Nekromanti Hitta min film

Krille

Super Moderator
Jag har ett vagt minne av en film eller miniserie som jag såg på tv under åttitalet.

Grunden var en konflikt mellan framförallt Stockholm och (tror jag) norra Sverige som hade nästan nått nivån av inbördeskrig, och en stockholmspolitiker letade sig till rebellernas ledning för att förhandla. Jag tror att rebellernas ledare gick under kodnamnet "Räven", och han var gråhårig och rätt väderbiten.

Filmen eller miniserien slutar med att medlaren får nog och lyfter telefonluren Stockholm för att få regeringen att göra slut på rebellerna. "Räven" drar pistol och hotar medlaren att han kommer att skjuta om han inte lägger på. Medlaren vägrar och begär att kopplas nånstans, och räven skjuter honom. Rent oceremoniellt lämnar upprorsledningen rummet med den döde medlaren, och sista klippet är ett antal pansarbandvagnar märkta med ett rävhuvud som rullar förbi mot vad som antagligen är Stockholm.

Nån som vet vad det var för något?

Jocke

Man med skägg
Jag ägnade en god sund åt att kolla igenom Svt drama på IMDB utan att hitta vad de skulle kunna vara. Så trots att det är fel chansar jag på Sommarens tolv månader, det är nämligen nästan alltid den folk tänker på när de frågar här :gremtongue:

Anchorman

Swashbuckler
Om du inte hittar ditt svar här så brukar scifi bokhandeln lägga ut efterlysningar på film hela tiden. De flesta får svar på det de söker

Organ

Out of time, out of mind
Jag har vaga minnen av något som mycket möjligt kan vara det du letar efter. Tyvärr så har jag inget att komma med som kan hjälpa till att identifiera den. Tvärtom så har jag faktiskt själv funderat på att fråga efter hjälp nånstans, men haft så få och vaga minnesbilder för att det ska vara lönt. Jag vill minnas att jag såg detta i slutet av 70-talet eller i början av 80-talet.

Jag har för mig att det uttalat handlade om att förklara israel/palestina-konflikten genom att förflytta den till sverige. Jag har följande minnen:

Jag ser framför mig något slags inspelat offentliggörande där några förklarar sig tillhöra nån slags befrielserörelse (Jämtländska frihetsfronten typ) och att de tar på sig ansvaret för något.

Jag ser någon i uniform som tillhör någon folkgrupp som fördrivits från sina hemtrakter återvända till sitt barndomshem och står framför vad som ser ut som en övervuxen sommarstuga mitt ute i skogen.

Ringer det några klockor?

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Du hänvisar till "Det finns inga smålänningar" -- en Sverigeplacerad återgivning av Israel-Palestina-konflikten. Rätt platt vad jag minns.

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurg said:
Du hänvisar till "Det finns inga smålänningar" -- en Sverigeplacerad återgivning av Israel-Palestina-konflikten. Rätt platt vad jag minns.
Tack för infon! Den har jag letat efter sedan hedenhös! :gremsmile:

Kan det vara det Krille letar efter?

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Organ said:
Mekanurg said:
Tack för infon! Den har jag letat efter sedan hedenhös! :gremsmile:

Kan det vara det Krille letar efter?

/Anders
Nej, det är någon annan han minns.

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
Var det den med Per Oscarsson i huvudrollen? Vargen? Från 1984? Manus av Janne G?
Jag kollade Per Oscarsson på wikipedia men hittade inte någon Vargen. Däremot hittade jag en film från 1980 som heter Attentat som vagt passar in. Kan det vara den?

Klickettiklick!

/Anders

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Krille said:
Arfert said:
Var det den med Per Oscarsson i huvudrollen? Vargen? Från 1984? Manus av Janne G?
Kan det vara, men jag hittar ingenting om den som kan leda mig vidare.
Kolla min IMDB-länk lite högre upp i tråden.
Den säger inte mycket mer än rollistan, dessvärre. Inga bilder, ingen synopsis, till och med deras forum om filmen är tomt. Och det hjälper inte mig att lista ut om det var den.