 erfarenhetspoäng att lära sig. Att formalisera en besvärjelse kräver 4 erfarenhetspoäng och skrivutrustning samt att man känner till alla effekter i besvärjelsen och ett lyckat slag med teoretisk magi mot svårigheten [Magnitud]x4.

Cieylor

Veteran
En detalj bara, men magnitud är nog tänkt att vara högre nu för tiden. Man behöver alltså inte multiplicera magnitud med något för den kommer redan att vara 12 eller så.

Kaigon;n84328 said:
Exempel på effekt: Flamma (Pyrotropi), ingår i bönen Helig brännmärkning på sida 236. Orsakar Eldskada [X+4]/[X+4] (där X är magnituden och varje 4 automatiskt omvandlas till 1T6) så magnitud 4 innebär 2T6/2T6 Eldskada och magnitud 12 innebär 4T6/4T6. Magnitud 12 innebär bassvårighet 12.

Deckard

Veteran
Cieylor;n95626 said:
En detalj bara, men magnitud är nog tänkt att vara högre nu för tiden. Man behöver alltså inte multiplicera magnitud med något för den kommer redan att vara 12 eller så.
Justja, så är det ju. Visst motsvarar ett filament 4 magnituder? Den enda skillnaden här är att jag utgått från att ett filament motsvarar en magnitud, samt att svårigheten för varje magnitud är 4, så svårigheten ska förhoppningsvis inte skilja sig i slutändan.

Deckard

Veteran
Här är min senaste version. Det trevliga är att den är kompatibel med mallen för effekter (se min andra tråd). En av sakerna jag lagt till är "Subtilitet" vilket alltså är ett mått på hur uppenbart det är att man väver en magi, och ger även lite andra fördelar. Förutom det så har jag trimmat i texten en hel del och rättat till magnituderna som Ceiylor påpekade.

[Magnitud]+[Transformationssvårighet]x2+[Räckvidd]x2+[Omfång]x2+[Subtilitet]x4

Magnitud:

Räckvidd:
· Närstrid=0 (alla besvärjelser har i grund räckvidden närstrid)
· Kort=1
· Medellångt=2
· Långt=3
· Mycket långt=4

· Lätt=0 (besläktade aspekter, ex. pyrotropi och termotropi)
· Normalsvårt=1 (aspekter utan relation, ex. biotropi och hydrotropi)
· Svårt=2 (motsatta aspekter, ex. fototropi och skototropi)

Omfång (adderas till effektens ursprungliga omfång):
· + 5 meters radie=1
· + 10 meters radie=2
· + 15 meters radie=3, etc

Subtilitet:
· Ingen ansatts till att dölja besvärjelsen=0:
Magikern behöver plats att stå raklång och gott om svängrum för yviga rörelser.

· Viskningar, mummel och små gester=1:
Besvärjelsen kan utföras sittandes eller i små utrymmen och även om man blir fasthållen eller springer. Svårigheten att se eller höra att besvärjelsen vävs är 16 inom kort avstånd och ökar med 4 för varje ytterligare avståndsnivå.

· Inga ord eller gester=2:
Besvärjelsen kan utföras då man är bakbunden och munkavlad genom intensiv koncentration. Endast med hjälp av magiförnimmelse kan man upptäcka att besvärjelsen vävs.

Alla formaliserade besvärjelser tar 1 runda att väva. Momenten i en formaliserad besvärjelse kan endast modifieras i formaliseringsprocessen. Alla improviserade effekter tar 1 runda att väva. Varje improviserad effekt har en separat svårighet och kan modifieras skillt från de andra, men för dissipationen slås deras magnitud samman. Notera att alla effekter bör vara kompatibla och måste således ha samma avstånds-, omfångs- och subtilitetsmodifikationer. Utöver slaget för aspekten måste man vid improvisation även lyckas mot samma svårighet med färdigheten Extemporera. Alla komponenter i en improviserad besvärjelse träder i kraft samtidigt efter att den sista effekten vävts. Man kan inte transformera då man improviserar. Om en magiker använder sig av en effekt två gånger upphör den första effekten då den andra träder i kraft.

Effekter varar antingen i en scen, så länge magikern koncentrerar sig eller momentant. För icke-momentana effekter skickade mot fiender så får fienden varje runda slå ett motståndsslag för att häva effekten. Svårigheten för detta specificeras för varje besvärjelse och effekt. Notera att fienden måste veta om att denne är påverkad av magi för att kunna skaka av sig den, vilket kan vara svårt om man inte själv är magiker.

Misslyckas ett slag med 10 eller mer dissiperar alla hittills vävda filament okontrollerat. Om slaget misslyckas med mindre än 10 får magikern försöka att dissipera kontrollerat. Svårigheten för detta är [Magnitud]. Misslyckas dissipationsslaget dissiperar filamenten okontrollerat.