Nähä! Senusret III slår honom med nästan 2000 år!View attachment 8266
(--)
Det är Commodus, romersk kejsare 176-192, som lajvar Hercules. Förutom att han var världshistoriens första lajvare
(--)
Pics or it didnt happen!Nähä! Senusret III slår honom med nästan 2000 år!
Om någon visade mig den bilden och ställde frågan "Vilken fiktiv person har vi försökt göra en realistisk bild av här?" skulle mitt svar vara "Asterix"!Den här rekonstruktionen är däremot baserad på källtext (ja, jag har postat den förr):
View attachment 8276
Dracula, utifrån Bram Stoker.
Fast det där är en skådespelerska. Här är en skulptur av Kleopatra:View attachment 8277
Egyptiska drottningen Kelopatra VII som kom från en inavlad grekisk/makedonsk, ätt och troligen inte såg särskilt egyptisk eller afrikansk ut.
Ja, hon ser ju hyfsat grekisk ut.Fast det där är en skådespelerska. Här är en skulptur av Kleopatra:
View attachment 8289View attachment 8290
Ville säga att hon såg grekisk ut.Ja, hon ser ju hyfsat grekisk ut.
Jag vet inte om Conan ville säga att Elizabeth Taylor ser egyptisk ut?
CGI rendition. Jag förstår varför Asterix-Caesar tänkte mycket på hennes näsa.Fast det där är en skådespelerska. Här är en skulptur av Kleopatra:
View attachment 8289View attachment 8290
Givet hur det gått för andra extremt inavlade härskare (hallå, Karl II av Spanien!) får man ändå säga att hon kom undan ganska lindrigt. Så här såg hennes släktträd ut:CGI rendition. Jag förstår varför Asterix-Caesar tänkte mycket på hennes näsa.
View attachment 8293
Fascinerande att hon lyckades förföra både Caesar och Mark Anthony om hon såg ut som på sina mynt och byster.CGI rendition. Jag förstår varför Asterix-Caesar tänkte mycket på hennes näsa.
Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.Fascinerande att hon lyckades förföra både Caesar och Mark Anthony om hon såg ut som på sina mynt och byster.
Så kan det säkert ha varit, men kanske än mer vad gäller Mark Anthony. Är inte så säker på att Caesar hade så mycket att vinna på att begå otukt med sin vasall (om jag minns saker och ting rätt).Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.
Som jag har förstått det.
Och karisma är också något som kan vara tämligen oberoende av utseende.Det var mer en fråga om politisk allians mellan två härskare som behövde varandra, med sex som ett plus, än något förförelse grej. Cesar behövde henne också, just som hon behövde honom.
Som jag har förstått det.
Avsolut. Hon kan nog varit synnerligen intelligent och ska enligt historiska källor pratat en massa språk.Och karisma är också något som kan vara tämligen oberoende av utseende.
View attachment 8267
Så ja, det här är filmstjärnan Hedy Lamarr. Men det här är också personen som uppfann Frequency-hopping spread spectrum teknologin som ligger till grund för bland annat Wi-Fi och Bluetooth.