Nekromanti Hertigdömen i Soldarn

Hur fungerar dessa? Adelsmännen i Soldarn har ju svurit att inte ha mer än ett gods. Varifrån får hertigarna sin inkomst? Vad jag har förstått så är Hertigdömena i Soldarn indelade i grevskap och grevskapen i baronier. Betalar en stackars bonde hela 50% i skatt (tionde till kungen, tionde till hertigen, tionde till greven, tionde till baronen och tionde till kyrkan)?

Snälla svara!

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
"Varifrån får hertigarna sin inkomst?"

All mark som en länsherre har förlänas inte neråt till lägre adelsmän. En del behåller han själv. En hertig har alltså en kluns själv, och förlänar resten till sina grevar. Dessa behåller i sin tur en bit själva och förlänar resten till sina baroner. Et cetera.

"Betalar en stackars bonde hela 50% i skatt (tionde till kungen, tionde till hertigen, tionde till greven, tionde till baronen och tionde till kyrkan)?"

Bonden betalar skatt till kyrkan och den som är hans länsherre, ingen annan. Bor han på mark som ägs av en baron så betalar han alltså bara skatt till kyrkan och baronen.

"Så varför kan inte hertigen behålla all mark själv och skita i grevar och baroner?"

Mycket enkelt: hertigen kan inte administrera all mark själv, eftersom kommunikationer och infrastruktur inte klarar av det. Så istället utser han en greve som svär hertigen trohet, och i gengäld så pytsar hertigen ut delar av sin mark till grevarna. Grevarna gör likadant med baroner, som gör likadant med godsherrar.

Skulle det sedan bli krig så säger hertigen helt enkelt till sina grevar: "Öh! Kom hit och ta med dig en här!" Grevarna säger likadant till sina baroner, som säger likadant till godsherrarna, och till slut har hertigen en här om kanske fem grevar, femton baroner, femtio godsherrar, hundrafemtio riddare och kanske femtonhundra soldater (eller nåt - siffrorna helt tagna ur luften). Och eftersom de har svurit trohetsed så kommer de inte undan.

Aha! då fattar jag. Det är därför hertigdömena i Riddaren är så små, eller hur?

Tack för svaret!

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
"Aha! då fattar jag. Det är därför hertigdömena i Riddaren är så små, eller hur?"

Förmodligen. Jag har fortfarande ingen Riddaren i min ägo.

"Förmodligen. Jag har fortfarande ingen Riddaren i min ägo."

Va, bjuder inte CJS dig på ett ex? Va snålt...

Mvh Victor Palm

I'll be back

"Han har väl inte haft tid att skicka ett, och jag har inte tjatat"

Jasså. Ska du inte fråga om du får ett då? Eller du kanske inte lirar Eon längre.

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
Inget Eon?

"Ska du inte fråga om du får ett då?"

Jo, om jag får tid. :gremwink:

"Eller du kanske inte lirar Eon längre."

Näe. På nåt sätt känns det som att jag har gjort mitt, dessvärre. Jag vill få klart Drakar och Misslor (hur nu det ska gå till, mtp den tid jag har över), men sen tror jag att jag har gjort mitt för Eon. Lite support till Neogames för de delar av Mundana som jag ansvarade för lär jag nog hinna med iofs.

Jag har iofs en grej till på gång till Eon, men det faller inte riktigt under Eons paraply, utan snarare vid sidan av. Mer om den nån gång.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Sorg!

..."sen tror jag att jag har gjort mitt för Eon."

Nää!! Hemska tanke! NeoTech då? Och phobia? Och Terra One? Vad kommer hände med dem små liven utan pappa Krille? :gremfrown:

Du kan ju inte bara gå i pension sådär! :gremwink: Du är ju bara 40! Och gurun, dessutom!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Så där får man inte göra !

Jag har iofs en grej till på gång till Eon, men det faller inte riktigt under Eons paraply, utan snarare vid sidan av. Mer om den nån gång.

ARGH!
Det hade varit bättre om du varit tyst om det, nu kommer jag ju gå runt och klura på vad det är för något tills jag får reda på det. :gremshocked:

/Naug

Re: Inget Eon?

"Näe. På nåt sätt känns det som att jag har gjort mitt, dessvärre. Jag vill få klart Drakar och Misslor (hur nu det ska gå till, mtp den tid jag har över), men sen tror jag att jag har gjort mitt för Eon. Lite support till Neogames för de delar av Mundana som jag ansvarade för lär jag nog hinna med iofs."

Synd. Men en sak måste du göra innan du slutar: Hitta en värdig ersättare. Du kommer ju alltid vara den bästa och det är ditt namn jag i alla fall kommer associera med Eon för all tid framöver. Men hitta en ersättare innan du slutar som skriver lika bra som du, snälla...?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
Re: Sorg!

"NeoTech då? Och phobia? Och Terra One?"

N2 var jag bara flyktigt insyltad i, och Terra One och Phobia visade sig inte vara min tekopp, så de har jag inte blandat mig i.

"Du kan ju inte bara gå i pension sådär!"

Man ska sluta när man är på topp, heter det. :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Men en sak måste du göra innan du slutar: Hitta en värdig ersättare."

"Dödsfall, eget: Godkännes som frånvaroorsak, under förutsättning att du kan hitta en kvalificerad efterträdare två veckor innan frånfället så att du hinner träna upp honom att ta din plats på jobbet." (från en humorlapp som brukar cirkulera via faxen)

Jag har fullt förtroende för att Carl Johan kommer att hitta någon som kan föra arvet vidare, och då inte bara arvet från mig utan från alla andra som har varit insyltade. Själv känner jag att jag inte har något mer att ge, och att på något sätt tvinga mig att stanna kvar skulle bara leda till sämre och mer oinspirerade produkter från mitt håll. Dessutom mår nog Eon bättre av att få ett influx av andras idéer.

Ezping Orm

Hero

Så det blir alltså ingen maffig Thalamur vs. Consaber -kampanj från din sida, eller?? Har för mig att något sådant har nämnts tidigare (Gripen & Draken ??)... :gremconfused:

Krille

Super Moderator

"Så det blir alltså ingen maffig Thalamur vs. Consaber -kampanj från din sida, eller??"

Förmodligen inte.

Ezping Orm

Hero

Synd :gremfrown:

Jag hade sett fram emot det. Jag får väl helt enkelt använda min egen fantasi och hitta på en maffig Thalamur vs. Consaber -kampanj själv. :gremsmirk: