Hit dice

indiana.joel

Veteran
Hade tänkt att börja spela dnd med min spelgrupp, ingen av oss har spelat det föruto nu har jag läst igenom reglerna och förstått det mesta men inte det där med hit dice. Är det någon som kan förklara det för mig? Jag förstår inte vad som menas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Varje klass har en speciell hit dice (figher har en D10, till exempel om jag minns rätt).

När du går upp i level slår du en hit dice för att se hur många nya HP du får.

Du har dessutom tillgång till lika många hit dice som du har i level för att återhämta dig under spel, när du tar en kort vila (när du tar en kort vila kan du slå så många hit dice du vill/har kvar, och återfår så många förlorade HP). Antalet Hit dice du har tillgängligt återställs varje gång du tar en lång vila.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hit Dice för rollpersoner är dels ett mått på hur många potentiella hit points rollpersonen får när hen levlar. Dvs. slå tärningen och addera resultatet (plus/minus ev. Con-modifikation) till nuvarande max. hp.

Och dels är det en resurs för att återfå hp efter en kort vila (short rest). Din rollperson har lika många Hit Dice som sin level att förbruka mellan två långa vilor (long rest). Efter en kort vila kan rollpersonen välja att förbruka en eller flera Hit Dice, slår tärningarna och återfår lika många hp som resultatet. Tärningarna är då »förbrukade« och kan inte användas igen förrän efter en lång vila – då alla hit points och hälften av totala Hit Dice återställs.

Typ.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Just ja, jag minns inte riktigt om man fortfarande snackar om Hit Dice för monster i 5th edition. I så fall är det hur många tärningar man slår för att avgöra hur många HIt Points det monstret har, och antalet Hit Dice används som ett mått på hur "tufft" det monstret är.

Men det är möjligt att det var i tidigare versioner.

anth

Vetefan
Hit Dice förkortas HD och det kan betyda lite olika saker.
Genrellt betyder HD: "en tärning + Constitution modifier". Antalet HD avgör t.ex. hur många hit points (hp) en varelse har.

HD 1:
Alla monster har HD som används för att räkna ut hp. Ex:
En Orc har Constitution 16, vilket ger +3. Den är medium, vilket ger d8. Den har 2 HD, alltså 2d8+6, vilket blir 15 hp i snitt.
En Goblin har Constitution 10, vilket ger +0. Den är small, vilket ger d6. Den har 2 HD, alltså 2d6, vilket blir 7 hp i snitt.
En Ogre har Constitution 16, vilket ger +3. Den är large, vilket ger d10. Den har 7 HD, alltså 7d10+21, vilket blir 59 hp i snitt.
(man brukar inte slå hp för monster, utan man tar genomsnitt - men vill man slå går det utmärkt)

HD 2:
Alla Classes har en HD: fighter har en d10, cleric d8, Wizard d6 o.s.v. Till detta lägger man till Constitution modifier.
Alla Classes får en HD per level, vilket avgör hur mycket HP rollpersonen har.
Till skillnad från monster får Classes max hp vid första leveln, d.v.s. en fighter slår inte en d10 + Constitution modifier vid level ett, utan får 10 + Constitution modifier hp.
(vissa kör med husregeln att man inte slår hp när man går upp i level, utan man får hälften av max, d.v.s. en fighter får 5 + Constitution modifier hp när denne går upp i level)

HD 3:
Hit Dice är också en resurs som kan användas för att läka skador vid en Short Rest (en timmes vila).
Är man en en level 7 fighter med Constitution 16 har man 7*(d10+3) HD. Observera att man inte får max hp för sin första HD.
När man tagit en short rest väljer man hur många HD man spenderar. Om vår fighter spenderar 3 HD betyder det att denne får tillbaka 3d10+9 hp och har kvar 4d10+12 hp för en senare short rest.
Vid en Long Rest (en natts sömn) får man tillbaka alla sina förlorade hp, samt hälften av sina totala HD, avrundat nedåt, dock minst 1. D.v.s. vid level 1 får man tillbaka 1 använd HD per long rest och inte förrän level 4 får man 2 HD per long rest.

anth

Vetefan
Eftersom denna tråd är riktad till nybörjare är det lika bra att korrigera fel.

anth;n339740 said:
(vissa kör med husregeln att man inte slår hp när man går upp i level, utan man får hälften av max, d.v.s. en fighter får 5 + Constitution modifier hp när denne går upp i level)
Det är inte en husregel, utan en variant rule i PHB som står tillsammans med varje klass' Hit Dice.
Och det är inte halv max, utan halv max + 1, d.v.s. en fighter får 6 hp.

zonk

muterad
anth;n339927 said:
Vilket i det här fallet är detsamma som medelutfallet avrundat uppåt. Dvs det är ett bättre* alternativ än att rulla tärning, förutsatt att tärningarna är hyfsat korrekt utformade..

* om man vill maximera sina HP, iaf. Det är inte det mest spännande alternativet däremot..

anth

Vetefan
zonk;n339930 said:
Vilket i det här fallet är detsamma som medelutfallet avrundat uppåt. Dvs det är ett bättre* alternativ än att rulla tärning, förutsatt att tärningarna är hyfsat korrekt utformade..

* om man vill maximera sina HP, iaf. Det är inte det mest spännande alternativet däremot..
Ett genomgående tema i DnD.

I DnD3 började monster manual lista genomsnitts-hp för monster.
I DnD4 började monster manual lista genomsnittsskada som monster gjorde.

Jag förutspår att i kommande DnD6 har de en regel för att förenkla d20 slagen - alla slag räknas som 10. :)

Oops, jag tror att det redan är gjort. Heter det inte "take 10?"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n339931 said:
Oops, jag tror att det redan är gjort. Heter det inte "take 10?"
Ja, jag har för mig att man kunde ta både 10 och 20 (räknas inte som en naturlig 20:a) på uppgifter om man tog god tid på sig. Undrar om det inte var 3rd eller 3.5? Jag spelade det inte mycket alls, ett par sessioner bara, men är rätt säker på att de reglerna fanns med.

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster;n339932 said:
Ja, jag har för mig att man kunde ta både 10 och 20 (räknas inte som en naturlig 20:a) på uppgifter om man tog god tid på sig. Undrar om det inte var 3rd eller 3.5? Jag spelade det inte mycket alls, ett par sessioner bara, men är rätt säker på att de reglerna fanns med.
Det fanns garanterat i 3.5 i alla fall, minns inte om det fanns i första 3e men antar det. Sedan dess har det varit borta, utom för passive perception.

Staffan

Myrmidon
anth;n339927 said:
Det är inte en husregel, utan en variant rule i PHB som står tillsammans med varje klass' Hit Dice.
Ska man vara riktigt petig är det inte en variantregel utan ett val man som spelare gör när man går upp i nivå. "Each time you gain a level, you gain 1 additional Hit Die. Roll that Hit Die, add your Constitution modifier to the roll, and add the total (minimum of 1) to your hit point maximum. Alternatively, you can use the fixed value shown in your class entry, which is the average result of the die roll (rounded up)."

Staffan

Myrmidon
Rymdhamster;n339932 said:
Take 10 och Take 20 fanns båda redan i 3.0. Take 10 motsvarar att man gör saker på rutin. Istället för att slå tolv gånger för att klättra upp för en bergsvägg, ta 10 och se om du klarar det. Istället för att slå varje vecka hur mycket du kan bygga på ditt hantverksprojekt, ta 10. Att ta 10 kan normalt inte göras i en stressad situation - om du försöker klättra under beskjutning så får du minsann slå. Så klart så finns det saker som ändrar på detta.

Take 20 motsvarar istället att man försöker om och om igen tills man antingen lyckas eller att man är säker på att det inte går - tanken är att du först slår en 1:a, sedan en 2:a, sedan en 3:a, osv. Det kan bara göras om ett misslyckat slag inte har någon konsekvens förutom att man förlorar tid. Du kan t ex inte ta 20 på att klättra, för misslyckas du tillräckligt illa så faller du. Det vanligaste användarfallet för Take 20 är med Search, där man istället för att spendera en runda per 5-fotsruta spenderar 2 minuter, eller Open Lock. Svårighetsgraderna för dessa saker är generellt satta med Take 20 i åtanke.

Huruvida Take 20 motsvarar en naturlig 20:a eller inte är irrelevant då en naturlig 20:a inte har någon effekt på skill checks eller ability checks, bara på saves och attacks (i D&D3 - i D&D5 har en naturlig 20:a inte någon effekt på saves heller).