Nekromanti Historiskheten i al-Qadim

2097

deleta mitt konto tack
Gick en gång en popkurs i “tecknade serier som historisk källa”.

Dom sade där en sak jag minns: “Du kan glömma det där med att lära dig något om romartiden och gallerna genom att läsa Asterix. Det är helt fel väg att gå. Men du kan lära dig mycket om 1960-talet och andan Goscinny skrev dom i.”

al-Qadim skrevs på början av 1990-talet av Hollywood-stinna amerikaner. Det bygger på böcker som sammanställdes i Frankrike på 1600-talet då några av dom nuförtiden kändaste historierna tillkom. Dom flesta (dock är dom mindre kända) historierna kom till på 1300-talet. Och utspelar sig strax före/efter år 800.

Neil Gaimans serie Ramadan kom i samma veva (och var en explicit inspirationsskälla till Magic-korten “Arabian Nights”).

Så det är typ en mischmasch. Blir ofta förvirrad om huruvida nån teknik finns eller inte. Såsom glasfönster. Det fanns inte på 800-talet. Men det finns i Forgotten Realms. Zakhara ligger ju vägg i vägg med Faerûn.

Minimoni

Homelander
Glasfönster fanns visst på 800-talet, mycket tidigare faktiskt... Men i vår värld och i de stora islamiska imperierna så började glas användas och produceras av de egna hantverkarna så tidigt som på 700-talet.

Tidiga glasfönster användes långt tidigare av Romarna och självklart som alltid, Kina, Korea och även Japan i det här fallet. Även om rispapper var vanligare i Asien än att använda glas. Så det lär ha varit de riktigt rika och progressiva som använde glas till fönster i Asien.

2097

deleta mitt konto tack
Det ska vara typ ??????? ?????????-eran, 800-tal. hittade en myntvikt gjord av glas. coolt
ja jag vill ha ganska mkt tech. som i Ramadan-serien. Constructs och clockwork birds och sånt

Staffan

Myrmidon
2097;n242278 said:
ja jag vill ha ganska mkt tech. som i Ramadan-serien. Constructs och clockwork birds och sånt
Complete Sha'ir's Handbook har ett kit för att bygga urverks-konstruktioner med inbyggd magi, så det är något som finns i kanon-versionen av Zakhara även om det är en rätt liten del.

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill helst att det är som Vathek och resten av de gothiska arabiska historerna från 1700-talet. Det utspelar sig mellan 700-talet och 900-talet men teknologiskt är det egentligen Europa på 1700-talet fast med mer magi och Djinner och Satan som springer runt.

2097

deleta mitt konto tack
Japp, det var delvis därför jag vill ha det! Har ju den här i mitt lab!

2097

deleta mitt konto tack
Kapar min egen tråd med lite reading list:
  • al-Qadim. 10 boxar + 2 böcker + 1 MC-appendix. En färdig setting, ingen metaplot att oroa sig för. En bra setting för det går att porta dom flesta vanilla fantasy och SF-grejer dit. Tyvärr är den gjord på det bökiga 2e-sättet ist för det funktionella OSR-tabellsättet.
  • Ett tusen och en natt. Jag älskar ju Coralie Bickford-Smith men jag missade hennes snygga utgåva när den fanns och nu går den på flera tusen. Men samma nyöversättning som användes i hennes finns också i några rätt fula Penguin-pockets och jag har dom i ePub. Samtidigt som jag läser rätt mkt segare på engelska än på svenska. Samma dag som Corsair Council-kampanjen startade var jag på Ryös och plockade upp sex volymer av Tusen och en Natt på svenska, den lyxiga utgåvan i sex jättesnygga volymer från 1987. Översättningen är från 1958 och gjord från via franskan och den är inte helt toppen och urvalet är inte great heller. Men det är läsbart och det är den jag växte upp med från bibblan (fast då visste jag inte att det fanns sex delar, dom hade bara dom fyra första).
  • Persiska antologin av Erik Hermelin. Har läst delar av den… kanske första femtedelen har jag läst?, behöver skaffa den igen. Tyckte den var jättebra och är en stor anledning till att jag gillar settingen.
  • Gothic classics. Vathek etc. Jag har inte riktig koll på dom, jag har läst The Beetle men den är ju egypten snarare än arabian style. Det är lite high colonial varning på dessa men om dom är bra (vilket The Beetle definitivt är) så är dom ju bra.
  • Pulp classics såsom Zothique etc. Har ingen koll alls på dom.
  • Post-D&D-fantasy–böcker såsom Throne of the Crescent Moon (har den men har inte öppnat den än) och Graham Diamond och Elizabeth Scarborough (har noll koll på dom).