Nekromanti Heroes of Horror - kommentarer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har inte köpt, eller ens läst, boken ännu men det ligger en designerintervju på Wizards hemsida som jag hittade en del i som är värt att kommentera. So here it goes;

"...So we offered a set of mechanical additions collectively known as dread rules that should make the game experience of fear more interesting. These rules essentially describe ways of using other conditions that exist in the game to model characters' responses to horrific occurrences..."

D&D är ett speligt rollspel, så jag tycker inte alls att det är fel att erbjuda extra regler och spelmekanik för att hantera skräck. Jag kommer nog inte att använda det eftersom jag tycker det finns alldeles tillräckligt med regler i core rules, men det kan vara värt att snegla på för inspiration om inte annat. Jag förstår definitivt att det finns spelledare som är ute efter informationen.

Helt ok med andra ord.

"...Beyond the mechanics, the book is full of excellent advice (mostly written by my co-authors, Ari Marmell and C.A. Suleiman, who know a thing or two about running horror games) for building encounters, adventures, and campaigns that will strike fear into the hearts of your players. And that's really a lot more fun than forcing characters to run away from scary monsters..."

Den här typen av spelledarhjälp är jag däremot barnsligt förtjust i och Wizards brukar vara bra på tips och råd om hur man spelleder på ett bra sätt. Framför allt hur man förbereder äventyr. Tummen upp.

"...On the flip side, a paladin's immunity to fear helps to make her special, and I don't think it would be good for the game if the DM regularly went to great lengths to get around it. The paladin still has plenty to worry about in a horror campaign -- including the possibility that she may be the only one left to face the monster when the rest of the party has run away (or is staring transfixed) in fear!.."

Bra, man ska inte ta bort det som gör rollpersonen bra och spännande. Man väljer inte att spela en paladin bara för att få sina förmågor invalidiserade av ett nytt spelsupplement. Dessutom gillar jag tanken på den ensamme paladinen vars kamrater en efter en dukar under för skräcken tills denne är helt ensam kvar i kampen mot ondskan.

"...In designing this book, however, we took a deliberate step away from Gothic horror, with its virginal heroines and everyman heroes, toward a flavor of horror that I think fits better in the D&D world, with its superheroic characters..."

Det här tror jag är helt rätt. I en värld där det övernaturliga är skåpmat går det inte att använda skräck-genrens konventioner för att skrämmas. Vem blir rädd bara för att de stöter på något främmande och övernaturligt i D&D? Andra grepp behövs, och jag hoppas att Heroes of Horror verkligen erbjuder mer än gotiska monster och regelmekanik för skrämselhicka.

"...Fundamentally, the difference between Call of Cthulhu horror and fantasy horror comes down to a single point. In Call of Cthulhu, innocent people who are exposed to horrors beyond the realm of human experience go insane -- either slowly or rapidly. In fantasy, evil people are often mad, and mad people are always tainted by evil. No, that definition doesn't square with our modern understanding of mental illness as a disease that affects people whether they deserve it or not, but it's true to the tropes of fantasy that portray madness as an expression or a result of evil gnawing away at the mind and soul..."

Bra, speldesignern verkar vara mycket väl medveten om att D&D inte är vår moderna värld och vårt moderna samhälle. Det tror jag är viktigt. Över huvud taget verkar teamet ha jobbat mycket för att inte bara rippa CoC rakt av. De två genrerna är inte kompatibla på det sättet.

"..The book includes an excellent section on dreams and nightmares. (Ari wrote it, so I have no hesitation in saying it's excellent.) His tips on how to make dream-events seem real but somehow wrong are really, really good stuff..."

Bra, det här ser jag fram emot.

"...Heroes of Horror does not focus on any particular kind of monster. A nice five-page section at the start of the monster chapter discusses the classic gothic monsters and their role in a horror-themed D&D game, then goes on to discuss existing monsters by creature type before launching into new monsters..."

De klassiska, gotiska monstren tycker jag är föga intressant och hade gärna klarat mig utan en sådan diskussion. Förhoppningsvis visar den sig innehålla åtminstone något skojjigt som man kan använda.

De redan existerande D&D-monstren kan vara intressant att se ur ett annat perspektiv. Går det att få Beholdern eller Illithiderna läskigare på något fiffigt sätt? Hur?

Nya monster behöver jag lika mycket som ett hål i huvudet. Blä.

Liksom;

"...More than two dozen spells (including cloak of hate, mantle of pure spite, rigor mortis, and vile death) round out the "diabolic magic" in the book..."

Blä säger jag! Kommer att bläddra förbi så fort som möjligt. Och det gäller även feats. Måste verkligen Wizards alltid följa samma mall?

Två nya klasser och två prestigeklasser följer också med, ingen var särskilt intressant. På sin höjd kan jag tänka mig att använda arkivisten som en NPC, men inte mer än så.

"...In addition to several cool maps just thrown in for your adventuring enjoyment, the book offers a pretty extensive section on horror environments such as tainted locations, dread effects (including blood rock, for you D&D Miniatures fans), haunting presences, "

Cool. Jag gillar äventyrsplatser och jag gillar D&D-minis :gremlaugh:

"...and mortuary terrain. (You always wanted to know how much cover a gravestone gives, right?)..."

Inte direkt...

"...The book is not intended for the squeamish. However, it does not carry a warning sticker, and it's not intentionally provocative.."

Fan också, jag som hoppades på något som vågade titta åt Book of Vile Darkness håll. :gremfrown:

________

I vilket fall så tycker jag att Heroes of Horror verkar bli en av de intressantare modulerna på rätt länge. Ja, sedan Underdark faktiskt. Tyvärr vågar den inte släppa D&D-mallen och jag måste som vanligt betala för sådant jag inte tycker ska finnas med i en skräckmodul - feats, spells och prestigeklasser.

Det jag hoppas mest på är just tips om hur man spelleder en skräckig kampanj i D&D:s kampanjvärldar. Intressant nog vågar författarna utgå från en annan vinkel än just den gotiska eller Lovecraftianska skräcken. Hoppas de lyckas.

Vad tror ni själva?

- Vulf