Nekromanti henéas bågkultur

Ymir

Liten kantbaron
Kom att tänka på en lite underlig sak, bara. Hur f-n kommer det sig att henéaalverna använder noloin, en båge som mer än hälften av dem borde vara för svaga för att hantera?
(Syftar här på att noloin har STYX9, och henéa generellt har STY 8)

- Ymir, jävligt nyfiken på ovanstående.

Ymir

Liten kantbaron
Öhh? Jag kanske har fel, men jag hade liksom fått för mig att det faktum att så gott som alla vuxna individer hos henéa har en noloinbåge var rätt grundläggande för deras jaktkultur och jaktmetoder.

- Ymir, funderar på att sänka STY-kravet på nolinbåge till 8.

Krille

Super Moderator
"Jag kanske har fel, men jag hade liksom fått för mig att det faktum att så gott som alla vuxna individer hos henéa har en noloinbåge var rätt grundläggande för deras jaktkultur och jaktmetoder."

Du har fått för dig fel. När henéa jagar är det med alla möjliga metoder: snaror, fallgropar, drev, bågskytte från gömslen, whatever som krävs för att få hem middagen.

Dessutom hjälper det föga att sänka STY-kravet. Det enda som händer är att lite färre inte orkar använda bågen fullt ut. Och dessutom, för låg STY gör det inte omöjligt att använda bågen. Det blir en nivå svårare att träffa och en tärning mindre i skada, men man kan fortfarande använda den.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Kom att tänka på en lite underlig sak, bara. Hur f-n kommer det sig att henéaalverna använder noloin, en båge som mer än hälften
av dem borde vara för svaga för att hantera?
(Syftar här på att noloin har STYX9, och henéa generellt har STY 8)
- Ymir, jävligt nyfiken på ovanstående.
<p><hr></blockquote><p>Standard Cirfalier har sty på 10 enligt Neogames och deras populära svärd Melorsvärdet har 2H STYK på 12 så få kan orka med det svärdet
Kraggbarbarerna har lika tufft deras standard sty är 14 och deras favovapen har sty krav 2H på 16..

Så vad säger detta oss TJA att krigare blir tränade så att de ska kunna använda tyngre vapen och varför behöver de tunga vapen jo
1 Rustningar
2 skrämsel faktorn
3 Allt för många har sett Conan på TV.
4 Erkänn en barbar med ett stort svärd ser mycket mycket coolare ut än en Barbar med ett litet dolk.. Tja Sigmund Freud kan ha en och annan teori varför vi anser det coolt med ett stort svärd men ibland är ett svärd bara ett svärd.... /images/icons/laugh.gif

Largoi

Warrior
Men allt detta får mig att tänka på varför har inte Henèa utvecklat en båge som är bara lite lättare att spänna? dom har ju ingen anledning att ha den som den är...de skulle ju hjälpa dom i deras "krig" mot dvärgar, Thism, Tiraker och alla andra som inte får bevista deras fina skogar, om bågen vore lite lättare att spänna så de flesta skulle kunna använda den...
tycker jag låter logiskt iaf

Jag är gud

Vindhand

Myrmidon
skräddarsy?

En annan fråga är om man inte skulle kunna skräddarsy en båge så att den passar din storlek (armlängd mm) och styrka.

Lord of Empire

Warrior
Kraggbarbarerna har lika tufft deras standard sty är 14 och deras favovapen har sty krav 2H på 16..

Öh, borde inte vara så stort problem i och med att styrkan dubbleras så fort man använder två händer. Däremot så blir det ju svårt att använda det i en hand...

/Erik, som undrar vad den lilla Cola-burken håller på med egentligen.

cernael

Warrior
Skräddarsy!

En annan fråga är om man inte skulle kunna skräddarsy en båge så att den passar din storlek (armlängd mm) och styrka.
Det är jag ganska säker på att man gör. STY-kravet är bara ett ungefärligt medelvärde.

/Cernael - förstår inte varför serinenae måste spännas till örat

Karlsson

Veteran
Men, kraggsvärdet har 2H fattning och en STYK på 16. Det innebär att för att använda svärdet med två händer så måste du ha STY 16. Vill du använda det med en hand så måste du ha STY 32. Annars så blir det ju lättare att använda ett kraggsvärd i en hand än ett stridssvärd.

"When God created light,
the first shadow was born"

Ymir

Liten kantbaron
Håller med dig helt och hållet. Oavsett vad Krille säger så tycker jag att noloinbågens styrkekrav på X9 är jävligt märkligt...

- Ymir, har numera en kampanjvärld där noloin har sty 8.

Krellh

Warrior
öronskytte!?

förstår inte varför serinenae måste spännas till örat

Den som har avfyrat ett antal pilar vet att det är totalt omöjligt att bedriva någon form av effektivt om man använder sig av en så absurd metod som att dra bak till örat (för att inte tala om vad snopet det är när strängen sliter med sig örat...). Jag har en liten känsla av att den som skrev det där inte har skjutit båge så värst mycket...
På det hela taget har jag ett ganska stort antal rent praktiska anmärkningar på just denna monsterbåge, men jag spar min galla till nåt annat tillfälle ;-)

/Tobbelobbe