(Denna hemska fråga gäller i första hand hur pass välutvecklade kommunikationerna är i Mundana, och bara så att alla vet det så kommer krut aldrig existerar på Mundana i min spelgrupp)
Jag har kommit på en sak. Jag är synsk! Redan när jag läste Marukusus inlägg första gången visste jag - med 100% säkerhet - att någon skulle skriva ett svar där de protesterade mot närvaron av krut i Mundana!
Så, för första (och sista) gången tänker jag öppet hobbymoderera och skrika LÄGG AV! Marukusu har ju t o m försäkrat att krut inte kommer att förekomma i ’hans’ Mundana (notera citatet ovan). Protester mot konceptet är inget svar på hans fråga och närmast respektlöst under omständigheterna!
/Rax, lite less på sånt här
---
Vad gäller ett svar på urpsrungsfrågan får jag svara - svårt att säga. Jag tycker det beror på vem uppfinnaren är och vilka syften han har med sitt arbete. Förstår han innebörden av vad han åstadkommit eller är det helt enkelt ett roligt sidoprojekt (eller olycksfall i arbetet)? Har hans forskning sponsrats av någon som kan lägga beslag på resultaten?
Hur många känner till hans upptäckt - har han visat upp krutet och dess effekter för några inflytelserika personer/hugade spekulanter? Att krut kan användas till att bygga kraftfulla vapenär ju inte det första man
måste komma på, eller hur?
Sammantaget blir mitt svar därför att det beror på hur krutet uppfattas - vilka ser potentialen (vilken den nu må vara i Mundana) och har därmed ambitionen att antingen sprida kunskapen, eller monopolisera den för eget bruk? Om krutet aldrig uppfattas som annat än kuriosia, så lär det inte heller spridas särskilt långt...
/Rax, inte riktigt med de svar Marukusu kanske hoppats på