Nekromanti Hitta de grymmaste svenska fantasyillustratörerna

Tempelhand

Veteran
Funderar på att samla ihop de bästa svenska fantasy- och rollspelsbilderna i en bok som sen kan säljas på bokhandeln och över internet.

Målet är att ge ut en riktigt högkvalitativ bildbok som visar att "Jodå, det finns svennar som kan göra fantasy- och rollspelskonst som håller världsklass."

Därför behöver jag hitta de (i mitt tycke) absolut bästa svenska fantasyillustratörerna, för att fråga dem om de är med på denna grej.

Några som kan hjälpa till lite här?

Tempelhand

Veteran
Re: Hitta de grymmaste svenska fantasyillustratöre

Exakt, Arfert!
Har haft svårigheter med att hitta den där riktiga gräddklicken på toppen. Vissa saker av det Alvaro Tapia gjort skulle platsa för denna bok, men i övrigt har jag haft problem med att hitta saker som ligger på samma (eller nästan samma) nivå som exempelvis Luis Royo, Kinuko Y Craft, Paul Bonner, Stephanie Pui Mun Law, etc.

Är det naivt att tro att det överhuvud taget finns den nivån i Sverige?

Om kvaliteten verkligen finns skulle nån kanske kunna nämna några namn som jag kan jobba vidare på?

Flurtis

Hero

Kim Wässmar som driver Neogames är ju en jäkligt skicklig illustratör. Kommer tyvärr inte ihåg vad hans företag som sysslar med just illustrationer heter.

//Mattias, som visserligen inte kan mycket om att rita.

Foggmock

Myrmidon
Jag är en stor fan av Peter Bergting (äger snuskigt mycket pengar worth of orginal), och jag tror han är medgörlig för ett liknande projekt.

Få gärna med nått som inte är publicerat i Drakar och Demoner - de bilderna är bra, men mycket annat är bättre. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Berting & Taipa är ju 2 stycken som jag ser som synnerligen kompetenta. Dessa 2 är iaf 2 som jag kommer på såhär i skrivande stund. Antar dock att det finnes sen skock till som är bra.

Ond bråd död

Swashbuckler
Alf Svensson är grym. Den enda konstnär vars bilder verkligen gjort nåt extra för ett rollspel.För mig iaf.

Noir är nog det snyggaste rollspelet på svenska. Vapenbilderna var också underbara, men det kanske var nån annan som gjorde dem.

Arfert

Facit
Quadrante said:
Vad är bra, hur är bra?
precis vad är bra..? Luis Royo till exempel är ju både väldigt skicklig tekniskt men samtidigt helt j-la värdelös som konstnär... en helt ointressant illustratör.

Big Marco

Läskig
HJK said:
Alf Svensson är grym. Den enda konstnär vars bilder verkligen gjort nåt extra för ett rollspel.För mig iaf.

Noir är nog det snyggaste rollspelet på svenska. Vapenbilderna var också underbara, men det kanske var nån annan som gjorde dem.
Tackar, tackar. Vapnen gjordes av Patrik "Blaren" Hultén. Jag tycker själv att Alfs bilder har något speciellt. Han kan på något onämnbart sätt få in ... obehag i bilderna som jag tycker är helt fascinerande. Något som inte stämmer. Lite Kubrickskt sådär.

GnomviD

Heresiark
När ändå Alf håller på att diskuterats så måste jag passa på att fråga om det är samma Alf Svensson som spelade gitarr i At the gates i början av 90-talet? Tecknen stämmer, men min google-fu är för svag för att få fram exakta svar. :gremsmile:
Just beskrivningen av obehaget är ju så passande för hans musik också (om det nu är han).

Big Marco

Läskig
GnomviD said:
När ändå Alf håller på att diskuterats så måste jag passa på att fråga om det är samma Alf Svensson som spelade gitarr i At the gates i början av 90-talet? Tecknen stämmer, men min google-fu är för svag för att få fram exakta svar. :gremsmile:
Just beskrivningen av obehaget är ju så passande för hans musik också (om det nu är han).
Jag tror att det är samme Alf. Han spelade i band ivfsh.

Tempelhand

Veteran

Tackar för alla förslag! Ska se om jag kan få igång nåt i sinom tid. Om nån vet hur man kan få kontakt med Alvaro Tapia så får han gärna skicka mig ett PM.