Nekromanti Hexcrawl, in space? (Plus komplikationer)

Max Raven

T12-kultist
Har låtit tanken att göra någon slags Hex Crawl-variant i Ett Steg Framåt(SF-rollspel, typ Star Trek+Cyberpunk) skramla runt i bakhuvudet under dagen. Det kanske inte blir något av det, men vi får se. Det här tänker jag iaf för närvarande:
  • Hexcrawl för ESF skulle antingen bli väldigt storskaligt (solsystem, rymd mellan) med få händelser eller fokuserat på varje enskilt resmål (solsystem med planeter etc) med färre emellan. Möjligen skulle man kunna köra på planetnivå, men
  • Skalorna åker oavsett ut genom fönstret - det skulle nog få bli så att den tomma rymden får ta lite mindre plats (även om jag tror jag vill ha en hög med "tomma" rymdbrickor, bara för att se spelarna freaka ut när den får en oidentifierad signal. :) )
  • Jag skulle gärna vilja baka samman utforskarbiten med äventyrsdelen/problemlösningen. Det hade varit underbart ekonomiskt att låta komplikationer* (som jag f n tänkte ha breda förslag på i tabell/på tarot-liknande kort).
Om det fanns något bra sätt att fixa den sista biten så skulle jag nog köra så det ryker. Jag är lockad av Hexcrawl ur perspektivet av ett av mina designmål (utforskande/sense of wonder) men är rädd att det kan bli för mycket med regler, mods, icke-standard äventyrsdesign, o s v. Dels kan bli svårt att komma igång, dels är sånt mer jobb för min del.

Min koll på och erfarenhet av hex crawl är dock... begränsad, milt uttryckt. Så jag tar gärna kommentarer på vad som kan göras och annat. :)

*saker man slänger in för att "det aldrig är enkelt". Problemet är att motorn är paj och ni måste reparera den? Bam - maskinrummet brinner, lös det. Erkänner att exakt hur jag ska utforma dem är lite vagt... <.<