Nekromanti High school är ett helvete

Rosen

Myrmidon
Re: Money, money, money... [fortsatt OT]

Skulle det vara okej att diskutera Sailor Moon eller Pokemon här? Antagligen, men man skulle inte få mycket svar.

Pokemon vete faen vad det egentligen är, genremässigt, men Sailor Moon tycker jag definitivt kan definieras som en sorts fantasy. Alla huvudpersonerna är återfödda magiska krigare - och lite prinsessor och prinsar - från ett förtrollat kungarike i en odefinierat avlägsen forntid. Deras fiender i första säsongen (som fö avslutades imorse, i nuvarande sändningsomgång) är återfödda demoner från samma forntid, i ett uråldrigt krig som återupptagits i ett annat liv.

--
Åke

Balderk

Swashbuckler
Kvällssändningar

Men du har rätt, Buffy kanske är för våldsamt för eftermiddagssändningar, men det var en idiotisk idé att lägga serien där till att börja med. Den är absolut inte för våldsam för kvällssändningar.
Under kvällssändningarna har de ju andra program som inte sänts förut och som de vet fungerar... Jag tror inte de skulle lägga Buffy där direkt, särskilt inte eftersom den visats tidigare i sverige. Primetime är Primetime, trots allt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
om ni tycker om serien så himla mycket, varför sparar ni inte ihop till att köpa den på dvd eller något istället? Då kan ni ju dessutom se den när ni vill.
Även om jag hade en DVD-spelare och alla säsonger i boxar eller pengar nog att köpa detta skulle jag fortfarande anse att TV4:s programplanerar är idioter och uttrycka den åsikten. I sådana fall skulle det visserligen inte vara för min skull, utan för att de undanhöll serien från andra som därmed inte får en chans att se den och (eventuellt) uppskatta den.

/tobias

Pendragon

Swashbuckler
Scrapheap Challenge: the RPG :D ((A)NT)

Ingen text, bara ett fånigt infall, som trots allt hade varit ärkecoolt...

Nåja... nästan ingen text då....

/Joel

Krille

Super Moderator

"Pokemon vete faen vad det egentligen är, genremässigt, men Sailor Moon tycker jag definitivt kan definieras som en sorts fantasy."

Dessutom så finns det ett Sailormoon-rollspel, så det är definitivt rollspelskultur. Alltså passar det här.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
>Jo, det gör de tydligen. De ska klippa bort det värsta våldet (?) när de
>visar serien på den barnvänliga tiden, vilket jag tycker verkar totalt idiotiskt.

Jo, jag håller med, barnen idag är inte tillräckligt skadade som det är, de behöver MER VÅLD i sin underhållning. Tänk så trevligt om vi kunde få en generation som från början inser att våld är kul.

Man Mountainman

Storsvagåret

Högst personliga preferenser. Som jag antar att det är för de flesta här inne. För en del är Buffy en del av sin nördexistens, och således berättigar det poster om Buffy.

Men det finns massor av teveprogram som jag tycker är jättetrista och som jag aldrig skulle drömma om att använda som rollspelsinspiration (som Star Trek), men det betyder ju inte att jag inte tycker att dom ska diskuteras här. Jag är ju medveten om att andra människor har smaker som skiljer sig från min. Du kan väl inte påstå att Buffy inte är en del av vad vi, i brist på bättre, kan kalla "nördkulturen". Det finns ju, som du själv säger, t.o.m. ett rollspel.

Då handlar det ju definitivt inte om rollspelarkultur utan nördkultur även om det fortfarande finns ett BESM-rollspel.

Definitionen av "rollspelarkultur" är ganska tydlig i beskrivningen av det här forumet. Det är "kultur /.../ som kan användas som inspiration till rollspel". Tar man bokstavligt på detta kan man förstås diskutera vilken kultur som helst här inne. Det ser jag inte som något fel, egentligen; forumsanvändarnas kulturpreferenser kommer ändå att se till att diskussionerna håller sig tryggt inom SF/fantasy/skräck-fållan.

Nej - Star Träck och Sagan om Ringenfilmerna är okej också.

Men inte böckerna, då?

Feliath

Swashbuckler
Och Pokemon började som ett rollspel [Do the OT]

Förvisso ett JRPG till Original Gameboy, men ändå. Vid det här laget borde japanerna ändå ha prånglat ut ett bordsrollspel också, och därmed reparerat den teknikaliteten.

/Feliath - jag tror det är nutidsfantasy

Nightowl

Champion
Re: Och Pokemon började som ett rollspel [Do the OT]

Borde man inte dessutom kunna prata om Pokemon på det Allmänna spelforumet? Det finns ju både som kortspel och elektroniska spel, och man måste väl få snacka backstory till spelen på det forumet?

Erik, gillar Pokemon-kortspelet.

Staffan

Myrmidon
Re: Och Pokemon började som ett rollspel [Do the OT]

WOTC gjorde ett bordsrollspel av Pokémon, inriktat på tämligen unga spelare. Det sålde tydligen som smör - enligt författaren Steve "Stan!" Brown är det "the best-selling RPG of all time."

Morgoth

Swashbuckler
Allvarligt?

[bla bla] skulle jag kallade det barnprogram. Som sagt, ytterst personlig preferens, men om den allmänna uppfattningen var någon annan då? Skulle det vara okej att diskutera Sailor Moon eller Pokemon här?

Ett riktigt bra barnprogram slår det mesta tycker jag, både som underhållning och inspiration. Problemet är att 99% av alla barnprogram är klyschigt skit, men de riktiga godbitarna borde inte försummas.

Och nej, jag tror faktiskt inte barnprogram av någorlunda kvalitet och popularitet skulle hamna i skuggan av diskussioner av "riktig" rörlig bild på det här forumet.

---

Jag gillar inte heller Buffy, men allt skäll på TV4 är ju en bekväm omväxling från de sedvanliga diskussionerna om alla jefla fantasyförfattare man inte har läst.

Mogz - skriver barnböcker

Staffan

Myrmidon

Väl medveten om risken för lynchmobbar(och fanboys som säger att jag inte upptäckt djupet) e.t.c. skulle jag kallade det barnprogram.
Saker jag gillar med Buffy:

1. Lysande dialog.
2. Intressanta och roliga karaktärer.
3. Bra stories.
4. Kontinuitet. I motsats till de flesta TV-serier så "nollställs" inte saker och ting efter varje avsnitt.
5. Lagom dos tonårsångest.
6. Stark dramatik.
7. Skyggar inte för att ta kål på populära figurer då och då.

Och innan du kallar Buffy för ett barnprogram skulle jag rekommendera en titt på säsongsavslutningen på säsong 2. Det är något av det mest lysande jag sett på TV.

Staffan

Myrmidon
Kanal 5s nationalitet [OT]

Eftersom jag inte kunde hitta något om det på femmans hemsida har jag nu mailat en fråga om det till dem.

Big Marco

Läskig
Re: Censura mera

Kanal 5 och TV3 sänder via Storbritannien och britterna har hårdare censur än svenskarna ndg våld, speciellt när det gäller skallningar och brinnande människor. Just brinnande människor är annars något som tyskarna är extremhårda med. Testa en DVD-film som innehåller dylikt som har tyskt tal-spår så lär du märka att scener med knaperstekta tvåbeningar är spårlöst borta (en DVD-version av The Rock är bra typexempl).

(Och dataspel på tyska marknaden får inte visa rött blod - därför blöder alla grönt i tyska spel...)

Nightowl

Champion
Re: Allvarligt?

Jag gillar inte heller Buffy, men allt skäll på TV4 är ju en bekväm omväxling från de sedvanliga diskussionerna om alla jefla fantasyförfattare man inte har läst.
Jag har aldrig lyckats se ett helt avsnitt, så jag gav upp att försöka följa Buffy, men att påstå att det inte är 'rollspelskultur' är så urbota idiotiskt att jag inte läst något dummare på mycket, mycket länge.

Vad folk pysslar med i Buffy och Angel är MYCKET likt det som händer i 50% av alla s.k. skräck-kampanjer, medan de flesta fantasyböcker Morgoth nämnde har mycket liten likhet med de flesta fantasykampanjer.

Det är tämligen självklart för en normalintelligent person som läser beskrivningen av forumet att om böcker, filmer etc. kan användas som inspiration till rollspel, passar det här.

Sedan måste man ju få diskutera barnkultur här, eftersom ingen hittills protesterat mot att man diskuterar Star Wars... :gremlaugh:

Erik

Eksem

Champion
Hmm... jag skulle kunna se ett avsnitt eller två eftersom Alyson Hannigan är så sjukt snygg, men frågan är om det är värt besväret ändå.