Nekromanti Historiskt: D&D eller Modern?

P Lex

Warrior
Är helt novis på allt vad D20 heter men har gissat mig till att spel kan vara baserade på antingen D&D eller Modern. Min fråga rör vilken version som passar bäst till historiska spel, och om det möjligtvis finns en ungefärlig gräns (århundrade) där det lämpar sig att övergå från D&D till Modern.

/ Peter Lexelius

Krille

Super Moderator
Ingen av dem

"Min fråga rör vilken version som passar bäst till historiska spel"

Ingen av dem. Båda varianterna av d20 är alldeles för überhjältiga för att passa. Den überepiska hjältighet som regelsystemen ger smak av passar IMHO inte i historisk miljö. Förmodligen skulle de passa skitbäst om man spelade antik grekisk gud eller asagud, men de funkar mindre bra om man spelar vanlig antik grek eller vanlig viking.

"och om det möjligtvis finns en ungefärlig gräns (århundrade) där det lämpar sig att övergå från D&D till Modern."

Modern fungerar så fort svärden förpassats till slottsparker i gryningen, och inte längre spelar någon roll på slagfältet.

P Lex

Warrior
Krutvapen = Modern?

Det überepiska behöver inte nödvändigtvis ställa till några problem. Så om jag tolkat det hela rätt så kan Modern i princip passa från det att krutvapen introducerats?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Goddag yxskaft...

...brukar väl sådan tips och råd benämnas. Att av två alternativ rekommendera inget, och inte ens ett tredje alternativ, tyckte jag var lite tunt. De kunde väl åtminstone nämnt Västmark, lite sådär i förbifarten?

Fast det är klart, som dissning av D&D och d20 Modern funkade det ju, och det kanske var det som var huvudändamålet med ditt inlägg?

Mitt svar till P Lex är att jag inte skulle säga att det finns någon gräns i tidsålder där det ena passar bättre än det andra, om du ser på spelen som det är omodifierade. Polyhedron har använt D&D till ett mini-game om andra världskriget som inte är überhjältigt (eftersom man kan modda den biten om man vill). Problemet är att du måste lägga ner ganska mycket jobb själv, men det skulle du ju bheöva göra om du till exempel vill göra en Modern-kampanj med, säg, Västmark som grund. Motorn funkar, sen måste man göra ganska mycket själv.

Om det är skjutvapen och så som ska vara med skulle jag ändå rekommendera att utgå från d20 Modern.

M.

Krille

Super Moderator
Axe - because first impressions last

"Att av två alternativ rekommendera inget, och inte ens ett tredje alternativ, tyckte jag var lite tunt."

Jag funderade ett tag på att rekommendera GURPS eller Basic Roleplaying, men faktum är att det här är ett d20-forum och folk skulle förmodligen bli mer förbannade om jag nämnde något av dem här än vad du blev av att jag inte gjorde det. Se bara på vad som händer så fort Troberg nämner GURPS här.

Oh well, damned if you do, damned if you don't...

Krille

Super Moderator
Re: Krutvapen = Modern?

"Så om jag tolkat det hela rätt så kan Modern i princip passa från det att krutvapen introducerats?"

Snarare från det att krutvapnen konkurrerat ut allt annat.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Axe - because first impressions last

Men är det inte snarare så att D&D kan passa alldeles utmärkt till vissa historiska kampanjer? Bara för att det är historiskt behöver det ju inte vara historiskt korrekt. P Lex kanske var ute efter hjältemodig pirataction i bästa swashbucklingstil? I sådana fall skulle jag inte säga att D&D var särskilt fel. Om man är ute efter en historisk korrekt skildring av Karl XII's fälttåg kan nog ett levelbaserat system passa rätt illa, men det är ju inte säkert att det var det som det hela handlade om.

Och tolka "alldeles utmärkt" ovan som "alldeles utmärkt om man gillar d20". Jag antar att det är det saken gäller, om man ställer frågan på det här forumet. Själv skulle jag också hellre modda Västmark eller BRP, men det är ju en annan sak. :gremwink:

/Dimfrost

anth

Vetefan
Bah!
Lyssna inte på de andras snack om skjutvapen. :gremsmile:
Det finns skjutvapen i DnD också, så den gränsen känns dum.

Skillnaden mellan DnD och d20M heter "magiska föremål".
Om du inte ska ha med magiska föremål så spela d20M.
Är det ingen här som har noterat att en av de stora skillnaderna mellan d20M och DnD är att d20M har något som heter defensive bonus - för att KOMPENSERA bristen på magiska föremål?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Är det ingen här som har noterat att en av de stora skillnaderna mellan d20M och DnD är att d20M har något som heter defensive bonus - för att KOMPENSERA bristen på magiska föremål?
Verkligen? Defensive bonus som i RM's variant? Or something completely different?

anth

Vetefan
RM=RoleMaster?
Sorry, jag är med i "VågaVägraRoleMaster" så jag vet inte.
Man får en AC-bonus när man går upp i level, ungefär som Monks i DnD får.

Rosen

Myrmidon
Re: Krutvapen = Modern?

Så om jag tolkat det hela rätt så kan Modern i princip passa från det att krutvapen introducerats?

Förmodligen.
Bara en inflik om att det andra alternativet iaf är möjligt -- det gamla hemmagjorda vilda västern-spelet 'Guld och bly' (som sedermera blev Western) var ursprungligen byggt på AD&D:s regler.

--
Åke

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Si, Role"rule"master..*S*

Där gick det till så att man drog av den attackerandes skillbonus från ens DB... Gällde givetvis i synnerhet monks. Så nog påminner det lite om det konceptet.

Staffan

Myrmidon
Fast Rolemaster har ju två mått på en persons defensiva förmåga: Armor Type (som avgör vilken kolumn man tittar på i vapentabellen) och Defense Bonus (som är ett avdrag anfallaren får på sin attack). I d20 är ju båda ihoppackade till Armor Class (eller Defense tror jag det heter i d20M).