Nekromanti Historien

Snerrick

Veteran
Jag har sysslat en hel del med cp2020 i nära 10 år nu, men nyfiken som jag är så skulle jag vilja läsa om hur historien ser ut till N2-världen. Jag skulle vilja veta hur skandinavien växte fram och blev en stat liksom europa etc...

Någon som kan tipsa om bra sidor, supplement (förutom hvudboken) eller som kanske kan skriva lite historik? Jag skulle bli väldigt tacksam.

Bastardo

Swordsman
Neotech Euro och problemen i Skandinavien

Mitt tips är att köpa expansionen "Euro", som även inrymmer en hel del intressanta uppslag om Europas nordliga delar; Skandinavien, SFS.

En i vår spelgrupp hittade på gerillarörelsen "Samisk Befrielsefront", om än först mest på skämt. På senare tid har vi dock mer eller mindre regelbundet kommit i kontakt med organisationen och det har blivit tydligt att gruppen har stort inflytande på utvecklingen i hela regionen, inte minst därför att den tenderar att "exportera" erfarna gerillakrigare inte bara till södra Skandinavien utan även till även Europa. Krigare, vilka har kommit att utgöra en farlig utveckling för den europeiska, organiserade brottsligheten.

Som vi ser det, arbetar organisationen "Samisk Befrielsefront" för ett delat Skandinavien, med en separat stat i de nordligaste delarna av både Skandinavien och i slutändan även Ryssland, för den samiska, växande nationen.

Vet dock inte om det är någon som har skrivit något vidare om Skandinavien separat. Annars är det ju bara att hitta på...

/Bastardo

Snerrick

Veteran
Re: Neotech Euro och problemen i Skandinavien

okej, ska läsa den modulen. Tack för tipset! :gremsmile:
Det som jag är ute efter är hur skandinavien bildas and so on.... Det talas om något "utträde" ur europa etc.. Men jag antar att detta går att läsa i supplementen.

Beträffande samisk befrielsefront så lät det väldigt intressant, kommer den måhända som nerladdningsbar artikel inom kort eller? :gremwink:

Magnus L

Hero
Re: Neotech Euro och problemen i Skandinavien

Beträffande samisk befrielsefront så lät det väldigt intressant, kommer den måhända som nerladdningsbar artikel inom kort eller?

Kolla på Nogo..där finns modulen Guerilla för nedladdning, gjord av Bastardo.

Foggmock

Myrmidon
Det finns en tidslinje med viktiga händelser och den brukar jag utgå ifrån när jag ska hitta på roliga intriger eller förklara spelvärlden för nybörjare. Jag vet inte om jag får slänga upp den här, men det torde finnas på Neogames hemsida som .pdf då den publicerades i Codex först tror jag, när den fortfarande var i Neogames regi.

Storuggla

Champion
Utan att kolla först...

"Det finns en tidslinje med viktiga händelser och den brukar jag utgå ifrån när jag ska hitta på roliga intriger eller förklara spelvärlden för nybörjare. Jag vet inte om jag får slänga upp den här, men det torde finnas på Neogames hemsida som .pdf då den publicerades i Codex först tror jag, när den fortfarande var i Neogames regi. "

Men togs inte den bort när den lades in i Ultra? Och om den nu finns i Ultra, njet uppslängskij på forumitskij eller något dylikt.

Storuggla, boxarupproret

Foggmock

Myrmidon
Re: Utan att kolla först...

Jag har inte Ultra, så jag vet inte. Däremot antar jag att inläggsstartaren inte heller har den och således behöver han hjälp. Dessutom tror jag inte att Neogames är så snåla att de plockar bort den från sin webbsida. Den är(var? whatever.) ju trots allt gratis och en viktigt del av 'metaplotten' så alla borde få ta del av den, rik som fattig!

Foggmock - manar till uppror

Storuggla

Champion

"Jag har inte Ultra, så jag vet inte."

Inte jag heller, men jag har bläddrat i den hos chrull.

"Dessutom tror jag inte att Neogames är så snåla att de plockar bort den från sin webbsida. Den är(var? whatever.) ju trots allt gratis och en viktigt del av 'metaplotten' så alla borde få ta del av den, rik som fattig!"

Utan att försöka fundera ut Neogames motiv så är det så att historia-pdfen är borta från deras sida. Tyvärr.
Och om grunkar är i tryck så är det nog inte bandy att lägga upp den på nätet, tyvärr.

Storuggla, rockabilly-morbror

Snerrick

Veteran

hmmmm. Om jag tolkar detta rätt så är det "Ultra" man ska köpa och inte "Euro" om man vill ha tidslinje och info om skandinavien.

Stämmer det?

(förresten dåligt att/om dom inte har kvar det på sin hemsida, sånt kan ju vara av intresse innan man köper spelet...)

Storuggla

Champion

Euro har en half sida med viktiga årtal för Skandinaviens historia (vid en snabb genombläddring). Ultra har hela historiefilen, men en massa årtal och... årtal. Om det bara är Skandinavien som intresserar så är det nog Euro som gäller...

Storuggla, steppar glatt

Snerrick

Veteran

Euro har en half sida med viktiga årtal för Skandinaviens historia (vid en snabb genombläddring). Ultra har hela historiefilen, men en massa årtal och... årtal. Om det bara är Skandinavien som intresserar så är det nog Euro som gäller...
Okej, tack för tipset. :)

Khûrz

Veteran

Om det är hela NT historien ni syftar på (jag är inte hemma på NT) så finns den med i någon av julkalendrarna på Codex hemsida. Åtminstone när jag kollade för nån vecka sen.