Nekromanti Historieberättande

Übereil

Swashbuckler
Jag behöver hjälp med idéer på sagor min karaktär fick höra om sin familj när han var liten!

I Fading Suns (Sci Fi/Space Opera/medeltiden - fast i rymden!) spelar jag en karaktär från adelshuset Hawkwood. Hus Hawkwood är... lite speciella. För att citera de första två styckena i 2nd ed Fading Suns roleplaying hints för att spela en Hawkwood (behöver nödvändigtvis inte läsas, men kan vara intressant):

tarting the moment a new Hawkwood is born, the house surrounds her with evidence of her inevitable destiny. By the time she turns five she can rattle off the deeds of leading Hawkwoods from centuries past. By the time she’s 12, she realizes just how critical House Hawkwood has been in humanity’s progress. By the time she reaches 16 years old, she has no doubt but that very action she takes will have critical importance to everyone in the Known Worlds.

Yes, some Hawkwoods rebel against or break under the strain the family puts them under, but these weren’t true Hawkwoods anyway. Real Hawkwoods can deal with any-thing. Real Hawkwoods never doubt themselves. Real Hawkwoods know that their blood makes them able to face any enemy, overcome any obstacle. Real Hawkwoods know that failure of any kind is not acceptable. And most Hawkwoods often find themselves doubting that they are real Hawkwoods.
Hawkwoods har, med andra ord, under hela sin uppväxt fått lära sig att alla Hawkwoods är hjältar.

Jag skulle gärna ha ett par-tre historier på lager om vilka übermenchen mina förfäder var som jag kan berätta i spel. Jag tror det skulle vara intressant ur ett "varför blev min karaktär som han blev" perspektiv. Problemet är att det är lite tunnsått med idéer på vad de kan ha gjort. Jag har ett par generiska vad (en lyckad förhandling här, en Hawkwood som ensam håller stången mot en hel armé där), men för att det ska bli historier av det så behövs det lite mer än så. Så tips på vad de åstakom med ett par stolpar som indikerar hur skulle uppskattas. Med andra ord, jag behöver hjälp med vad som hänt mina förfäder (alternativ vad mina förfäder har åstakommit).

Übereil

Recca

Femme Fatale
Jag skulle göra så att din karaktär använder sig av andras berättelser. Om ni får höra om nåt som hänt, nån mäktig händelse i det förgångna eller liknande så vet din karaktär att det är någon hawkwood som legat bakom eller på nåt vis har en nyckelroll i händelsen. Du ler lite mystiskt som att du hört den sanna berättelsen och allt kan förklara för historieberättaren vad som egentligen hände, kan namnge konfliktens alls deltagare och den verkliga bakgrunden till den samt förklara hur någon lämplig Hawkwood styrde konflikten till sin upplösning.

Fördelen är att du förankrar din karaktär i storyn mer, samtidigt som det blir ganska roligt, tror jag.

Och eftersom nån annan redan dragit berättelsen så slipper du komma på en egen.