Nekromanti Heter Eon Eon, Eon, Eon eller Eon?

Jokimmolator

Veteran
Det är frågan det. Men inte hur det stavas alltså, utan hur det uttalas. Jag har hört både det ena och det andra sättet, i stort sett alla varianter; det finns ju nämligen två vokaler i ordet Eon och fyra sätt (som jag har hört i alla fall) att uttala spelets namn, nämligen:

1. e'on
2. e'ån
3. eo'n
4. eå'n

Hängde ni med på varianterna? Man kan alltså uttala namnet med betoning på första (e'on) eller andra (eo'n) vokalen, och välja att uttala o-et som 'o' eller 'å'. (Jag har aldrig hört någon som uttalar e-et som ett 'ä'... /images/icons/grin.gif), så jag antar att detta är de alternativ som brukar brukas överhuvudtaget...

Nå, vilken variant uttalar ni det som? Går det att ordna en omrösting om saken? Själv har jag alltid sagt eo'n jag, även om en titt i SAOL nyss sade mig att det uttalas eå'n (per defininition alltså)... /images/icons/sad.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
'Eeån' (långt 'e' och kort 'å').

Jag vet att det är "fel", men jag tycker att det låter mycket bättre än 'Eåååån'.

Jokimmolator

Veteran
Det kan de visst ha... [ant]

...om de säger någonting annat än eååååå'n, vilket är rätt per definition (dvs per SAOL (Svenska akademiens ordlista))! /images/icons/grin.gif

Big Marco

Läskig
Re: Ja

...och jag säger (fel) när jag lägger betoningen på E, men det är så mycket lättare att säga. =)

Krille

Super Moderator
Felstavning

"...och jag säger (fel) när jag lägger betoningen på E, men det är så mycket lättare att säga. =)"

Vaddå "säger (fel)"? Det är ju fullständigt korrekt och officiellt uttal! Alla som säger annorlunda är kättare som ska brännas på bål!

Det jobbigaste är när folk säger totalt fel. Jag har en kompis som envisas med att uttala förkortningen för Call of Cthulhu som "koock", vilket låter totalt knas och smått perverst och ingen begriper vad han talar om. Det heter naturligtvis "Cthulhu" eller "Calle" och ingenting annat! Säg rätt, för faen!

(nä, jag är inte seriös, jag bara avreagerar mig)

Mask_UBBT

Hero
Som det svenska ordet, väl?

...fast nu kom jag å tänka på att Eon kanske bara eter Eon för att det är Neo, omkastat, och då kan det ju uttalas hursomhelst....

Man Mountainman

Storsvagåret
Eller Eon, eller Eon, eller varför inte...

5. [èón]
6. [è´ån]

Man kan lätt tänka sig en intonation på ordet Eon med grav accent på första stavelsen följd av akut accent på den andra, ungefär på samma sätt som i de svenska orden "Kalle", "matte" och "flaska"

Sedan får man inte glömma möjligheterna att laborera med långa och korta vokaler, då får vi en extra uppsättning varianter av de fyra ursprungliga.

7. [éåån]
8. [éoon]
9. [eeón]
10.[ee´ån]

Eftersom "grav accent-akut accent"-mönster för det mesta innebär att båda stavelsernas vokaler är korta, så bör det gå att få till inte mindre än sex olika kombinationer av kort-lång, lång-kort och lång-lång här, vilket utökar det totala antalet varianter till 18.

Och då har vi ändå bara utnyttjat svenskans två toner (samt tonlöshet) och två längdvarianter på vokalerna. Kantonesiskan har sex toner, bland annat snabbt stigande, snabbt sjunkande och sjunkande-sen-stigande. Estniskan har tre längdgrader för sina vokaler, och i finskan kan en konsonant uttalas lång efter lång vokal, och kort efter kort vokal, vilket ger oss en hel ny värld av möjligheter när det gäller uttalsvarianter av n:et.

Någon som känner för att skriva en bok?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Jokimmolator

Veteran
Tänkte inte på det...

... även om jag inte är helt bekant med alla korrekta regler för fonetisk skrift, så jag är inte säker på alla varianter på hur man kan uttala Eon nä, men jag tror ändå att jag fick med de fyra vanligaste sätten, som är uttalbara på norrländska i alla fall... dina versioner 7-10 är väl förresten samma som mina fyra? Nej, förresten, svara inte på det, så slipper läsa din bok! /images/icons/wink.gif

Azdeus

Veteran
Re: Tänkte inte på det...

Är du norrlänning? Det trodde jag inte! Jag trodde du var från Stockholms trakten. (Jag hade ett svagt IG på gränsen till sträck i geografi, hur skulle jag kunna veta att Bagdad inte ligger i Yemen?)/images/icons/laugh.gif