Nekromanti Hillebard & Tvåhandssvärd

Zadrith

Hero
Jag sitter och filar lite på vapenreglerna till mitt rollspelssystem och har lite funderingar kring dessa båda vapen.

Hillebard:
Vad är egentligen tanken med detta vapen bortsett från att det ser snyggt ut på vakter och i parader och hur används det främst i strid, som huggvapen eller spjut.

Tvåhandssvärd:
Jag vill minnas att jag läst någon tråd där man föreslog att tvåhandssvärd skulle grupperas som stångvapen.
I mitt system har jag tänkt mig att ha grupperna "Enhandssvärd", "Tvåhandssvärd" och "Stångvapen" m.m.
Tvåhandssvärdet skulle alltså hamna under "Tvåhandssvärd" och svärd som kan användas med en eller två händer hamnar under olika grupp beroende på hur man hanterar dem. Låter detta vettigt eller har ni något annat förslag.

Tacksam för hjälp och synpunkter

Vindhand

Myrmidon
Vad är egentligen tanken med detta vapen bortsett från att det ser snyggt ut på vakter och i parader och hur används det främst i strid, som huggvapen eller spjut.

Som huggvapen OCH spjut... och som trästav om man sätter den sidan till. Helt enkelt: stöter du med det funkar det som ett spjut. Hugger du med det funkar det som en pålyxa. Om du blir trängd eller någon slår spetsen åt sidan kan du sopa till dem med skaftet. Om du använder den elaka kroken som vissa hillebarder har på motsatt sida mot bladet fungar den som... ehm, en elak krok på en 2-2.5 meters pinne.

Fördelar med hillebarden över en stridsyxa är framför allt dess räckvidd. Med hillebarden kan du hugga en svärdsfighter långt innan han når dig. Du kan angripa en ryttare trots att du står på marken o.s.v. Med rätt träning är det också ett ypperligt vapen för formationsstrid.

Björn Hellqvist

Swordsman
Vad menar du med ett tvåhandssvärd? Ett svärd som kan svingas med båda händerna eller ett svärd kräver att man använder båda händerna? Det är inte bara semantik, utan en fråga om hur svärd hanteras. Är det ett långsvärd (som vanligen används tvåhandat)?

Eller en "äkta" tvåhandare som kräver båda händerna?

Det är en viss skillnad på har de hanteras, vilket man bör ha klart för sig innan man stoppar in det i en nisch.

Zadrith

Hero
Min tanke var att Tvåhandssvärdet skulle använda färdigheten "Tvåhandssvärd" det skulle även långsvärdet göra om det användes med tvåhandsfattning. Om någon däremot greppar tvåhandssvärdet med enbart en hand skullen han däremot i stället använda färdigheten "Enhandssvärd".

Ett perfekt system för vapen både vad det gäller realism och användarvänlighet går nog inte att uppnå men låter det här som en vettig kompromiss?

För övrigt måste jag säga att det var trevliga bilder och att jag upptäckt att du har en fantastisk sajt som jag kommer att använda som referens, även om jag än så länge bara hunnit skumma igenom den.

Blippe

Warrior
Den både ser och låter för klumpig ut för att ha i formationsstrid (i mitt oinformerade tycke, då). Det finns många vettigare val för pågar med långa störar med vass sak på, om de nu måste traska i takt.

Vindhand

Myrmidon
Den både ser och låter för klumpig ut för att ha i formationsstrid (i mitt oinformerade tycke, då). Det finns många vettigare val för pågar med långa störar med vass sak på, om de nu måste traska i takt.

Tja, det är säkert lättare att träna någon att använda en pik eller så men hillebarden är ett helt annat vapen. Den är både användbar i formation och när formationen gått sönder, vilket är mer än man kan säga om en lång stör med en vass sak på. Den avgörande skillnaden är att långa störar med spjut på kan vara nästan hur långa som helst. En hillebard slutar vara en praktiskt användbar som hillebard om den stiger över så där 2.5 meter.

Den begränsning hillebarder har är snarare i fråga om takhöjd än trängsel i sidled eller bakåt... men så länge man håller sina fältslag utomhus löser det sig ganska bra. Det man behöver för att kunna göra vettiga hugg är antingen avstånd till sin fiende (att föredra) eller avstånd bakåt (för skaftet då).

Björn Hellqvist

Swordsman
Om du har "tvåhandssvärd" på 120 cm som även går att använda med en hand om nöden kräver det, så har det en annan dynamik än ett 160 cm:s tvåhandssvärd av 1500-talstyp. Därför skulle du kunna ha följande indelning av svärden:

Enhandssvärd (kan användas tillsammans med sköld)
Bastardsvärd (även långsvärd; kan användas en- eller tvåhandat, även från hästryggen)
Tvåhandssvärd (kan endast användas tvåhänt och till fots)

Roligt att du gillar min hemsida! Hoppas du hittar något användbart där.