Nekromanti Historiskt korrekta avbildningar med mera

Troberg

Sinister eater
Måns said:
Vitulv said:
Har du något exempel på spel som uttryckligen skrivs för/åt vita män?
Här är en talande anekdot:
http://forum.rpg.net/showthread.php?6710...79#post16313779

Men nej, jag har inget exempel på ett spel som uttalat riktar sig till vita män, men väl spel som råkar göra det. Eftersom jag har Western framför mig kan det få illustrera min poäng (och här har ju en kvinna varit med och skrivit så dra slutsatser om det om ni vill :gremsmile: ).

Trots att den amerikanska western var full av svarta, asiater och mexikaner finns det en enda bild på en svart i hela boken. Ingen på en asiat och några som kanske är mexikaner. Inga av dessa är kvinnor, och andelen avbildade kvinnor är överlag få. I spelets spelexempel är det undantagslöst män som gör saker. Vita män, av namnen att döma.

Min erfarenhet är att det här inte är speciellt unikt. Och jag menar inte att hänga ut Western, eller Gillbringarna. Jag menar bara att det är väldigt enkelt att råka hamna precis här, om man inte hela tiden tänker på det.
Fast vad är Western avsett att porträttera? Historiska väst eller filmwestern och spagettiwesterns värld?

Arfert

Facit
Re: Last Stand

Det kan porträttera båda. Det är ett oerhört genomarbetat spel när det gäller kampanj/bakgrundsmaterial. Men äventyren lutar åt filmwestern. För det är roligare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Arfert said:
Det kan porträttera båda. Det är ett oerhört genomarbetat spel när det gäller kampanj/bakgrundsmaterial. Men äventyren lutar åt filmwestern. För det är roligare.
Då kan man ju visserligen fråga sig ifall det roliga i filmwestern blir mindre roligt om man skiter i att följa genrekonventionerna i vilka raser som avbildas. Jag menar, i den senaste filmen som fick mig Westernsugen dog alla de vita rollerna... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Svarte faraonen said:
Arfert said:
Då kan man ju visserligen fråga sig ifall det roliga i filmwestern blir mindre roligt om man skiter i att följa genrekonventionerna i vilka raser som avbildas. Jag menar, i den senaste filmen som fick mig Westernsugen dog alla de vita rollerna... :gremwink:
Visst kan man det. Heck, det är en mörk kille i början av Once Upon A Time In The West. Det hör dock till undantagen, och börjar man ta det alltför långt så tror jag att man någonstans skapar en ny genre.

Exempel: Sure, det fanns ett par kvinnor som var berömda i västern (Annie Oakley och Calamity Jane). Men, de betraktades som lite udda, och skulle man börja ha ett spel med hälften revolverkvinnor så skulle en del av den dynamiken försvinna och det skulle bli en annorlunda värld. Face it, det är män som möts utanför saloonen vid high noon för att göra upp med revolvrarna, det är liksom hela hjärtat i Western som genre.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Troberg said:
Visst kan man det. Heck, det är en mörk kille i början av Once Upon A Time In The West. Det hör dock till undantagen, och börjar man ta det alltför långt så tror jag att man någonstans skapar en ny genre.

Exempel: Sure, det fanns ett par kvinnor som var berömda i västern (Annie Oakley och Calamity Jane). Men, de betraktades som lite udda, och skulle man börja ha ett spel med hälften revolverkvinnor så skulle en del av den dynamiken försvinna och det skulle bli en annorlunda värld. Face it, det är män som möts utanför saloonen vid high noon för att göra upp med revolvrarna, det är liksom hela hjärtat i Western som genre.
Jag tänkte inte så mycket på könsrollerna -- Western försöker avbilda en historiska miljö, och så länge man är medveten om hur man återger de viktorianska könsrollerna är det inget problem med att ha med dem. Det jag tycker är tråkigt är att Western frångår den historiska korrektheten för en vitmålning som, ärligt talat, tillför väldigt lite till genrekänslan. Liksom, vem får sin kapacitet att känna sig som Clintan nedsatt av att rollspelet innehåller några bilder på svarta kobåjsare eller kinesiska järnvägsknegare?

Troberg

Sinister eater

Svarte faraonen said:
Troberg said:

Jag tänkte inte så mycket på könsrollerna -- Western försöker avbilda en historiska miljö, och så länge man är medveten om hur man återger de viktorianska könsrollerna är det inget problem med att ha med dem. Det jag tycker är tråkigt är att Western frångår den historiska korrektheten för en vitmålning som, ärligt talat, tillför väldigt lite till genrekänslan. Liksom, vem får sin kapacitet att känna sig som Clintan nedsatt av att rollspelet innehåller några bilder på svarta kobåjsare eller kinesiska järnvägsknegare?
Risken är att det blir som den där kassa vikingfilmen med Antonio Banderas. Säga vad man vill, men inte fan kändes det som en vikingfilm...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Troberg said:
Svarte faraonen said:
Troberg said:

Risken är att det blir som den där kassa vikingfilmen med Antonio Banderas. Säga vad man vill, men inte fan kändes det som en vikingfilm...
Skillnaden är att det faktiskt fanns rätt mycket folk med annan hudfärg än vit. Var tredje cowboy var mexikan, indian eller svart, till exempel. Att avbilda folk med annan hudfärg skulle inte vara att klämma in dem för den politiska korrekthetens skull, det skulle vara att korrigera ett fel i den historiska korrektheten.

God45

#PrayersForBahakan

Troberg said:
Svarte faraonen said:
Troberg said:

Den 13 krigaren är en grymt bra film! :gremmad:

Mogger

Hipsteranka

Svarte faraonen said:
Liksom, vem får sin kapacitet att känna sig som Clintan nedsatt av att rollspelet innehåller några bilder på svarta kobåjsare eller kinesiska järnvägsknegare?
Jag vill tillägga att jag inte har någon större koll på senare material i Fenix och är ganska säker på att fler icke-vita avbildas i Western 4 (från vad jag minns av det när jag bläddrade i det).

Med det sagt så håller jag inte helt med Arfert om att det är filmgenren som i huvudsak återskapas i spelet. Väldigt ofta tar äventyr avstamp i faktiska historisk händelser och settingmaterialet är undantagslöst historiskt förankrat.

Kan dessutom tillägga att jag ser fram emot Wester 4 väldigt mycket.

Tsianphiel

Swordsman

Jupp, Western 4 är väldigt medvetet när det kommer till avbildningar, både av kvinnor och av etniciteter. Min personliga favorit är voodooarketypen. Det kan bero på att jag har varit med och skrivit den :gremsmile:.

Vad det gäller vad som återskapas - Tove och Anders säger alltid att det är bra att ha en historisk grund för bakgrund och liknande men att man aldrig får glömma att det är ett spel. Så om det blir roligare med en twist så tar man med en twist. Jag skrev exempelvis voodoomaterialet med den utgångspunkten.

Radioaktiv

Hero

Det är så OT att jag gömmer det, men svar skall du ha :gremsmile:

Men lol, det är baserat på denna snubben: Araben som hängde med vikingar

Scen ur filmen som Ahmad ibn Fadlan beskriver i sina texter:

Varje dag tvättar de ansikte och huvud i det smutsigaste och snuskigast tänkbara vatten. det går till så, att varje morgon kommer en slavinna med ett handfat vatten. Hon räcker det åt sin herre, och han tvättar händerna, ansiktet och håret och reder ut det med en kam i handfatet. Sedan snyter han sig och spottar i vattnet ja, det finns inget snusk som han inte gör i samma vatten. När han har gjort ifrån sig sitt, bär slavinnan handfatet vidare till nästa och han gör detsamma som kamraten. Och så bär hon det vidare från den ene till den andre tills det gjort sin rund till alla i huset. Och var och en snyter sig och spottar i handfatet och tvättar däri ansikte och hår.[3]
Han bevittnade också en förkristen hövdingabegravning som även den är en av få förkristna ritualer som har beskrivits av ett ögonvittne

Troberg

Sinister eater

Radioaktiv said:
Det är så OT att jag gömmer det, men svar skall du ha :gremsmile:

Men lol, det är baserat på denna snubben: Araben som hängde med vikingar

Scen ur filmen som Ahmad ibn Fadlan beskriver i sina texter:

Varje dag tvättar de ansikte och huvud i det smutsigaste och snuskigast tänkbara vatten. det går till så, att varje morgon kommer en slavinna med ett handfat vatten. Hon räcker det åt sin herre, och han tvättar händerna, ansiktet och håret och reder ut det med en kam i handfatet. Sedan snyter han sig och spottar i vattnet ja, det finns inget snusk som han inte gör i samma vatten. När han har gjort ifrån sig sitt, bär slavinnan handfatet vidare till nästa och han gör detsamma som kamraten. Och så bär hon det vidare från den ene till den andre tills det gjort sin rund till alla i huset. Och var och en snyter sig och spottar i handfatet och tvättar däri ansikte och hår.[3]
Han bevittnade också en förkristen hövdingabegravning som även den är en av få förkristna ritualer som har beskrivits av ett ögonvittne

Jodå, vikingarna hade kontakt med araberna, men varför har man blandat in vandaler och dessutom gjort dem till något slags underjordiska oknytt?

Troberg

Sinister eater

Svarte faraonen said:
Skillnaden är att det faktiskt fanns rätt mycket folk med annan hudfärg än vit. Var tredje cowboy var mexikan, indian eller svart, till exempel. Att avbilda folk med annan hudfärg skulle inte vara att klämma in dem för den politiska korrekthetens skull, det skulle vara att korrigera ett fel i den historiska korrektheten.
Vilket för diskussionen tillbaka till min ursprungsfråga: Ska man vara trogen verkligheten eller genren.

Sedan, bara för att något fanns, måste det avbildas?

Eksem

Champion

Ja, om det fanns måste det avbildas, annars är det väldigt suspekt och gränsar till obehagligt. Vad är meningen med denna historierevisionismsiver hr Troberg?

Troberg

Sinister eater

Eksem said:
Ja, om det fanns måste det avbildas, annars är det väldigt suspekt och gränsar till obehagligt. Vad är meningen med denna historierevisionismsiver hr Troberg?
Jag säger inte att det inte får avbildas, bara att det inte måsta avbildas.

Jag tycker att om man tex ska ha en bild på två personer i en revolverduell, så behöver man inte ha större träffsäkerhet i urvalet än om man hade plockat två slumpmässiga revolvermän. Det kan bli hur som helst.

Bilder är inte statistiska avbildningar. De är draman. Statistiken har sin plats, men inte i bilderna.

Eksem

Champion

Men flera bilder i en produkt utgör ju statistik i sig? Det kostar ju inte dramatiken i bilden något att ha en representativ avbildning av miljön (medan det tvärt om kostar dramatiken en hel del att inte ha avbildningar som matchar textmaterialet).

Übereil

Swashbuckler

Troberg said:
Bilder är inte statistiska avbildningar. De är draman. Statistiken har sin plats, men inte i bilderna.
Det där är en filosofi som funkar rätt dåligt ihop med våra hjärnor. Med tanke på hur extremt snabba vi är på att undermedvetet generalisera utifrån vad vi ser.

Übereil