Nekromanti Hexcrawl?

grottis

Veteran
Jag har precis gjort färdigt en liten karta med hexographer (http://www.hexographer.com) till en kommande spelkväll med LotFP. Tanken slog mig plötsligt att jag aldrig tidigare spelat något form av hexcrawl, och vet knappt hur det egentligen går till (men det verkar kul! :gremsmile: ). Min tanke var att göra några tabeller för olika områden och encounters, sen att räkna avstånd smidigt med hexrutor och att det skulle vara relativt "fritt" att springa omkring. Så förutom detta hur går det till? Ska jag ge ett exemplar av kartan till spelarna? Ska det vara superdetaljerat? Vilken skala är lämplig? Kort och gott, om någon har tidigare erfarenheter av hexcrawling så dela gärna med er i denna tråden :gremlaugh:

slanfan

Hero
Det beror på. Hur vill du att det ska gå till? Hexkartan är ett smidigt sätt för dig att mäta avstånd och hålla isär områden, den är inget spelarna ens behöver vara medvetna om. Eller så ger du dem ett tomt hex-blad, sätter en prick i mitten och säger "där är ni, i öster ser ni ett berg, i norr en skog och i söder en Drakby...". Du kan fylla i viktiga allmänt kända platser på spelarnas karta, eller inte, men det ger spelarna något att gå på.

Hexagonerna lämpar sig väl för att gruppas ihop i områden, några öken-hex, ett stort skogsområde, en bärgskedja eller kanske ett hav. Du kan sätta en generell mötes-tabell för varje område och kanske specifika tabeller för vissa hexar. Området närmast den svarta ruinen innehåller ju lämpligen en försmak på ruinens innvånare.

Jag är själv ett stort fan av att låta mötestabellen vara de faktiska individuella monster som är i området. Rullar man jätte så möter man en jätte, dör inte jätten och man passerar området igen och åter rullar jätte, så är det samma jätte. Det innebär dynamik och en känsla av en levande värld, tror jag. Glöm inte att lägga in "rulla två" på mötestabellen, så att spelarna kan möta jätten medan hen äter en vargflock eller jagas av Alver...

Att ha färdiga platser på kartan rekomenderas, men även att lägga in platser i slumptabellen. För det kommer göra ditt jobb mycket roligare.

Allt detta tror ja.

grottis

Veteran
slanfan said:
Det beror på. Hur vill du att det ska gå till? Hexkartan är ett smidigt sätt för dig att mäta avstånd och hålla isär områden, den är inget spelarna ens behöver vara medvetna om. Eller så ger du dem ett tomt hex-blad, sätter en prick i mitten och säger "där är ni, i öster ser ni ett berg, i norr en skog och i söder en Drakby...". Du kan fylla i viktiga allmänt kända platser på spelarnas karta, eller inte, men det ger spelarna något att gå på.
Att fylla i allmänt kända platser, vägar, områden låter rimligt, och sedan låta spelarna expandera allteftersom. Tror jag tänkte lite att resor till olika platser skulle bli mer visuella, och inte bara "ni går tre dagar åt öster".

slanfan said:
Hexagonerna lämpar sig väl för att gruppas ihop i områden, några öken-hex, ett stort skogsområde, en bärgskedja eller kanske ett hav. Du kan sätta en generell mötes-tabell för varje område och kanske specifika tabeller för vissa hexar. Området närmast den svarta ruinen innehåller ju lämpligen en försmak på ruinens innvånare.
Ska man kanske hålla antalet hexrutor till ett minimum så att varje hex är mer innehållsrik?

slanfan said:
Jag är själv ett stort fan av att låta mötestabellen vara de faktiska individuella monster som är i området. Rullar man jätte så möter man en jätte, dör inte jätten och man passerar området igen och åter rullar jätte, så är det samma jätte. Det innebär dynamik och en känsla av en levande värld, tror jag. Glöm inte att lägga in "rulla två" på mötestabellen, så att spelarna kan möta jätten medan hen äter en vargflock eller jagas av Alver...
Att rulla två har jag aldrig ens tänkt på, nu kanske vikingarna sitter och äter upp kultisterna när spelarna går genom skogen i norr :gremlaugh:

Kan man köpa hexpapper någonstans?

slanfan

Hero
Printa ut numrerat och blankt från hexorapher borde vara smidigast.

Jag kör lite löst på att man reser genom en hex till fots på en dag, men det är en smaksak.

Angående antal och innehåll... Jag säger: Försök hålla dig till en dungeon, by eller whatever per hex. Med kanske lite småsaker som bonus, för att ge spelarna en möjlighet att faktiskt utforska området. Sedan kan det ju vara konstigt om Jättarna, Byn, Det fölorade fortet, Dryadgläntan och Rymdbasen ligger inom några timmars promenad från varandra... Sprid ut en aning är mitt förslag.
Skit även totalt i balans på mötestabellen. Ok, startområdena borde ju vara möjliga att överleva, men släng in något ordentligt läskigt per område*. Så att spelarna får skäl att återvända senare...

*Inte nödvändigtvis per hexagon. Såhär ser mötestabellen runt min nuvarande "startby" ut (9 hexagoner):

1- Björn
2- Vildsvin
3- d6 rövare
4- Vandrande munk
5- d6 Vargar
6- Jättebin
7- Jätte
8- d6 Goblins
9- Rulla två
10- Special

Storuggla

Champion
Nu minns jag inte hur LotFP löser det där med monster eftersom jag inte minns om det fanns stats för dem, men såhär säger ACKS att man ska göra och det är tummen upp:
Alla monster har ett %Lair-värde. När man slår fram att i den här hexen ska det vara en random encounter slår man och ser om monstret är i sitt lair. Om så är fallet tar man fram sitt förberedda lair för det monstret och använder, ska inte vara för stort.
Som ett exempel: Jag sätter mig ner och preppar ett lair eller fler per monster i random encounters-tabellen jag tänkt använda. Sen lallar rollpersonerna runt och det slås fram ett random encounter. Jag slår fram goblins, slår för lair och visst är det lair med goblins! Då tar jag helt sonika fram mitt förbereda lair för goblins, i detta fall en gammal kvarn/gruva/vakttorn som tagits över av goblins, kanske rentav med karta.
Det här innebär att där rollpersonerna rör sig kommer det automatiskt finnas mer äventyr än där de inte gör det, och man riskerar inte att de går iväg åt fel håll där det är helt tomt på kartan. Det finns alltid en liten dungeon redo för dem.

Storuggla, ska läsa mer om det

anth

Vetefan
Vill bara förtydliga en sak (som många OSR-spelare missar).
- Slår jag fram ett random encounter så stöter rollpersonerna på något.
- Slår jag fram att encountret ska vara goblins, ja då stöter de på goblins.
- Slår jag över "In Lair %" stöter de på ett par goblins som är ute och går i skogen och som kan ha lite individuella skatter.
- Slår lika eller under "In Lair %" stöter de på själva goblinhålan och får antagligen möta ALLA goblins som bor där - de får även "Lair Treasure", vilket de INTE får om de bara skulle stöta på ett par random goblins i skogen.

slanfan

Hero
Klart folk kan tänkas missa det, konstigare saker har hänt i världen. Bra att det blev skrivet om att preppa lairs, jag tänkte inte på det.

grottis

Veteran
LotFP har inga monsterstats tyvärr, utan jag tänkte nog mer köra med reglerna och ha några få monster med som jag snott från DnD böcker. Att ha ett %lair värde låter vettigt, iaf för den typen av monster som har det :gremlaugh: Tror mina spelare skulle gå på lair-jakt hela tiden om de fick en lair-treasure om de klarade av en, inget dåligt med det dock :gremlaugh:

Attachments

Storuggla

Champion
Hahaha, recept för prestationsångest! Fanken, jag vart helt sugen på en West Marches-grej nu...

Storuggla, mät dig aldrig med en bloggare

slanfan

Hero
Det fina är ju att du bara behöver göra närområdet. Och har möjlighet att fylla på eftersom. Allt behöver inte vara klart första omgången...

Storuggla

Champion
Enkel husregel om förberedelser: Kommer de behövas nästa spelmöte? Om ja, gör dem. Om nej, är det kul? Om ja, gör dem. Om nej, låt bli. Annars blir det bara tradigt att preppa.

Storuggla, två frågor om dagen

slanfan

Hero
Väldigt bra regel.

Jag lägger till: KAN det göras i tabellform? Om ja, gör det i tabellform, åtevinningsfaktorn är enorm.

grottis

Veteran
slanfan said:
Det fina är ju att du bara behöver göra närområdet. Och har möjlighet att fylla på eftersom. Allt behöver inte vara klart första omgången...
Läste precis denna
http://www.gnomestew.com/tools-for-gms/old-school-fantasy-hexcrawl-resources
och där finns hyfsat enkla beskrivningar om hur man gör ett startområde. Jag kanske borde sökt lite mer noggrant innan jag skapade tråden :gremlaugh: Är det någon som spelat en längre hexcrawl kampanj? Jag hade tänkt att testa på det en kväll mest för att se om det är kul

slanfan

Hero
Ja, bloggar har enormt mycket om det här.

Som jag ser det är en hexcrawl bara ett sätt att organisera världen. Förslagsvis finns "vanliga äventyr" utspridda överallt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
grottis said:
http://batintheattic.blogspot.se/2009/08/how-to-make-fantasy-sandbox.html

Jag valde efter att ha varit inne på sidan ovan att inte göra det superdetaljerat. Jävlar vilken ångest! :gremshocked:
Det där fick mig ändå sugen på att göra en hexcrawl-karta. Den enda Hexcrawl-produkt jag annars har någon erfarenhet av är Carcosa, och där störde jag mig på att det mesta som fanns i hexrutorna verkade så tråkigt. Extremt många potentiella möten var bara ett monster, eller en by med 46 invånare, utan någon detalj som gjorde dem intressanta. Och i de fall när det fanns något intressant var det omöjligt för spelarna att hitta det, och skulle de mot förmodan lyckas hitta det händer inget. Typiskt exempel: "Fem meter under den mittersta stenen ligger ett skrin som innehåller en pergamentrulle med något som ser ut som en magisk formel. Tyvärr är den skriven på ett språk som ingen längre behärskar. Om man ändå skulle hitta någon som behärskar det så visar det sig att texten bara är nonsens."

Men istället för att klaga kanske jag skulle fråga vilka hexcrawl-produkter det finns med mer spännande och intressanta möten och platser?

/tobias