Kojbyggande för storstadsgenerationen
"Det är saker som film, kojbyggande och lek i skogen, bokläsande och mycket mer. Det enda som skiljer rollspel från dessa aktiviteter är att man själv tar en aktiv del i sin verklighetsflykt/fantasi och delar den med andra i en gemenskap."
Jag är skeptisk. Jag skulle snarare vilja säga att rollspel är kojbyggande för storstadsgenerationen. Båda har samma krav på gemenskap (det är inte skoj att bygga koja själv, det måste göras i grupp), verklighetsflykt (på ett ögonblick förvandlas kojan till en månraket, eller ett piratskepp, eller Robin Hoods gömställe, eller en riddarborg) och interaktion (det är gruppens samlade fantasier och spelet däremellan som gör upplevelsen). Problemet är att storstadsgenerationen sällan har skog att bygga koja i, så vi som har kojbyggarbehov bygger dem i fantasin istället.
Vad gäller den förenklade verkligheten... tja, den finns nog fortfarande. Då, liksom nu, fanns unga, våldsamma aktivister som ville förändra samhället (behöver jag säga Ådalen 1931?). Då, liksom nu, fanns filmer med förenklade moraliska budskap. Det fanns och finns en politisk propaganda som utmålar endera gruppen som Fienden. Oavsett om vi menar Ryssen, USA, bin Laden, smutsraserna i förorterna eller kapitalistlakejerna i Bryssel så är de fortfarande en grov förenkling av verkligheten, och finns där för att individen har behov av en förenkling och gruppen har ett behov av en yttre fiende, som båda verkar för att ena gruppen. Den stora skillnaden är väl att vi rollspelare är medvetna om att vår förenkling är en tankekonstruktion som inte har någon validitet i verkligheten. Vi vet redan att förenklingen av alver till att vara spetsörade hippieskogsninjor och utmålandet av orcherna som den stora Ondskan är en fantasi. Men det är ju inte därför vi spelar rollspel - vill vi ha en förenklad verklighet kan vi ju alltid gå med i ett radikalt ungdomsförbund eller nåt.
Jag gör själv ofta Herman Lindqvists misstag och betraktar "förr" som en enklare tid. Självklart var det enklare förr, men endast subjektivt: man var yngre förr och hade inte samma referensramar, så det är ju helt uppenbart att verkligheten förenklades till en pedagogisk lögn så att jag, mitt unga flarne, skulle ha möjlighet att begripa de stora dragen. Men närhelst jag tittar tillbaka på historiens komplexitet så inser jag att det är klart mycket mer komplixerat än vad det verkade vara när man var ung och dum.
Det positiva med Herman Lindqvists krönika är att han tar seriöst på fenomenet rollspel. Han ser det för vad det är: en ungdomskultur i tiden, inte som en hysterisk Ny Fara För Ungdomen. Att han tolkar orsaken till fenomenet lite fel må vara förlåtligt i det sammanhanget.