Nekromanti Historiska Museet: Bataljen, 19-20 juni

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Spela din roll i Sommarfejden!
I sommar ordnar Historiska Museet en utställning om medeltida myter och myter om medeltiden. I samband med utställningen arrangeras tre korta lajv, och museet har tagit hjälp av Sverok och lajvföreningen Enhörningen för att arrangera dessa. Resultatet är sagan om Sommarfejden, där de två fiktiva familjerna Nygård och Gyllenklinga tävlar om kungens gunst för att vinna ökad makt i sagolandet. Mot dem står krafter både utifrån och inifrån landet, och det är den familj som kan övertyga landets befolkning om sin förträfflighet som vinner kampen.

Du bestämmer!
Landets befolkning är i detta fall utställningens besökare, som ska rösta på den familj de tycker kungen ska alliera sig med. Du kan rösta när du besöker utställningen, eller när du besöker lajven som går av stapeln under sommaren.

Lajven
Besök lajven på museet under sommaren! Vandra bland lajvarna, eller spela en aktiv roll i vad som händer. Om du är klädd i medeltidskläder kommer du in gratis! Du får din roll när du kommer till lajvet.

Marknaden (8-9 maj)
På marknaden firades sommarens intåg med fest och gamman och spännande upptåg för landets alla folk. Men kung Ragnvald hade även ett annat mål med marknaden. Han förkunnade att kungadömet står inför stor fara och att den familj som hjälper honom ska tjäna furstligt på detta. Efter marknaden verkade det som om familjen Nygård än så länge är den mest populära!

Bataljen (19-20 juni)
Det är nu nära midsommar, och kungen har vunnit en stor seger över trollen. Han har fått god hjälp på slagfältet av släkten Gyllenklinga, men även släkten från Nygård har bidragit med pengar och information. Vi träffar dem i det härläger som slagits upp efter striden. Där konfronteras de två släkterna i både krigisk envig och lärda diskussioner.

Bröllopet (28-29 augusti)
Efter en lång sommar har till slut hösten kommit till riket. Kungen har länge och väl vägt de olika familjernas insatser, och han har lyssnat på sina undersåtar. Till slut har han tagit ett beslut, och kommer att skänka sin dotters hand till den släkt som bäst kan främja rikets framgång. För att fira detta har han nu kallat till ett överdådigt bröllop där vinnaren ska utses, och vigseln ska ske.

Jag hoppas att vi ses på Bataljen!

Magnus

Storuggla

Champion
Behöver'u folk nu med?

För jag är liksom ledig den... 19 och börjar sent den 20. Typ.

Storuggla, ooga-booga

Bunny

Crazy like a fool
Re: Jepp ANT

Jag ska till Danmark över helgen, så jag kan tyvärr inte vara med. Det var riktigt roligt förra gången dock, så jag kan bara uppmuntra annat löst folk att ställa upp.

Hoppas ni får det kul.

Storuggla

Champion
Re: Jepp ANT

"Det var riktigt roligt förra gången dock, så jag kan bara uppmuntra annat löst folk att ställa upp."

Precis! Kom till Historiska! Se folk lajva medeltid! Se Magnus! Se om Magnus har pjuck på fötterna den här gången! Se Storuggla (kuf?)! Se... öhm... vilka andra kommer ställa upp?

Storuggla, allmänt lös

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, låter ju välldans skoj ju !
Synd att man inte kan deltaga, men det vore kul om någon kunde dokumentera detta !!