Re: Ymir=Onormal?
Fast Ymir, handen på hjärtat nu, det var nog många år sedan som de befann dig på den låga nivå som vi andra är på. Man behöver ju inte mer än titta på dina karaktärer för att förstå hur mycket man har att lära.
Jo, jag vet att jag är bäst.
I övrigt har du helt rätt - en karaktär som Shie hade inte fungerat i en spelgrupp där folk inte kände varandra (och sig själva) tillräckligt väl och hade självförtroende nog att våga bjuda på sig själva. Starkt, intimt rollspelande förutsätter ju alltid det, åtminstone i min erfarenhet.
Men...om du ska spelleda, är det inte
ditt ord som gäller i första rummet, då? Upplys spelarna om hur du vill ha det i din kampanj, helt enkelt. Det borde väl inte vara något problem för dem att tillmötesgå dina önskemål, även om de inte är särskilt duktiga rollspelare eller gruppen särskilt inkörd. Eller är det jag som fortfarande inte förstår ditt problem riktigt?
Så du menar att Ymir den store ångestmästaren inte skulle kunna åstadkomma något ännu mer tragiskt om han verkligen försökte?
Jo, givetvis, men...det ska vara spelbart också. Och intressant. Det finns gränser, liksom...ett apatiskt, sönderplågat trauma-kolli är sällan en särskilt givande rollspelsupplevelse. Shie är, tror jag, ett praktexempel på en karaktär som för många säkert hade blivit just ett sådant. För mig passerade hon inte gränsen, och utgjorde en oerhört intressant rollspelsupplevelse, men hon var så pass nära den att det hade varit en rätt stor utmaning att skapa något lika intressant som fortfarande höll sig på rätt sida. Men nejdå, skulle nån lyckas med det är det väl jag. Jag skapade Shie, trots allt.
Hon fick frågan en gång, om vad hon skulle önska sig om hon fick önska sig vad som helst. Hon svarade helt uppriktigt: 'Att jag aldrig hade blivit till, så att min mor kunde återvända till sina gröna skogar...'.
Shie hade skuldkänslor bara för att hon fanns till.
Det, i mitt tycke, är ångest när den är som värst.
- Ymir, ångestvirtuos