Nekromanti Historie längder

SirDr

Veteran
under den tid då man går i skolan, tvingas man vid upprepade tillfällen skriva en historielängd, beskrivande från år 0 och fram till dags dato, vad som har hänt med världen.
nu är jag inte intreserad av vilka tekniska framsteg som har gjorts (även om det kunde vara skoj att ha med)
utan det som intreserar mig är en samlad historia på vad som har försigåt i mundana från och med år 0 I fråga av den tideräkning som finns. Det jag eftersöker är en tidslinje med referat till händelser och ögonvittnen från platts. DVs en ganska källkritisk syn på den historia som finns, och då ta med både dvärgar och alvers syn samt människor och övriga, där det är möjligt. Perssonligen tror jag att mycket av det material som behövs.. redan finns på neogames... då de har get ut moduler med viktiga händelser.
(När? Hur? Varför? av: Benedikt den svarte - kommenterad utgåva)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Ymir

Liten kantbaron
Tja, jag har liksom en bestämd känsla av att det ligger i Neogames intresse att hemlighålla Mundanas historia för oss spelare i så stor utsträckning som möjligt.

- Ymir, vill fortfarande veta ALLT

Lycan

Hero
Tja... Att få veta vad som kommer hända de kommande tjugo åren eller så hade varit något fullständigt enormt trevligt. Eller i alla fall användbart.

Tja... Enligt min åsikt då...

Lycan talar.

Ymir

Liten kantbaron
Jo, iofs, men å andra sidan har det ju visat sig att det är jävligt kul att själv hitta på det också.

- Ymir, vars kampanjer alla är kompatibla med varandra i ett fullt föränderligt Mundana

SirDr

Veteran
njae.. jag e snarare intreserad av vad som har hänt.. och vilket årtal i utvecklingen de tänker sig att vi är nu.

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

Largoi

Warrior
Ska det inte komma en modul som ska beskriva mundanas historia och legender och så?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Krille

Super Moderator
"utan det som intreserar mig är en samlad historia på vad som har försigåt i mundana från och med år 0 I fråga av den tideräkning som finns. Det jag eftersöker är en tidslinje med referat till händelser och ögonvittnen från platts. DVs en ganska källkritisk syn på den historia som finns, och då ta med både dvärgar och alvers syn samt människor och övriga, där det är möjligt."

Problemet med en källkritisk historielängd är att den blir väldigt kort och odetaljerad. Större delen av historien har försvunnit in i myter och legender. Ta till exempel drottning Calana IV av Consaber - myterna kring henne är väl något liknande Arthur-sagan idag. Man accepterar att plåtrustning, lans och tvåhandssvärd var standard bland riddarna, och accepterar det som ett historiskt faktum trots att de dök upp mellan tvåhundra och åttahundra år senare.

Så en källkritisk historielängd ur Mundanas synvinkel är i det närmaste omöjlig att skriva.

Återstår då "sanningen" eller vad Neogames hade tänkt sig. Även detta är flytande. Även om vi "vet" vad som har hänt och när, så är det faktiskt föga troligt att spelledare har någon praktisk nytta av det. "Fakta" och "sanning" har en tendens att låsa spelledares fantasi. Säger vi att år 26 efter Daak inträffade händelsen X där personerna Y och Z var inblandade så är det torrt, oinspirerande och dessutom något som officiellt "låser" Mundanas förflutna. Någon spelledare har säkert hittat på något eget gällande detta som gör att han är tvungen att strunta i den historien.

Säger vi istället att det berättas att år 26 efter Daak så möttes person Z och Y och i ett episkt äventyr gjorde X, så kan spelledaren själv besluta om det är sant eller inte, hur mycket av det som är sant och hur överdrivet det är. Även en spelledare som har hittat på något eget om detta har nytta av historien, eftersom han fortfarande kan dra inspiration av den, släppa informationen till spelarna (som en röd sill, eller som bara lite stämning). I och med att den inte är absolut sann är det lättare för honom att tolka om den till en viss bit sanning eller bortförklara det som en myt.

Men det är min åsikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Largoi

Warrior
Historians längd...

Nu är det säkert så att jag missuppfattar allt som vanligt men jag utalar mig iallafall
Jag tycker Mundanas historia verkar vara lite för lång, jag upplever den som att det har funnits intelligent befolkning där i typ 10000 år (läser i dvärgar) och det verkar inte som om dvärgarna gjort särskilt många teknologiska uppfinningar på denna tid, se på oss människan som har iofs funnits länge men vi har bara varit ett riktigt civiliserat folk i kanske 8000 år eller nåt och vi är ju faktist inte lika "smarta" som dvärgar ska vara. Det känns för mig som om dvärgarna har haft medeltid i runt 10000 år... men jag kan ha jätte fel men jag tror inte det den här gången

Largoi

Warrior
Historians längd...(OT)

Nu är det säkert så att jag missuppfattar allt som vanligt men jag utalar mig iallafall
Jag tycker Mundanas historia verkar vara lite för lång, jag upplever den som att det har funnits intelligent befolkning där i typ 10000 år (läser i dvärgar) och det verkar inte som om dvärgarna gjort särskilt många teknologiska uppfinningar på denna tid, se på oss människan som har iofs funnits länge men vi har bara varit ett riktigt civiliserat folk i kanske 8000 år eller nåt och vi är ju faktist inte lika "smarta" som dvärgar ska vara. Det känns för mig som om dvärgarna har haft medeltid i runt 10000 år... men jag kan ha jätte fel men jag tror inte det den här gången

Krille

Super Moderator
Re: Historians längd...(OT)

"Jag tycker Mundanas historia verkar vara lite för lång, jag upplever den som att det har funnits intelligent befolkning där i typ 10000 år (läser i dvärgar) och det verkar inte som om dvärgarna gjort särskilt många teknologiska uppfinningar på denna tid, se på oss människan som har iofs funnits länge men vi har bara varit ett riktigt civiliserat folk i kanske 8000 år eller nåt och vi är ju faktist inte lika "smarta" som dvärgar ska vara. Det känns för mig som om dvärgarna har haft medeltid i runt 10000 år... men jag kan ha jätte fel men jag tror inte det den här gången"

Det där är inget unikt problem för Mundana. Nästan varje tänkbar fantasyvärld lider av samma problem.

Här är i alla fall den officiella bortförklaringen: vi har inte gjort sådär förbaskat stora tekniska framsteg förrän de senaste fyrahundra åren eller så. Resten av tiden har utvecklingen gått i ganska konstant takt, men det är först på senare tid som den har accelererat. I Mundanas fall har utvecklinsexplosionen inte kommit än.

Dessutom beskriver modulen Dvärgar vad dvärgar kan göra idag, inte vad de kunde göra för hur länge sedan som helst. Tvärtom antyds det att några av dvärgarnas tekniska innovationerna (krell-khan-hon-spaz till exempel, eller projektilkastarna på Colm) är tämligen nya uppfinningar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler

Gäller väl även världen som några kallar Tellus, tittar man bara på tiden 1400-1800 så har utvecklingen gått ganska sakta, det är först runt 1870 och senare som utvecklingen gått i rasande takt.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Rosen

Myrmidon

<I>Gäller väl även världen som några kallar Tellus, tittar man bara på tiden 1400-1800 så har utvecklingen gått ganska sakta, det är först runt 1870 och senare som utvecklingen gått i rasande takt.</I>

Bara jag som tycker att det känns som ett äckligt <I>modernt</I> synsätt att mäta historien efter teknikens utveckling?

Under större delen av historien (jordens, alltså) så har väl folk inte ens betraktat världshistoria som en kronologisk kedja av händelser på det sättet, mer som en kollektion av berättelser... och har de sett den som en kronologisk kedja så har det varit som en släktkrönika.

--
Åke

Largoi

Warrior

Oki =) (ledsen för dubbel grejen föresten)
Det är bara en sak jag inte riktigt förstår... Varför är det tvunget att ha en sådan lång historia? varför inte sätta den på 5000 år istället?

Ezping Orm

Hero

Va? Tycker du att Mundanas historia är för lång...!? Det håller jag absolut inte med om.. det är betydligt intressantare med en lång historia. Tänk bara på alla gamla myter och legender som man kan utforska.

Ezping Orm

Ymir

Liten kantbaron

Tycker det finns tillräckligt med myter och legender i vår egen historia, och den är som högst omkring 5-6000 år lång.

- Ymir, tycker Mundanas tiotusenåriga historia känns överdriven som faen, men är också säker på att den har ett syfte.

Ymir

Liten kantbaron

Mundanas historia är inte bara för lång imho, utan känns alltför statisk, dessutom. Man får liksom intrycket av att inget ändrats rent teknologiskt och socialt på tusentals år, att folk för 4000 år sedan gick klädda likadant som mundanas folk gör idag. Den i fantasyvärldar alltid förekommande existensen av enormt urgamla varelser borde ju iofs bidra till att göra historien mer närvarande och detaljerad än vad den någonsin har varit i vår värld, men jag tycker likväl att Mundanas historia känns lite väl statisk.

Det jag hakat upp mig på mest är dock att Mundanas historia känns så "global", som om allt hänt överallt, samtidigt. I vår värld har ju vissa kulturer och civilisationer bildats långt mycket tidigare än andra, eftersom förhållande var gynsamma på de platser där de växte fram. Främst tänker jag nu på flodkulturer som Egypten, Babylonien, Induskulturen, Shangdnastin (och kanske dynastin Xia) etc, men även på mindre forntida kulturer typ Romarriket, som ju trots allt stod på höjden av sin makt medan vi hade järnålder här uppe i norden. Vissa länder har helt enkelt en mycket äldre historia än andra. (Sveriges historia kom ju inte igång på allvar förrän kineserna hade utvecklat skrivkonsten sedan tre millennier). Det känns helt enkelt som om Mundanas alla civilisationer och kulturer utvecklats samtidigt, och att stadsstatstiden aldrig funnits.

- Ymir, är dock som sagt var säker på att neogames har ett syfte med sin 10 000 år gamla historia (Det kommande mörkret tex, och bara namnet "eon" antyder ju något).