Skulle du vilja spela en tomtenisse, då menar jag en tomtenisse med en yxa och rider på en blodtörstig ren. Eller skulle du vilja spela ett halloween monster med en eldgaffel och kunna spruta eld. Eller spela en galen påskhare eller en häxa med magiska krafter så är det här ett spel för dig.
Ja, det låter faktiskt som ett kul koncept, tycker jag. Texten är visserligen inte så utförlig om vad spelet ska handla om (vilka är det man ska hugga/spruta eld på, till exempel? Människor? Andra fantasivarelser? Varandra?) men om jag själv fick bestämma, då skulle det vara ett stenhårt spel-inriktat rollspel; ungefär som ett grottröjrollspel; men reglerna skulle vara enkla och avskalade - och så skulle man alltså ha de här uppfriskande klasserna istället för traditionella dvärgar, alver och präster m.m.
Allra helst skulle jag vilja att rollpersonerna var högtidsvarelser från alla andra högtider än Julen. Alltså gärna Allhelgona-monster, påskharar, cupid-änglar och... erm... hmm... små grodorna... men att alla julvarelser var fiender. Så man skulle gå omkring och hacka pepparkaksgubbar, halmbockar och tomtenissar hela vägen fram till första bossen; Julegrisen, sedan skulle man bli anhopad av vilda katter -
lussekatter - samt ett gäng lutfiskar, innan det blev dags att ta sig an andra bossen;
Staffan Stalledräng; och när man spöat honom kommer en massa stjärngossar och vill hämnas som man måste hacka sig igenom, tillsammans med ett gäng tuffa snögubbar, innan man kunde ta sig an tredje bossen;
de tre vise männen; och när de ligger blodiga kring ens fötter så kan man ta itu med småbossarna blitzen, prancer, dancer, wanker, och allt vad de där renarna nu än heter, innan man måste döda den fjärde bossen;
Rudolf med röda mulen! osv...
Ett sådant spel skulle jag definitivt tycka vore kul att läsa, och kanske skulle jag till och med försöka övertyga andra att spela det med mig.