Nekromanti Herrejädrans

sakara

Veteran
Mmm..såg det där igår. Lite samma sak som killen i serien Arrow gör med tennisbollarna. Hemska är att det inte är en omöjlighet..

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Lite "Alla dör". Sedan att han skulle penetrera en riktigt gjort ringbrynja är jag aningen mer skeptisk till med tanke på att till och med bodkin arrows bara kunde får 1.5 cm penetration på en ordentlig ringbrynja med en lucky shot enligt gamla källor.

Jag tror att den ringbrynjan är en lajvringbrynja och därför inte alls lika bra som en faktiskt riktig smidd dito.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Coolt! Undrar vad han har för dragkraft på bågen.
Jag har en känsla av att han inte spänner bågen ordentligt, utan bara fjuttar iväg pilarna. Det innebär att han måste komma närmare för att vara effektiv, och då har redan motståndaren regnat pilar över honom en stund.

Kom ihåg att förmågan att skjuta fort (och långt) är viktigast vid fältslag. Då är precisionen mindre viktig, man stog i stora grupper och regnade pilar över varandra på avstånd. Det viktiga då var att kunna landa många pilar bland fienden så snart som möjligt.

Vid jakt har man normalt sett en pil, och den måste träffa bra.

Anarchclown

Swashbuckler
Verkligen. Men på en orustad fiende eller om man kan få in ett skott i springan i hjälmen eller något så är det ju helt livsfarligt.

Notera dock att man får slut på pilar rätt jävla fort.

RasmusL

Champion
Ja, men så var målet också att skjuta snabbt och med precision och inte långt. Ta med ett par sådana här grabbar i frontlinjen och börja skjuta från det avstånd han körde sitt 11-pilarsrekord så lär man få lite effekt. Eller, som nämns i videon, använd tekniken till häst.

sakara

Veteran
Sen har vi psykologin. Samma som med om du blir beskjuten av automatled

"Holy fuck things are comming at me and hitting me fast, my god it hurts"

Låt gå att du kanske inte får in dödliga skador på killen du skjuter på men däremot borde en den chockskada gå in på honom.

....Om man nu inte är rollspelare för då kutar man bara snabbare..

Troberg

Sinister eater
Anarchclown said:
Verkligen. Men på en orustad fiende eller om man kan få in ett skott i springan i hjälmen eller något så är det ju helt livsfarligt.

Och en genomsnittlig motståndare har ju faktiskt bara två knän...

Vimes

Sillkung
Jag tycker det är jävligt läskigt med pilar. Det är en av mina värsta mardrömmar, att bli träffad av en pil, hur den borrar sig in i köttet och sitter kvar där. Horror.

Matolo

Warrior
Arfert said:
Han använder två bågar på 30 och 35 pounds, enligt eftertexterna. Fortfarande hur tufft som helst. =)

Laowai

Hero
Troberg said:
Anarchclown said:

Och en genomsnittlig motståndare har ju faktiskt bara två knän...
I used to be an adventurer like you, men sen träffade jag enn snabbskjutande dansk.

chrull

Stockholm Kartell
Bah, blanda inte in verkligheten i det här! Det är ju ASBALLT. Han demonstrerar ju helt klart vad en level 10+ ranger gör i ett typiskt dnd encounter...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
chrull said:
Bah, blanda inte in verkligheten i det här! Det är ju ASBALLT. Han demonstrerar ju helt klart vad en level 10+ ranger gör i ett typiskt dnd encounter...
Ha-ha! Min första tanke var »gatling ranger«.

chrull

Stockholm Kartell
Dante said:
chrull said:
Ha-ha! Min första tanke var »gatling ranger«.
Jo, jag insåg att Mackans rate of fire kanske ligger lite UNDEr vad han borde klara av :gremlaugh:

Arfert

Facit
Matolo said:
Arfert said:
Han använder två bågar på 30 och 35 pounds, enligt eftertexterna. Fortfarande hur tufft som helst. =)
Aha, mes, mina är på 78 och 90 pound. :gremwink:
Men tufft.

Troberg

Sinister eater
En sak till som gör tekniken rätt så värdelös i verklig strid: När man blir pumpad på adrenalin så har man ungefär lika mycket finmotorik som om man har boxhandskar.

Det är ungefär som när en pistol jammar, det gäller att ha tekniker för att rensa den som inte kräver finkänslighet, för de klarar man inte i ett skarpt läge. Mantelrörelse, hjälper inte det, banka med fingrarna i patronutkastet och mantelrörelse igen. Allt småfippel är dömt att misslyckas.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Det beror dock på hur länge folk har tränat vad som sitter i deras ryggrad. Jag lovar dig att JO Waldner hade adrenalin i kroppen när han spelade OS-final. Kanske inte riktigt "någon försöker döda mig"-nivåer men ändå en hel del. Ändå klarade han av att spela superb pingis. Iofs delvis för att han var tränad på att hantera adrenalinet genom att ha spelat en väldig massa finaler förut. Alltså. Denne dansk kanske inte skulle kunna göra det men en historisk bågskytt som strösslat pilar i flera skärmytslingar förut skulle kanske kunna göra det.