Re: Kanske Frontpage
"När du sedan börjar få häng på alla nästlade tabeller (jag brukar få en del när det rör sig om design ) och de lite mer avancerade sakerna (om det nu finns det i html) så föreslår jag också en vanlig textbaserad lösning."
Personligen föreslår jag det verktyg som löser problemet med minst strul. Exakt vilket verktyg det innebär varierar från person till person, men för min del är det en kombination av UltraEdit och Frontpage (plus en räcka kringprogram som en kasse webbläsare med Opera i fronten, MS SQL Server, MySQL, Photoshop, PHP, IIS5 etc). Det är helt enkelt den kombination som gör det möjligt för mig att producera mest med minst problem och på kortast tid.
"Du kommer se att frontpage gärna lägger in kod själv som man inte alltid vill ha (iaf gjorde den det på min tid)"
Numera är Frontpage rätt sparsam på den punkten. Det finns två situationer där jag har märkt att Frontpage muckade runt lite oberäkneligt. Det ena är om man skriver ASP- eller PHP-sidor och av diverse anledningar har med fler än en body-tag (kan vara aktuellt om man skriver multiforma sidor på ett klumpigt sätt - lösningen är att inte ha mer än en body-tag per ASP-sida, dvs skriva multiforma sidor på ett oklumpigt sätt). Det andra är events i länktaggar, som har en tendens att försvinna om man editerar länken i wysiwyg-läget. I Frontpage 2000 verkar båda problemen ha försvunnit. Åjustdet, imagemaps som skapas i Frontpage antas alltid hanteras på serversidan i IIS - att få den att acceptera en klientsides-imagemap eller en serverside-imagemap för en annan server än IIS kräver i princip handknackning.
Annars är det stora problemet med Frontpage att det inte är anpassat för att skriva PHP eller ASP, eller ens javascript. Man är till stor del ute på eget bevåg och får ingen hjälp av Frontpage för sin programkod, och Microsoft antar i vanlig ordning att användaren är för dum för att skriva egen kod (i synnerhet sådan kod som är skriven i icke-Microsoft-ägda programspråk). Så antingen får man leva med inbyggda bots eller knacka kod själv.
Men vad gäller wysiwyg-editeringen så ser jag ingen större skillnad rent funktionsmässigt gentemot andra hemsidesbyggare. Eftersom jag är mest van vid Frontpage, jag ändå alltid knackar kod för hand, är mest van vid Frontpage och avskyr Dreamweavers fönsterorgasm så arbetar jag hellre i Frontpage. Men det är jag det.