Nekromanti Hitta gruvor...

Kalim

Veteran
Satt och funderade lite på inkomstkällor till mitt nya baroni som jag ärvt precis och kom att tänka på att gruvdrift är väldigt lönsamt - men inte så lätt att finna fyndigheter dock (1%). Nåväl man bör som det står anlita malmletare för 2bas st för att kunna ha en chans att hitta någon fyndighet! Men kom då och tänka på min lilla hovmagiker i östra tornet... Han kan ju använda magi för att hitta metall(Varsebli metall). Så nu har jag satt honom i arbete... Frågan är har nån något bra förslag om hur man kan gör en regel runt chansen för att hitta metall med hjälp av magi. Jag menar han hittar ju det ifall det finns(efter ett tag!). Är dessa 1% chans att hitta fyndigheter fortfarande gällande eller har chansen ökat??
Aja om det ovan nämda låter skumt beror det på att jag är tött - hoppas att någon förstår mitt dilemma!!

Kalim - "den evige vandraren"

"They had it coming"

Storuggla

Champion
Du vill alltså veta om det är lättare för trollkarlen att leta metall än för malmletarna? Hmm, svårt att säga, skulle gissa att det är större chans att han hittar grejjorna om det finns något. Jag kan ställa tre hundra magiker ute på en åker men de hittar inte ett jota ändå om det inte finns något...
Och har man en elak SL så... >:D

Storuggla, amatörgruvarbetare

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tja, först och främst så kostar magiker mer om du ska anställa dem. Så tar det tid också, vilket innebär att man inte kan sitta och pumpa upp sina färdigheter samtidigt om man själv gör det.

(förslag[color:\\"black\\"]:[/color]) Annars så skulle jag ta maxvärdet · 1,5. I ditt fall 1,5 % chans, trunkerat (avrundat nedåt) ned till 1 % (eftersom att allt trunkeras i Eon). 2 % blir 3 % och 3 % blir 4,5 % ~ 4 %.

Att dubbla chansen låter lite väl mycket, med tanke på att 1) Det kan finnas annan metall som man råkar komma åt, 2) Besvärjelsen täcker en radie av 30 meter och det är inte mycket, 3) En magiker vet inte var han ska leta, om han inte har bergskunskap eller någon dylik färdighet och lyckas med ett normalt (Ob3T6) slag mot det. Om han gör det kan man lägga till 1 % till det slutliga summan.

(tycker för övrigt att dvärgiska malmletare ska få 1 % extra, mot att de kostar mer att anställa)

Phelan

Hero
Nu har jag inte sett regeln i fråga men ser ett möjligt problem för hela diskussionen - är 1% sannolikheten att det FINNS malmfyndigheter (värda att utvinna) i ett område eller sannolikheten att HITTA en malmfyndighet som finns? Om det är det första så borde magiker, dvärgar etc möjligen minska tiden det tar att hitta en fyndighet, men de kan ju knappast öka förutsättningarna för att det finns en fyndighet.

Mvh / Phelan

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."är 1% sannolikheten att det FINNS malmfyndigheter (värda att utvinna) i ett område eller sannolikheten att HITTA en malmfyndighet som finns?"

1 % är sannolikheten för hitta dem. Vilket innebär att det finns malm överallt egentligen, bara man söker tillräckligt länge. Jag tror inte att det finns något område med 0 % chans.

Tja, statistiskt så får du väl ha 100 malmletare per år för att hitta en malmfyndighet om chansen är så liten, eller en malmletare på 100 år. Det lönar sig nog inte om inte chansen är tillräckligt stor (max 3 %).

Korpen

Hero
Ett sätt är att begränsa antale malmletare man kan ha, säg en letare för en riddares förläning, två för en baron, tre för en greve, o.s.v.

Sen tror jag inte att besvärjelsen "förnimma metall" fungerar på malm, koncentrationen är helt enkelt för låg (lite beroende på vad det är för metall man söker t,ex Guldmalm, dör rör det sig oftast om bara några få % metall i malmen.

Dan (Neo)

Veteran
Ett sätt är att begränsa antale malmletare man kan ha, säg en letare för en riddares förläning, två för en baron, tre för en greve, o.s.v.
Ett mycket bra regelförslag! Jag föreslår att man kopplar maxgränsen till förläningens totala storlek (om den är känd). Annars: max en malmletare per gods? (Spelledaren kan givetvis modifiera denna siffra om han anser det vara nödvändigt)

Krille

Super Moderator
"Ett mycket bra regelförslag! Jag föreslår att man kopplar maxgränsen till förläningens totala storlek (om den är känd). Annars: max en malmletare per gods?"

Malmletare fördelas sällan jämnt över ett samhälle, så "en per gods" låter lite skevt i mina öron. Malmletare tenderar att dyka upp där de behövs, det vill säga i första hand i gruvdistrikt (dvs där det redan finns gruvor) och i andra hand i områden där det behövs metaller (dvs "smidesdistrikt"). I resten av världen finns det dels väldigt få som behöver nyttja deras tjänster och dels (förmodligen) väldigt få malmådror, varför en malmletare där inte skulle få mat på bordet.

Så mitt förslag är nog så här: när man skapar ett län så kollar man om det finns gruvdrift eller smideshantverkare där. Om svaret är ja så finns det nästan garanterat malmletare där. Om inte så finns det ingen, och i så fall får malmletare anlitas från något närliggande område som har malmletare, vilket i sig är grunden för ett äventyr.

Sen får man en inbyggd begränsning också: om greve Flumbert af Potäteland vill att en malmletare ska prospektera hans bördiga jordbruksbyggd som i princip bara odlar kål, potäter och havre, så är risken rätt stor att greve Flumbert blir offentligt utskrattad som varande obildad idiot - man hittar inte malm i matjord, punkt!

Dan (Neo)

Veteran
"Per gods" var bara ett förslag till att ringa in storleken på förläningen (så att inte malmletarna springer in i varandra hela tiden). Givetvis hoppas jag att spelledaren resonerar som du beskrev ovan och vågar använda sitt sunda förnuft där det behövs.

Phelan

Hero
Alltid kul när ett inlägg leder till svar. Desto roligare om de faktiskt svarar på frågan...

Nu är jag lite gnällig denna kalla novembermorgon, men är inte det rimligaste att man någonstans först avgör om det överhuvudtaget finns fyndigheter inom ett område? Detta känner bara SL till, givetvis.

Därefter avgör antalet och skickligheten på malmletare sannolikheten att fyndigheten hittas. För att förvaltaren av området ska kunna känna sig säker på att en noggrann prospektering genomförts så kan man sätta upp en riktlinje om att en malmletare med normal skicklighet har X% att inom Ykvadratkilometer hitta en fyndighet och att det tar en viss tid att söka igenom ett område. Sedan får förvaltaren av området göra en sannolikhetsbedömning av när han tror att området blivit tillräckligt genomsökt för att konstatera att det faktiskt är tomt och att det är dags att ägna sig åt andra ärenden.

Mvh / Phelan

Krille

Super Moderator
"Givetvis hoppas jag att spelledaren resonerar som du beskrev ovan och vågar använda sitt sunda förnuft där det behövs."

Med tanke på hur regler har missbrukats och förvrängts här på forumet så är det lika bra att påpeka det. Som du vet så försöker jag skriva efter idiomet "skriv som om läsaren vore en idiot - risken finns att han är det". :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Inte ens långt, långt ned?

Om man har tur? "

Och moderna prospekteringsmetoder, som till exempel borrar, seismografer, satellitfoto etc. Vilket Mundana-bor sällan (läs: aldrig) har tillgång till.

Korpen

Hero
Har ingen hittat någon malm i förläningen tidigare (var det 5 generationer?), kan man nog utgå från att RP inte heller kommer att finna någon.
Om det är en gammal förläning, och fann vill finna malm, då måste det finnas en FÖRKLARING till varför den inte har hittats förrut.

Exemple, vårna grp, förläning i Drunok, södra delen av landet, vid foten av bergen. Våran SL slog ett dolt slag för malmletaren, hon slog att han fann malm. Den förolyckade malmletaren fann silver, han fann även början på en silvergruva (förfallen) som numera i stortsett var en grotta, han fann även gamla ben från humanoider, samt hur en trollmage ser ut på insidan efter att trollet sväljer dig helt.

"Besvärjelsen täcker en radie av 30 meter och det är inte mycket"

Man kan ju göra om besvärjelsen så att den får längre räckvidd, eller hur?

Mvh Victor Palm

I'll be back

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Någon som svarade på mitt inlägg! *blir glad* Med lite tur tyckte du även att det lät vettigt, men säg inte om du inte tyckte det :gremwink: jag har redan så uselt självförtroende.

"Man kan ju göra om besvärjelsen så att den får längre räckvidd, eller hur?"

Jo, men då kräver det fler filament och blir svårare. Därför misslyckas man oftare, och råkar ut för okontrollerad dissipation och sånt där hemskt.

*är Magiker nu* :gremcrazy: *zapp zapp*