Nekromanti High level PCs som dör under äventyr

ForgottenRealms

Veteran
Vad gör man som spelargrupp/spelledare om gruppen har kommit till levels ~15 och råkar ut för att en del av gruppen stupar under äventyrets gång? Börjar man om med level 1 karaktärer och spelar äventyr avsedda för level 5-8?

Det känns som om det blir rent av omöjligt att ta med helt nya level 1 karaktärer i äventyr avsedda för level 10+. Samma gäller tvärtom.

Har ni någon erfarenhet av detta? Det känns inte kul att slå fram en high level karaktärer från scratch. Det känns heller inte så roligt att låta sin överlevande grupp av level 15 karaktärer spela låglevel äventyr för att man har ett par level 1 karaktärer med sig. Det blir felvridet hur man än gör känns det som...

Troberg

Sinister eater
Vad gör man som spelargrupp/spelledare om gruppen har kommit till levels ~15 och råkar ut för att en del av gruppen stupar under äventyrets gång? Börjar man om med level 1 karaktärer och spelar äventyr avsedda för level 5-8?
Låt dem komma in som lite högre level (tillräckligt för att de ska kunna överleva om de är lite försiktigare), tex level 10. Den stegrade skalan för xp per level gör att de ganska fort kommer ikapp. Detta var iofs prydligare i AD&D (andra editionen) där skalan över största delen av spannet i princip var en dubbling per steg, vilket innebar att när höglevelkaraktärerna levlat en gång så var en level 1-karaktär redan bara en level efter dem. Nu har man plattat ut talföljden lite och därmed tar det lite längre tid, men börjar man på lite högre level så går det rätt fort att komma ikapp ändå.

GlueBall_UBBT

Warrior
Raise dead? Har för mig att magiker och präster eller vad det nu kallas kan resurection. Det vill säga vecka upp en död person till en levande person igen, utan att göra personen vandöd/odöd. Prova det, låt gärna överlevande spelare få ett helvete när de ska hitta en sådan scroll, så har du ett äventyr alldeles gratis.

Zawoud

Veteran
Det händer ju då och då att äventyrare dör och inte kan återuppväckas. I 3.5-reglerna rekommenderas att de får starta på en nivå lägre än de andra.

Ett tag använde jag principen att de nya får starta på hälften av Xp hos den som har mest. Det placerar dem några nivåer under de andra, och ganska lagom enligt min erfarenhet.

I 3.5 räknar man xp olika beroende på nivå, så där kommer en lågnivåfigur ikapp så småningom. Men det blir bara fånigt att starta på level 1 om de andra är på 15. En möjlighet är kanske att ge den spelaren en riktigt udda ras med en ECL på uppemot 10 eller ännu mer, så blir karaktären inte så sönderbyggd.

Pom

Swashbuckler
Göra ny karaktär på samma nivå brukar jag köra med. Det kan vara ruggigt kul att göra en högnivåare direkt, och en spelare som kört samma gubbe i åratal kan när sorgen lagt sig rejält uppskatta möjligheten att köra en helt annan figur.

Hur man löser vad karaktären varit med om tidigare får avgöras från kampanj till kampanj. Ofta kan det vara lämpligt att nykomlingen får komma från en föga beskriven del av miljön så att spelaren har någorlunda fria händer att när det behövs hitta på bakgrunden gradvis.

Ju högre level det rör sig om, desto sannolikare är det att det kan dyka upp någon filur från en helt annan värld.

G

Guest

Guest
Fråga!

Men utgår du då från att man får stiga flera levels under ett äventyr och inte bara mellan äventyren?

G

Guest

Guest
Bra förslag!

Jag tycker ditt förslag var det bästa som gavs, och också det svar som är närmast reglerna. Man bör ju inte helt enkelt slå om en PC med samma level som den just förlorade. Det ska kännas att man förlorat en PC. Reglerna menar att man ska slå fram en PC med "signifikativt lägre level". Var den nivån är kan diskuteras. Ditt förslag på hälften av den PC som har flest levels i gruppen låter rimligt. En grupp på levels 13-15 som förlorar en PC skulle då få slå fram en PC på level 7. Jag tycker vidare att detta måste ske vid ett lämpligt tillfälle under spelets gång och inte nödvändigtvis genast. Om spelarna är ute i the Planes så får man exempelvis vänta tills man kommit hem till Faerun igen. Är man mitt ute i vildmarken får man vänta tills nästa värdshus. Som sagt, en förlust måste kännas av.

Zawoud

Veteran
Re: Bra förslag!

Ett förtydligande bara: jag menade inte halva nivån - vilket är ganska brutalt faktiskt. Jag menade hälften av den totala xp:n. Det placerar oftast nykomlingen kanske två eller tre nivåer lägre - kännbart men också spelbart.

Troberg

Sinister eater
Re: Fråga!

Men utgår du då från att man får stiga flera levels under ett äventyr och inte bara mellan äventyren?
Jag utgår från att man får levla så mycket som man samlat XP till.

Pom

Swashbuckler

Man bör ju inte helt enkelt slå om en PC med samma level som den just förlorade. Det ska kännas att man förlorat en PC.
Jag garanterar att om man förlorar en höglevelkaraktär så känns det. Rejält.

ForgottenRealms

Veteran

Jo detta är nog det mest lämpliga. En level under dom andra eller den level man själv var vid när man dog är lite för snällt, och ger inte heller samma känsla att man verkligen dör. Halva XP av den som har mest i gruppen är nog en bra fingervisning.

G

Guest

Guest
Faktiska konsekvenser

Att det känns vet jag tyvärr av egen erfarenhet. Men det måste också innebära en faktisk konsekvens att dö. Som jag ser det är förslaget om att slå fram en ny PC med 50% av levels hos högste levande PC bra. Ett intressant alternativ skulle kunna vara att börja med level 1 men tillåta xp utdelning under äventyrens gång upp till 50% nivån. Då får man både konstruera en ny level 1 PC och uppleva dess stigning om än mycket snabbare än vanligt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Faktiska konsekvenser

Som jag ser det är förslaget om att slå fram en ny PC med 50% av levels hos högste levande PC bra.
Eftersom det var du som kom med förslget, förstår jag att du tycker det är bra. :gremtongue:

Ett intressant alternativ skulle kunna vara att börja med level 1 men tillåta xp utdelning under äventyrens gång upp till 50% nivån.
Det förutsätter ju att man normalt, av någon underlig anledning, inte delar ut EP under äventyrens gång.

Det bästa förslaget, enligt min mening, var att ge den nya rollfiguren hälften så mycket EP som den som har flest i gruppen. Det bör placera honom/henne tre, fyra grader under gruppen i övrigt. Rätt så lagom.

/Mikael

Pom

Swashbuckler

Att det känns vet jag tyvärr av egen erfarenhet. Men det måste också innebära en faktisk konsekvens att dö.
För dig känns det vettigt att den nya rollpersonen är rejält svagare än den käre döde och det tänkte jag inte försöka argumentera mot ("Nä, du känner fel!" :gremmad:).

Fast jag tycker att förlusten av en erfaren rollperson normalt är konsekvens nog. Förutom de emotionella aspekterna av att bli av med en karaktär man kanske spelat med i många år realtid förlorar man en rad inarbetade relationer, sin position i kampanjens sociala kontext och sådant.
Dessutom tar det ett tag att bli varm i kläderna med en ny gubbe. Även om man är på samma level som den döde är man inte lika effektiv till en början.

Vad som händer om ersättaren är på signifikant lägre level är att gruppen blir permanent svagare och att spelaren döms till att lika permanent ha en underlägsen rollperson. Det blir som att sparka på en som redan ligger eller som att bötfälla en bestulen för att han var dum nog att bli av med sina grejer.

Vilket är egentligen syftet? Att förlusten i sig är en rejäl konsekvens för spelaren är vi överens om. Varför behövs ytterligare bestraffning? På vad sätt får spelgruppen en bättre upplevelse av det.

Jag kan bara komma på ett skäl: om spelarna missbrukar det genom att begå självmord i tid och otid.

ForgottenRealms

Veteran

Instämmer helt och hållet.

Det är mycket konstigt att inte dela ut XP under äventyrets gång och låta spelare levla om dom kan vid lämpligt tillfälle (t.ex man drar sig tillbaka från fronten och slickar sina sår ett par dagar). Det är också mer rimligt att låta en spelare starta med ½ av XP som den som har högst i gruppen. Är det den som dör som har högst så får den nya ½ av den döde. Det resulterar i, som Mikael säger, 3-4 levels mindre än den som dog. (10th level - 45.000 XP, 7th level - 21.000 XP och vid högre levels, 15th level - 105.000 XP, 11th level 55.000 XP).

Att förlora en spelare är en tragedi, speciellt av så hög level. Detta i sig är jobbigt nog. Att sedan få börja med 3-4 levels mindre, är inte ett plåster på såren, utan en anledning att inte sluta spela helt och hållet.

G

Guest

Guest
Ansvar för sina handlingar

Ett skäl som jag ser det är att spelarna ska ta ansvar för sina handlingar. Det är ju inte särskilt avskräckande att ge sig på något livsfarligt om man hela tiden vet att det bara är att slå fram en ny PC med exakt samma level direkt. Poängen med mitt resonemang är att spelarna ska känna riktig rädsla för att deras PC ska lida skada och känna sig riktigt hotade av farliga situationer. Det är en viktig del i att skapa realism och närvaro i spelet. Annars är det ju bara att storma Drakberget i ett rent frontalangrepp i vetskap att de 14-level PCs som dör ersätts av lika mäktiga nya.

Zawoud

Veteran
Re: Ansvar för sina handlingar

I min erfarenhet som DM har det varit tillräckligt avskräckande att dö och förlora en nivå (även om man har blivit omedelbart återuppväckt). Det har lagt sordin på den spelaren under hela resten av spelmötet.

Hur hård man ska vara som DM är en smaksak, men om det är en katastrof att dö så kommer man att uppmuntra till fegspel. Det är en svår balansgång att ha lagom utmanande äventyr. Viktigast är ändå att vara konsekvent så att spelarna vet vad de har att vänta sig

Pom

Swashbuckler
Re: Ansvar för sina handlingar

Zawoud formulerade sig väl och jag instämmer i hans svar.
Men som sagt, om det finns en reell risk för att spelarna inte är mer fästa vid sina karaktärer än att de gärna hoppar huvudstupa in i omöjligheter kan jag förstå att bestraffningspedagogik kan behövas.