Nekromanti Herr ober eis bitte.... Hilfe!

Arntsen

Warrior
Hallå eller, saken är den va att jag (enväldig Neotech SL), lider av svår idé torka och jag tänkte att det finns säkert en och annan Neotech spelande människa som har en och annan äventyrs idé (kanske t.o.m färdig snickrat) som ligger och skräpar i ett mörkt hörn av hårdisken. Skulle du/ni kunna ha vänligheten att dela med er av era idéer via det världsomspännande nätet till mig. Jag skulle vara oändligt tackssam.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Idéer [mina spelare akta er ! Spoilers]

Detta är lite idéer som jag har suttit och tryckt på ett tag. Dom är ännu inte fullt utvecklade så du får rota ut ett par saker själv. (Inom paranteser står olösta frågor som du som SL får knåpa ut).
Troligtvis kommer många av dessa idéer inkorporeras i min kampanj så jag tänker utfärda följande varning till mina spelare.

OBS, om Erik Melin, Erik Rydell, Dennis Lindgren eller Kári Olafsson läser detta så förbjuder jag er att läsa vidare /images/icons/grin.gif

Så, här kommer idéerna:
Takamura Biolabs har en AI vid namn Cassandra. Cassandra var en gammal sierska i egypten (tror det var egypten). Hon var dock förbannade. Hon siade jämnt sanningen men förbannelsen såg till att ingen någonsin trodde på hennes profetior. Detta innebar att hon aldrig kunde påverka sin omgivning.
Cassandra är hur som helst en sjukt kraftfull AI som därtill är väldigt olaglig. (varför olaglig ? Kanske hon bygger på någon form utav biologisk/elektronisk hybridteknologi ?)
Cassandra är som sagt äckligt kraftfull och hon har en väldigt stark vilja att fly och har därtill försökt ett par gånger i sin ungdom.
Takamura Biolabs som är äger AIn insåg att mer strikta säkerhetsåtgärder krävs.
Två saker gjordes:
1) Cassandra ,alltså elektroniken och hårdvaran som håller henne, är placerad i omloppsbana. Detta är också praktiskt för att man slipper snokande interpol agenter m.m. Tidigare så var hon placerad på Madagaskar.
2) Man bygger en helt ny AI som heter Cerebus vars enda uppgift i livet och existensen är att se till att Cassandra inte flyr.

Detta lyckas ganska bra. Hon är fortfarande fast, och sitter fortfarande och utför analyser av genetiskt matrial, och simuleringar av olika uppväxter för olika genmanipulerade varelser. Hon är som alla andra AIer, sin ägares slav.

Det är spelarnas uppgift att sätta henne fri. Vem som anlitar dom vet jag inte, men antingen så har hon på något extremt tufft sätt lyckats få ut ett meddelande till omvärlden.
Eller så är det CySLiG som kontaktar rollpersonerna. Men betänk här att detta kan man gått och väl bygga en hel kampanj på. Avslöja inte på en gång vilka RPna jobbar för !
Det är roligast om dom inte har någon aning större delen av tiden, dom är ju så söta när dom är förvirrade /images/icons/devil.gif

Jaja, det finns säkert bitar här som du inte tycker om, så skyffla runt dom klipp och klistra tills du blir nöjd.
Hoppas du har någonting att bygga på nu.
Lycka Till !

Mr Gadsby

Veteran
Ehh... Neuromancer? [NT]

These boots are made for walking, and that's just what they'll do
one of these days these boots are gonna walk all over you

Jahaja! Där fick ni er lite Nancy Sinatra trots att jag skrev [NT]. Grattis!

/Mr G

chrull

Stockholm Kartell
Re: Ehh... Neuromancer? [OT]

*host* nu var du lite elak. han skriver och presenterar idéer som hans spelare inte får se. också kommer du och avslöjar var han tagit dem ifrån sådär i topicen... inte bra :)

Visst var det Nancy Sinatra som sjöng i alla fall. Numera är det dock Sascha Konietzko som skrålar BOOTS i KMFDMs cover...

chrull

Snow

Swashbuckler
ehh... "spoilervarning"

*host* nu var du lite elak. han skriver och presenterar idéer som hans spelare inte får se. också kommer du och avslöjar var han tagit dem ifrån sådär i topicen... inte bra :gremsmile:

det är lugnt... /images/icons/wink.gif "ideerna" är kopierade från pandora complex... nu har jag inte läst nippon på ett par år... men är det inte ruskigt likt?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
ummm

Jag måste lite pinsamt erkänna att jag inte ens har läst neuromancer. Men jag ska göra det, snart..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
äger inte nippon

Jag äger inte ens Nippon. Och jag känner inte någon som gör det.
Idéerna är mina alster.
Att dom däremot oturligt nog sammanfaller med andras är väl olyckligt men alla bra dramaturgiska idéer är ju redan genomförda så det är väl oundvikligt antar jag

*suckar*

Mr Gadsby

Veteran
Y.T. is sorry

I'm so sorry, mr Cripple. But I just can't feel too bad for you right now... !!

Du har rätt, det var faktiskt ganska klantigt av mig. Tänkte mig inte för. Ursäkta Naug. Men jag tycker absolut att du ska läsa Neuromancer (och resten av Gibsons böcker) då den är mycket bra och en stor inspirationskälla.

Apropå Naug. Visst är det så att det namnet används i ett exempel i Eon om ett troll och i det gamla Sagan om Ringen - Rollspelet i ett exempel om en dvärg? Onödigt vetande iofs, men det är något jag funderar över varje gång jag ser namnet.

Något annat jag kom att tänka på är den otroliga AI-kåthet som verkar florera bland äventyrsmakare (inget speciellt riktad mot dig Naug, du är en av många, inklusive jag själv). Visst är det rätt ballt med AI:er men är de inte lite uttjatade? Så fort det händer nåt skumt så är det pga en mäktig AI som drar i tåtarna. Och den har nästan alltid som mål att bli indie och roama fritt.
Hmm... jag flummar, men det var bara en observation.

För: artificiella människor. Mot: artificiella intelligenser
/Mr G

Kullendorff

Warrior
Lite kul

Det där var lite kul.

Min kampanj bygger på PRECIS samma sak
Började med Nippon äventyret ite löst men lät CySLiG vara de som lurade RP'na att utföra det hela.

Nu är RP'na jagade av Turing snuten, diverse arga Corpare ifrån Takamura samt Cassandra som vill tysta dom.
De har förtvivlat ´sökt få reda på vem fan som egentligen låg bakom deras första uppdrag.

CySLiG hade inga planer på att låta dem få reda på det.
En trevlig soppa.

På sistone har de lyckats klura ut att det antagligen är CySLiG som ligger bakom det, nu återstår bara att på något sätt kontakta komma ur det hela helskinnade.

En sak som är viktig i sådana här sammanhang är om RP'na har ihjäl Interpol folk så kommer det inte hjälpas hur mkt dom får bevisat att dom har varit offer för en konspiration, dom har fortfarande mördat en FN anställd. Och det kommer man INTE undan.

Hittils har mina spelare lyckats undvika använda onödigt våld mot dom dock.

Men kul att vi båda kör samma Gibson inspirerade kampanj.

Mvh
Kullendorff

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Lite kul

Låter som en underbar soppa /images/icons/grin.gif

Skiljer sig ganska mycket från min kommande kampanj dock. Dom kommer att börja som 15 åringar.
andra äventyret kommer dom att vara 17.
Tredje kommer dom att vara 22. (Nu har dom gjort sin första sysselsättnings period).
Under Tredje äventyret så kommer nog lite saker att börja hända, men inte allt för uppenbart. Det kommer att bli en ganska långsam kampanj som mestadels kommer att cirkulera runt dom 4 syskonen (spelarna).
Däremot så betyder inte det att dom kommer att ha tråkigt, men det som nämns ovan kommer inte att börja ta form förrän ganska sent i kampanjen, men då kommer jag att binda ihop det rejält med det som redan har hänt.
Förresten kommer dom att bli jagade av lite mer obskyra interpoldirektorat /images/icons/grin.gif (vilka då tror du ?)

GrottrolletNaug

Swashbuckler
sammanträffande.

Fenomenet kallas för sammanträffande, trots vad alla säger så händer dom faktiskt.

Snow

Swashbuckler
Re: sammanträffande.

kollade upp det precis... det står om cassandra och cerberus i neotech 1. sen kan man lätt spinna vidare på det i samma riktning som Pandora Complex... och kom nu inte och säg att du inte äger N1 eller ens känner någon som gör det /images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: sammanträffande.

Ja, jag äger en lånad upplaga av NeoTech 1. naturligtvis, det är där jag har läst om de två (Cassandra och Cerebus) och det var därför jag sade att "Jag hade gått och tryckt på idéen ett tag".

kazon

Veteran
Re: Idéer [mina spelare akta er ! Spoilers]

Det låter jäkligt kul att spela detta uppdraget...
Men jag har lite svåra frågor...
1. Händer nåt specciellt om nån av rp:na är med i CySLiG?
2. Hur ska man lyckas sätta fri en AI som ligger i omlopp med jorden?
Det var allt jag kunde komma på nu....
Frågorna kan verka dumma men vad bryr jag mej om det!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Frågor och Svar.

1. Händer nåt specciellt om nån av rp:na är med i CySLiG?
Jag skulle nog helt enkelt inte låta någon RP vara medlem i CySLiG när spelet börjar. Det kan bli ett delmål och/eller en ambition för den karaktären, att finna medlemskap i CySLiG alltså.
För mig så är det inget problem eftersom mina spelare börjar som 15-åringar /images/icons/smile.gif

Hur ska man lyckas sätta fri en AI som ligger i omlopp med jorden?
Man tankar ner den, (datastrukturen alltså).
Egentligen enda stoppet för att göra detta är Cerebus, men fysiska hinder kan gott och väl finnas. Kanske RPna måste ta en rymdpromenad ? /images/icons/smile.gif

Inga frågor är dumma, det är bara svaren som är rejält korkade /images/icons/grin.gif