Hit Dice förkortas HD och det kan betyda lite olika saker.
Genrellt betyder HD: "en tärning + Constitution modifier". Antalet HD avgör t.ex. hur många hit points (hp) en varelse har.
HD 1:
Alla monster har HD som används för att räkna ut hp. Ex:
En Orc har Constitution 16, vilket ger +3. Den är medium, vilket ger d8. Den har 2 HD, alltså 2d8+6, vilket blir 15 hp i snitt.
En Goblin har Constitution 10, vilket ger +0. Den är small, vilket ger d6. Den har 2 HD, alltså 2d6, vilket blir 7 hp i snitt.
En Ogre har Constitution 16, vilket ger +3. Den är large, vilket ger d10. Den har 7 HD, alltså 7d10+21, vilket blir 59 hp i snitt.
(man brukar inte slå hp för monster, utan man tar genomsnitt - men vill man slå går det utmärkt)
HD 2:
Alla Classes har en HD: fighter har en d10, cleric d8, Wizard d6 o.s.v. Till detta lägger man till Constitution modifier.
Alla Classes får en HD per level, vilket avgör hur mycket HP rollpersonen har.
Till skillnad från monster får Classes max hp vid första leveln, d.v.s. en fighter slår inte en d10 + Constitution modifier vid level ett, utan får 10 + Constitution modifier hp.
(vissa kör med husregeln att man inte slår hp när man går upp i level, utan man får hälften av max, d.v.s. en fighter får 5 + Constitution modifier hp när denne går upp i level)
HD 3:
Hit Dice är också en resurs som kan användas för att läka skador vid en Short Rest (en timmes vila).
Är man en en level 7 fighter med Constitution 16 har man 7*(d10+3) HD. Observera att man inte får max hp för sin första HD.
När man tagit en short rest väljer man hur många HD man spenderar. Om vår fighter spenderar 3 HD betyder det att denne får tillbaka 3d10+9 hp och har kvar 4d10+12 hp för en senare short rest.
Vid en Long Rest (en natts sömn) får man tillbaka alla sina förlorade hp, samt hälften av sina totala HD, avrundat nedåt, dock minst 1. D.v.s. vid level 1 får man tillbaka 1 använd HD per long rest och inte förrän level 4 får man 2 HD per long rest.