Nekromanti Hemsida för spel

Rickard

Urverk speldesign
Vad tycker ni bör finnas på en spelhemsida för ett specifikt rollspel egentligen? Säg att det exempelvis är något egengjort spel, så vilka avdelningar bör finnas?

Men framförallt, så undrar jag hur ni vill att hemsidor ska se ut. Bör rollspelssidor se ut på ett speciellt sätt? Ska man göra hemsidan som ett rollformulär? Bör man ha med bilder från spelet lite överallt? Vilka "specialgrejer" skulle ni vilja ha på en sida för ett rollspel ni har skapat eller spelar?

Och nej, jag vill inte ha länkar till spelskapares sidor för att få inspiration. Det kan jag fixa själv. :gremsmile:

/Han som sitter och skissar på en layout, men det är enklare om han vet vad som ska finnas på sidan

The_Gorger

Hero
Något som jag brukar irritera mig på som verkar saknas på många hemsidor är ... själva grejen. Alltså om man går in på en affärs hemsida så brukar det vara ett jäkla meck att få tag på öppettider och adress. Om man skall översätta detta till rollspel, så borde det ju på första sidan stå (eller tydligt länkas till) Var man får tag på rollspelet (affär, nerladdning?) och vad det är för rollspel (setting, ev. regelsystem)

Olle Linge

Snigel
Exempel

Jag vet att Han inte vill ha exempel på välgjorda sidor, men jag vill gärna ha det. Nu syftar jag nog enbart på hemsnickrade projekt och inte kommersiella eftersom det blir rätt annorlunda då. Anledningen är förstås att jag kommer att göra en sida till Magneter och mirakel så småningom och då har jag knappast enorma resurser att göra något. Finns det några riktigt bra sidor som har allt man vill och och dessutom på ett sätt så man kan hitta det?

Rising

Vila i frid
Bör rollspelssidor se ut på ett speciellt sätt?
Vitt och rött på svart bakgrund... går fetbort. Jag klickar bort på en gång, oavsett hur bra materialet än påstås vara.

Ska man göra hemsidan som ett rollformulär?
Hoppas inte någon gör ett sådant... För då klickar jag bort.

Bör man ha med bilder från spelet lite överallt?
Yeah, sure. Gärna det. Men jag gillar också ett "galleri" där alla bilder från rollspelet kan finnas samlade.

Vilka "specialgrejer" skulle ni vilja ha på en sida för ett rollspel ni har skapat eller spelar?
1. En kort presentation.
2. Extramaterial.
3. FAQ?

Jag har gjort en sådan här lista tidigare, dock. Det fanns en stor tråd med frågor om hur man gjorde en reklamsida. Mina tankar då var dessa

Krille

Super Moderator
"1. En kort presentation.
2. Extramaterial.
3. FAQ?"

4. Errata.

Det finns alltid minst en bugg till, och därför behov av en errata.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Utifall att du inte har tänkt på det: låt någon korrekturläsa dina texter. Dåligt språk skrämmer bort mig (även om du, av dina inlägg att döma, inte har några problem med språket) och dessutom så gör även språkmästare fel ibland. Själv agerar jag bollplank åt min flickvän i hennes arbete som språklärare, tolk och översättare.

Vad beträffar strukturen på din webbplats så har jag något slags idé om att godiset ska nås inom två klick från startsidan. Egentligen skulle allt kunna nås direkt från startsidan, oavsett om du tänker publicera materialet i pdf- eller html-format (eller båda). Behövs fler klick än två så räknas det i min värld som letande och om jag är en spontanbesökare utan större engagemang så orkar jag inte leta. Jag vill ha godiset serverat.

Om din webbplats växer så lägg till en logg så man kan se vad som är tillagt och när. (Behöver jag säga att avdelningar som bara innehåller texten "Mer information kommer senare" är dumma++? :gremtongue:)

Det var nog allt jag kom på.

Dewil

Marcus J

Hero
Jag vill ha en sida som berättar för mig varför jag ska spela/köpa spelet. Gör den det så är jag helnöjd.

/Marcus kanske inte är så konstruktivt

Rickard

Urverk speldesign
Följdfråga

10 sekunder är typ maximalt vad en surfare ger en sida, så jag tänker knappast ha en lång berättelse eller mer än 50 ord på förstasidan som presenterar allting. Stämningsberättelser tycker jag själv är teh shit på hemsidor.... men det var inte det jag hade tänkt att skriva.

Jag funderar på hur folk ställer sig till att behöva tanka ner pdf-dokument för att ens få titta lite på spelet. Ska jag konvertera någon sida till html-format eller ska jag gå igenom de kapitel som finns och köra en sammanfattning om vad de handlar om? Så att folk kan titta utan att behöva ladda ner något.

Jag hade en idé om att köra en presentation där jag presenterar något utifrån olika synvinklar. Det kan vara 80-talsspelledaren (där jag rabblar alla färdigheter och tabeller som finns), berättarelseskaparen (där jag pushar på samberättande och snabbt tärningsystem med skaparstöd) och... en tredje spelartyp som jag inte har kommit på än. Det är tänkt att vara presenterat med glimten i ögat. Lite humoristiskt.

/Han som gillar svaren han fått i tråden (särskilt de två sista), då det är saker man oftast inte tänker på

PS. Kan säga att jag är rätt mycket för minimalistiska hemsidor. Kan ge ett exempel på det. DS

Honken

Hero
Det jag nog kommer att uttrycka här kommer nog att låta lite motsägelsefullt. Så jag ska börja med den minst viktiga saken.

Hemsidan får gärna ge en känsla av det man vill få ut med rollspelet. Jag är förståss själv glad amatör vad gäller hemsidor...

Det som är viktigast för mig är innehållet. En sida får vara hur flashig som helst, men uppdateras den inte regelbundet så går den fetbort.

/Honken

Rickard

Urverk speldesign
"...men uppdateras den inte regelbundet så går den fetbort."
Uppdateras... med vad? Det är ett spel som jag ska presentera och inget annat. Visst är det kul med ett spel som är på gång, men kan man inte börja spela ett spel som det inte produceras till längre? Från de erfarenheter jag har från andra hemsideerfarenheter, så vet jag att det inte går att uppdatera i all evighet. Till sist så tar det slut.

Men uppdatera... med vad? Det är min fråga.

/Han som kan säga att hans hemsidedesign har förändrats rätt mycket från de gamla länkarna (yngst till äldst i ordning)

Rising

Vila i frid
Re: Följdfråga

hur folk ställer sig till att behöva tanka ner pdf-dokument för att ens få titta lite på spelet.
Tänk dig att du ska sälja en lägenhet. Det kan vara bra att bara beskriva den kortfattat först för de presumtiva köparna, men när du väl fått dem på kroken så vill de besöka den faktiska lägenheten; inte bara titta på bilder som du visar ur en broschyr.

Blanda kortfattad info med the real deal.

Ska jag konvertera någon sida till html-format
Näh.

ska jag gå igenom de kapitel som finns och köra en sammanfattning om vad de handlar om?
Njäh. På den korta beskrivningstexten så beskriver du själva spelet, och då beskriver du så väl att man förstår vad regelbokens olika kapitel handlar om. Det räcker.

Jag hade en idé om att köra en presentation där jag presenterar något utifrån olika synvinklar. Det kan vara 80-talsspelledaren (där jag rabblar alla färdigheter och tabeller som finns), berättarelseskaparen (där jag pushar på samberättande och snabbt tärningsystem med skaparstöd) och... en tredje spelartyp som jag inte har kommit på än. Det är tänkt att vara presenterat med glimten i ögat. Lite humoristiskt.
För all del. En sådan där knorr är ofta vad som skiljer en bra copy från en dålig. Så kör på.

PS. Kan säga att jag är rätt mycket för minimalistiska hemsidor.
Jag med. Jag har tre deviser:

Less is More,
Content is King, samt
Klyschor på engelska är fan patetiskt.

Så... urm, vad jag menar är att jag gillar när det ser ut så där.

Gasten

Warrior
Om spelet inte finns för nerladdning (kanske om det finns också) så vill jag gärna veta lite mer om spelet. Man ska komma ihåg att om spelet köptes i handeln skulle man kunna titta och pilla på det, kolla layout, etc., men det går inte på internet. därmed inte sagt att du ska ha thumbnails av alla sidor i boken, utan att du ska ha mer text om spelet än det som skulle stått på baksidan. ganska mycket mer så att den eventuella köparen blir riktigt eggad.

Rickard

Urverk speldesign

"Tänk dig att du ska sälja en lägenhet."
Ah, jättebra exempel. Tack för den. Ska försöka tänka på det sättet.

"En sådan där knorr är ofta vad som skiljer en bra copy från en dålig."
copy? (när jag ändå skriver ett inlägg, så kan jag lika gärna fråga lite)

PS. Kan säga att jag är rätt mycket för minimalistiska hemsidor.

Jag med. Jag har tre deviser:
Jag har mest börjat med det för att jag är så kass på grafik. :gremsmile: Jag är programmerare i grund, inte estet.

/Han som gillar att experimentera med lite annorlunda sätt för att presentera en hemsidas innehåll

Honken

Hero
Men uppdatera... med vad? Det är min fråga.

Ja, alltså. Vill man att sidan ska vara välbesökt bör den ju uppdateras regerlbundet. Det kanske räcker med att du har en sida i aknytning som du lägger upp material

Skulle jag göra ett rollspel skulle jag vilja att det är en levande produkt. Det vill säg att man utvecklar spelvärld, runtomkringregler och annat jox. Kanske till och med en wiki så att aktiva spelar själva får utveckla.

/Honken

Rising

Vila i frid

"Define Copy" på google ger (bl.a):

Copy (written) refers to written material, in contrast to photographs or other elements of layout, in a large number of contexts, including magazines and advertising.

The written part of an advertisement. Effective copy is critically important, even in visually-oriented advertising messages.

På ren svenska kan man säga att det är ett svart-polotröja-och-bögig-hästsvans-ord som betyder "text".