Brior
Swordsman
En vanlig begränsning såväl i rollspel som fiktion och filmer om främmande kulturer är enligt min mening att aktörerna ofta har en modern grundmoral. Tydligast är det kanske i gamla sf-rullar från femtiotalet där världsrymden speglar amerikanska helylleideal men motsvarande problem kan uppstå i rollspel. Särskilt när det kommer till att spela adelsmän / -kvinnor (och kanske präster) blir det svårt att tänka bort dagens värderingar.
Jag har nyligen sett Kubricks film "Barry Lyndon" och flera filmatiseringar av romaner skrivna av Jane Austen och systrarna Brontë där man får en förmodligen realistisk känsla av hur "fint folk" tänkte på 17- och 1800-talen.
Nietzsches indelning i "herremoral" respektive "slavmoral" är också givande för att tänka sig in i adelns moraluppfattning (helt oavsett om man sympatiserar med indelningen). Enligt Nietzsche tillhör nämligen det "gott" mot "ont" vi oftast tänker oss "slavmoralen" medan den förment nobla själen snarare tänker i "gott" mot "föraktligt". Med det senare tänkandet kan fienden man kämpar mot vara god eftersom han delar ens ideal. Det innebär inte att man skonar honom eftersom man bestämt sig för att bekämpa honom, men man bemöter honom med större respekt än "pöbeln" som kämpar på den egna sidan. Exempel är hur adliga officerare behandlat varandra under krig. Jag anar att denna aristokratiska moral delvis lever kvar inom idrottens åtminstone teoretiska ideal vilket är naturligt när man tänker på idrottens historiska knytning till det militära.
Min poäng är alltså att man bättre kan spela en klassisk adelsman genom att reflektera över denna "herremoral". Man kan också lättare förstå varför nyrika äventyrare inte utan vidare kommer att accepteras bland noblessen (vilket är ett tema just i Barry Lyndon). Har ni andra tips på hur man kommer "in character" som adelsman?
För egen del funderar jag förstås i dessa banor under skrivandet av uppföljaren till Svavelvinter. Man kan ana att långlivade trollkarlar skulle ha en aristokratisk hållning gentemot varandra men det motsägs å andra sidan av att de inte har en gemensam hederskodex och tycks vara beredda till vilka tasksparkar som helst för att vinna. Drakar är andra kandidater till "herremoral".
Jag har nyligen sett Kubricks film "Barry Lyndon" och flera filmatiseringar av romaner skrivna av Jane Austen och systrarna Brontë där man får en förmodligen realistisk känsla av hur "fint folk" tänkte på 17- och 1800-talen.
Nietzsches indelning i "herremoral" respektive "slavmoral" är också givande för att tänka sig in i adelns moraluppfattning (helt oavsett om man sympatiserar med indelningen). Enligt Nietzsche tillhör nämligen det "gott" mot "ont" vi oftast tänker oss "slavmoralen" medan den förment nobla själen snarare tänker i "gott" mot "föraktligt". Med det senare tänkandet kan fienden man kämpar mot vara god eftersom han delar ens ideal. Det innebär inte att man skonar honom eftersom man bestämt sig för att bekämpa honom, men man bemöter honom med större respekt än "pöbeln" som kämpar på den egna sidan. Exempel är hur adliga officerare behandlat varandra under krig. Jag anar att denna aristokratiska moral delvis lever kvar inom idrottens åtminstone teoretiska ideal vilket är naturligt när man tänker på idrottens historiska knytning till det militära.
Min poäng är alltså att man bättre kan spela en klassisk adelsman genom att reflektera över denna "herremoral". Man kan också lättare förstå varför nyrika äventyrare inte utan vidare kommer att accepteras bland noblessen (vilket är ett tema just i Barry Lyndon). Har ni andra tips på hur man kommer "in character" som adelsman?
För egen del funderar jag förstås i dessa banor under skrivandet av uppföljaren till Svavelvinter. Man kan ana att långlivade trollkarlar skulle ha en aristokratisk hållning gentemot varandra men det motsägs å andra sidan av att de inte har en gemensam hederskodex och tycks vara beredda till vilka tasksparkar som helst för att vinna. Drakar är andra kandidater till "herremoral".