Nekromanti High school är ett helvete

Staffan

Myrmidon
Och varför har jag valt en sådan rubrik på mitt inlägg månntro? Jo, för att det var det inofficiella mottot för den lysande TV-serien Buffy the Vampire Slayer (Buffy och Vampyrerna på svenska). Och vad har det med priset på ägg i norra Långbortistan att göra? Jo, tydligen har Kanal 5 smygit till sig rättigheterna till denna moderna klassiker och bestämt sig för att visa den från början med start nästa måndag (och sedan dagligen, eller i alla fall vardagligen) kl 17.05 med repris klockan missinassen (exakt när beroende på resten av tablån).

Hmm... en titt på tablån på Kanal 5s hemsida säger att nattreprisen är "oklippt," vilket man kan tolka som att dagsversionen är censurerad. Jaja, man har ju ändå inte tid att kolla klockan 17.

chrull

Stockholm Kartell
Oklippt?

hm. Finns den i en barnversion? Eller har helvetet frusit och de menar att de kör den utan reklam mitt i natten?

för inte sitter kanal 5 och klipper och censurerar själva?

chrull

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
hm. Finns den i en barnversion? Eller har helvetet frusit och de menar att de kör den utan reklam mitt i natten?

för inte sitter kanal 5 och klipper och censurerar själva?
Jo, det gör de tydligen. De ska klippa bort det värsta våldet (?) när de visar serien på den barnvänliga tiden, vilket jag tycker verkar totalt idiotiskt.

Men om man jämför med TV4:s sätt att behandla serien så påminner det mer om nobelprisklass och livstids medlemskap i Mensa. Bara en sådan sak som att SÄNDA en serie man köpt in istället för att låte den ligga och mögla i arkivet är ju ett lysande drag. Tyvärr har de bara köpt in första säsongen, så vi får fortfarande vänta på att se nya avsnitt i Sverige.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
Pris ske Gud!

Och jag som trodde att femman var ett djävulsnäste till brädden fyllt av dokusåpor, men så visar det sig att även denna kanal har sina goda sidor.

Johan K

Gammal & dryg
Najs !!

YES !
Då ska man ju absolut ta & bänka sig framför tv.n då... Ska bli mycket trevligt !

Rosen

Myrmidon
Re: Pris ske Gud!

Och jag som trodde att femman var ett djävulsnäste till brädden fyllt av dokusåpor,

Nädå; de är kanalen som tar in och räddar TV-serier efter att TV4 har dödat dem med hjärnlösa sändningstider och sedan låtit dem ligga och mögla. Det var samma historia med Sailor Moon och Star Trek the Next Generation.

--
Åke

Ymir

Liten kantbaron
Tyvärr har de bara köpt in första säsongen, så vi får fortfarande vänta på att se nya avsnitt i Sverige.
Förlåt, alltså, det här kommer låta skitdrygt, men jag bara måste fråga. Det här är inte den första tråden där folk har gnällt på Buffys sändningstider och konstaterat att det aldrig kommer att bli något vettigt av det, men...om ni tycker om serien så himla mycket, varför sparar ni inte ihop till att köpa den på dvd eller något istället? Då kan ni ju dessutom se den när ni vill.

www.sfbok.se har mig veterligen en hel massa Buffy-boxar, iallafall...

- Ymir, ifrågasätter och tipsar

Staffan

Myrmidon
De ska klippa bort det värsta våldet (?) när de visar serien på den barnvänliga tiden, vilket jag tycker verkar totalt idiotiskt.
Grejen är att fyran fick en hel del kritik när de sände en så pass våldsam serie i sitt eftermiddagsblock (eventuellt nån fällning i granskningsnämnden, vilket iofs inte femman behöver bry sig om), vilket gjorde att de flyttade den till kvällstid i 4+ i stället.

Sedan är ju femman formellt sett en engelsk kanal (liksom trean), och det är möjligt att de har hårdare regler där för vad som får sändas när.

Man Mountainman

Storsvagåret
Money, money, money...

om ni tycker om serien så himla mycket, varför sparar ni inte ihop till att köpa den på dvd eller något istället?

Ärligt talat? Vet du vad en DVD-box kostar?

Storuggla

Champion
Re: Money, money, money...

"Ärligt talat? Vet du vad en DVD-box kostar?"

På SFBok får du Första säsongen av Buffy för 699 riksdaler. Och det är SFBok, som är dyra. 448 kronor om du handlar via Amazon.
Sen blir det relativt om man tycker det är för dyrt eller värt det.

Storuggla, letade upp bara för att han har trist

Foggmock

Myrmidon
Re: Money, money, money... [OT + gnäll]

Även när jag enbart gick på studiebidrag köpte jag DVD-boxar i åttahundrakronorsklassen, och jag kommer inte från en särdeles rik familj så det har alltid varit egna pengar.

Lägger man undan 200:- i månaden i två månader kan man slösa den tredje och lägga resten, så har man sparat ihop till den på tre månader. Två, om man börjar räkna ifrån där man får det första.

För att då säga min del om trådar om serien så håller jag med Ymir, det är tja, lite mycket gnäll. Och det grundar sig mest i att jag tycker att serien har ett obefintligt underhållningsvärde, möjligtvis att få titta på de fina flickorna men sån underhållning finns att få tag på på annat håll... och dels i att jag tycker att serien har föga med Rollspelarkultur att göra. Visst, det finns ett rollspel, visst, rollspelare tittar på det, men jag skulle aldrig få för mig att diskutera Scrapheap Challenge här - även om det är grymt Mad Maxigt för att inte tala om Mutantigt.

Foggmock - gnäller, moraliserar och är partisk

Jade

Warrior
dags för ett reklamavbrott....

I stort sett alla buffy-boxarna (om jag inte minns fel) finns för 299:- stycket på discshop . så det så. till och med en fattig student som jag har råd... och kan köpa dem, till och med utan att få alltför dåligt samvete. :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Money, money, money...

Ärligt talat, vet du vad en TV-licens går på? :gremsmirk:

Strunta i TV-licensen och köp dvd-boxarna för pengarna. Torde gå mer eller mindre jämt ut. Alternativet är att vara olaglig med en eller flera av företeelserna, men det är givetvis inget jag uppmuntrar.

- Ymir, med snigel på ögat

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Money, money, money... [fortsatt OT]

Även när jag enbart gick på studiebidrag köpte jag DVD-boxar i åttahundrakronorsklassen, och jag kommer inte från en särdeles rik familj så det har alltid varit egna pengar.

Ja, men jag köper ju rollspelsböcker för alla mina pengar. :gremshocked:

dels i att jag tycker att serien har föga med Rollspelarkultur att göra.

Men vad tycker du det är som definierar om något är "rollspelarkultur" eller inte, då? Buffy är ju helt klart någon sorts "skräck"/urban fantasy (och tidigare hette det här SF- och fantasy-kultur eller nåt sånt). Det innehåller massor av företeelser som även återfinns i rollspel; vampyrer, demoner, världsomvälvande plotter, hemliga brödraskap och vette sjutton vad. Den är minst sagt nördig. Jag hoppas att du inte tycker att saker måste vara Star Wars eller D&D - the movie för att höra hemma på det här forumet.

Foggmock

Myrmidon

Men vad tycker du det är som definierar om något är "rollspelarkultur" eller inte, då?

Högst personliga preferenser. Som jag antar att det är för de flesta här inne. För en del är Buffy en del av sin nördexistens, och således berättigar det poster om Buffy.

Buffy är ju helt klart någon sorts "skräck"/urban fantasy (och tidigare hette det här SF- och fantasy-kultur eller nåt sånt).

Väl medveten om risken för lynchmobbar(och fanboys som säger att jag inte upptäckt djupet) e.t.c. skulle jag kallade det barnprogram. Som sagt, ytterst personlig preferens, men om den allmänna uppfattningen var någon annan då? Skulle det vara okej att diskutera Sailor Moon eller Pokemon här? Antagligen, men man skulle inte få mycket svar. Släng ur sig en tråd om Hellsing, NGE eller GITS och animenördarna strömmar till. Då handlar det ju definitivt inte om rollspelarkultur utan nördkultur även om det fortfarande finns ett BESM-rollspel.

Det innehåller massor av företeelser som även återfinns i rollspel; vampyrer, demoner, världsomvälvande plotter, hemliga brödraskap och vette sjutton vad.

1, långt ifrån alla rollspel innehåller vampyrer och demoner, 2, världsomvälvande plotter och hemliga brödraskap återfinner man i en stor del av populärkulturen(om det fanns i en såpopera, vore det okej att diskutera nämnda såpa här för att det innehåller Illuminati och KKK?). Vad definierar rollspelarkultur överhuvud taget?

Jag hoppas att du inte tycker att saker måste vara Star Wars eller D&D - the movie för att höra hemma på det här forumet.

Nej - Star Träck och Sagan om Ringenfilmerna är okej också. :gremwink:

Minimoni

Homelander

Väl medveten om risken för lynchmobbar(och fanboys som säger att jag inte upptäckt djupet) e.t.c. skulle jag kallade det barnprogram.
Håller faktiskt med här. Har själv aldrig insett vad som är så bra med serien. Så om det är någon som hellere vill diskutera lite mer kvalitativa barnprogram av typen Sailor Moon så är jag med!

Tzimisce som avskyr "Buffy the..."

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Målgrupper och tider

Grejen är att fyran fick en hel del kritik när de sände en så pass våldsam serie i sitt eftermiddagsblock (eventuellt nån fällning i granskningsnämnden, vilket iofs inte femman behöver bry sig om), vilket gjorde att de flyttade den till kvällstid i 4+ i stället.
Felet fyran gjorde var att de inbillade sig att Buffy var en ungdomsserie i stil med Beverly Hills och därmed borde tilltala samma publik och sändas i någon form av fjortis-block. Min erfarenhet är att Buffy inte har samma publik som Beverly Hills: Buffys publik är den del av mänskligheten som hellre skulle gröpa ur sin hjärna med en sked än titta på Beverly Hills (jag till exempel). Därför hittade det aldrig sin publik.

Men du har rätt, Buffy kanske är för våldsamt för eftermiddagssändningar, men det var en idiotisk idé att lägga serien där till att börja med. Den är absolut inte för våldsam för kvällssändningar.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rollspelarkultur

och dels i att jag tycker att serien har föga med Rollspelarkultur att göra. Visst, det finns ett rollspel, visst, rollspelare tittar på det, men jag skulle aldrig få för mig att diskutera Scrapheap Challenge här - även om det är grymt Mad Maxigt för att inte tala om Mutantigt.
Men om det finns ett rollspel baserat på serien så måste den väl per definition vara rollspelarkultur?

/tobias

Balderk

Swashbuckler
Sedan är ju femman formellt sett en engelsk kanal (liksom trean), och det är möjligt att de har hårdare regler där för vad som får sändas när.
Jo, det tror jag stämmer. Femman ägnar sig ju också åt censurering av svordommar och sådant, i vissa program i alla fall. High Chapparall råkade ut för det tror jag...

/Balderk, som nästan uteslutande tittar på femman :gremsmile: