Nekromanti Hitta Nemo! (en fråga om upphovsrätt)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det här inlägget har absolut ingenting med animerade fiskar att göra.

När vi utrett det kan vi gå vidare till min verkliga fråga. Jag lånade nyss seriealbumet Lille Nemo i Drömrike på biblioteket. Orsakerna till att jag gjorde detta var två: 1) Lille Nemo anses vara en klassiker och har inspirerat många andra serieskapare. Till exempel är de färgglada drömsekvenserna i Sandman-albumet The Doll´s House inspirerade av den, både berättarmässigt och teckningsmässigt. Det är helt enkelt en klassiker man bör ha läst. 2) Jag ville se om jag kunde få någon inspiration till den modul om Drömvärlden som jag håller på att skriva till Millennium.

Nu råkade jag märka att det var hela 71 år sedan tecknaren Winsor McCay dog. Coolt, tänkte jag. Då kan jag använda hans bilder som illustrationer utan att skämmas det allra minsta (så länge jag uppger vem som tecknat dem naturligtvis). Sedan började jag tänka efter, vilket man aldrig ska göra, och det är då vi kommer fram till frågan jag vill ställa.

Hur ska man göra för att på ett så lagligt sätt som möjligt komma över en bild som inte längre är skyddad av upphovsrätten? Grunden till frågan är det faktum att de bilder som finns i seriealbumet jag har inte är de som Winsor McCay tecknade -- de är på något sätt fotografiskt återgiva (genom att ha scannats, etsats eller hur man nu gjorde i början av 1900-talet för att överföra en bild till något tryckmedia). Får man scanna dem och använda dem eller måste man få tag på bilden på något annat sätt? Har jag överanalyserat problemet?

/tobias

Frixeray

Swordsman
Skulle säga att det är okej, upphosrätten till de scannade (eller hur man nu gjorde) bilderna borde åp sätt och vis ligga på McCay, om de inte ligger på ett företag vill säga. Då blir det värre.

Ett annat faktum är att 70 år inte längre gäller överallt, t.ex. i USA (tror jag) eller ev. för vissa produkter. Vet inte exakt hur det är, men i vissa fall är den så lång som till 120 år efter upphovsmannens död (vilket IMHO är helt fuckat, men jag ska inte bli politisk nu...)

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett annat faktum är att 70 år inte längre gäller överallt, t.ex. i USA (tror jag)

Just det torde dock antagligen inte Gurgeh behöva oroa sig för, om han inte avser att lansera Millenium i det stora landet i väst. :gremsmirk:

Rickard

Urverk speldesign
"Ett annat faktum är att 70 år inte längre gäller överallt, t.ex. i USA (tror jag) eller ev. för vissa produkter."
Spelar ingen roll eftersom du befinner dig i Sverige och de svenska lagarna (upphovsrätten) gäller här.. Upphovsrättslagarna ska egentligen gälla alla länder som skrivit på.... ööh.. Luxemburgskonventionen tror jag - kommer inte ihåg och orkar inte slå upp - men USA ska givetvis gå sitt eget spår och hitta på egna saker (copyright-lagarna)..

Upphovsrätten kan aldrig övergå till någon annan, annat än den ekonomiska rätten till det..

/Han som alltid har skapat sin målade tavla, även om någon annan äger den

Oldtimer

Slava Ukraini!
ööh.. Luxemburgskonventionen tror jag
Bernkonventionen tänker du nog på.

men USA ska givetvis gå sitt eget spår och hitta på egna saker (copyright-lagarna)..
Olika länder har lite olika tidsbegränsningar på upphovsrätten. Vi hade 50 år efter upphovsmannens död fram tills EU ville homogenisera reglerna (till 70 år, vilket var den gräns Tyskland tillämpade). Så 1992 var vi tvungna att återinföra upphovsrätten för upphovsmän från EU som varit döda mellan 51 och 70 år.

Jag vill minnas att Canada och Australien fortfarande använder 50 år. Så gränsen varierar.

Fast USA hade de klart krångligaste reglerna tidigare. 1909 år upphovsrättslag gav upphovsrätt i 28 år efter verkets utgivning under förutsättning att upphovsrätten var klart hävdad i verket och att den registrerades vid The Copyright Office i Library of Congress. Det året upphovsrätten löpte ut, kunde den genom en förnyad registrering förlängas med ytterligare 28 år. Missade man detta blev det allmängods (public domain). Så hände till exempel med de flesta av Robert E. Howards verk (Conan) och likaså med H. P. Lovecrafts verk (Cthulhu).

Numera (sedan 1978) har de dock samma tidsgräns som oss, 70 år efter upphovsmannens död.

För att återknyta till trådstartarens fråga, så är det ju svårare att använda en bild som blivit allmängods än en text. Bilden är ju ett fysiskt verk och någon äger ju det fysiska originalet. Förutom möjligheten att leta upp det och låna det för inscanning, får man ju förlita sig på kopior. Jag antar att en exakt kopia av en bild inte kan räknas som ett nytt verk i sig och bör därmed vara lika mycket allmängods som originalet.

/Mikael

peta

Warrior
Conan [OT]

Innebär detta att Conan redan är public domain? Eller återgick rätten till någon 1978?
Isåfall borde Conan bli public igen nästa år när det gått 70 år efter Robert Es självmord.

Dags att börja skissa på ett Conan rollspel med andra ord :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Skulle inte tro det …

Conan Properties Inc. har förvärvat alla rättigheter och bevakar dem stenhårt.

De lyckades t.ex. stoppa den planerade tredje Conan-filmen eftersom manuset och rollbesättningen tydligen var sugig.

peterb

Swordsman
Gurgeh frågade:
Hur ska man göra för att på ett så lagligt sätt som möjligt komma över en bild som inte längre är skyddad av upphovsrätten? Grunden till frågan är det faktum att de bilder som finns i seriealbumet jag har inte är de som Winsor McCay tecknade -- de är på något sätt fotografiskt återgiva (genom att ha scannats, etsats eller hur man nu gjorde i början av 1900-talet för att överföra en bild till något tryckmedia). Får man scanna dem och använda dem eller måste man få tag på bilden på något annat sätt? Har jag överanalyserat problemet?
Oldtimer svarade:
För att återknyta till trådstartarens fråga, så är det ju svårare att använda en bild som blivit allmängods än en text. Bilden är ju ett fysiskt verk och någon äger ju det fysiska originalet. Förutom möjligheten att leta upp det och låna det för inscanning, får man ju förlita sig på kopior. Jag antar att en exakt kopia av en bild inte kan räknas som ett nytt verk i sig och bör därmed vara lika mycket allmängods som originalet.
Mina kommentarer:

När bilderna en gång publicerades i början på 1900-talet skapades kopior av serien, rätten till dessa kopior ägdes av Winsor McCay, han licensierade (förmodligen) rätten att publicera kopiorna till förlaget. Rätten till dessa kopior har precis samma "livslängd" som rätten till orginalen, dvs 70 år efter McCays död. De kopior av serien som finns i boken du lånat saknar därmed numera upphovsrättsligt skydd.

Om man i dag gör en fotografisk avbildning av orginal teckningarna kan man hävda en fotobildsrättslig rätt till skydd mot direkta kopior av den fotografiska avbildningen i 50 efter det att bilden togs. Det står dock naturligtvis envar fritt att själva göra sådana avbildningar av orginal teckningar (eller kopior av dem) så fotobildsrätten är tämligen menlös. Museer och stora bibliotek kan dock tänkas förbehålla sig fotobildsrätten till avbildningar av exemplar som finns i deras samlingar, men det är en annan historia...

Kontentan är i vart fall att de kopior av Winsor McCays teckningar som Gurgeh hittat får han fritt använda.

peterb

Swordsman
Re: Conan [OT]

De verk vars upphovsrätt redan gått ut när rätten utsträcktes från 50 till 70 år förblir oskyddade, dvs rätten till verk skapade av upphovsmän som dött före den 1 januari 1946 är utgångna. Notera att bearbetningar av ett verk (tex en film som är baserad på en roman) har en självständig upphovsrätt, vilket gör att en bearbetning mycket väl kan vara skyddad även om rätten till orginalet förfallit eller aldrig funnits, ett bra exempel på det senare är nyöversättningar av Shakespears pjäser.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Skulle inte tro det …

Men hur kan de förvärva rättigheterna om Conan redan blivit public domain? Det vore ju som att köpa upp rättigheterna till Decamerone, Iliaden, koranen eller nåt...

- Ymir, fattar inte

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Conan [OT]

De verk vars upphovsrätt redan gått ut när rätten utsträcktes från 50 till 70 år förblir oskyddade, dvs rätten till verk skapade av upphovsmän som dött före den 1 januari 1946 är utgångna.
Nej, det är inte korrekt. När Sverige antog det EU-direktivet 1992 var man tvungen att återföra upphovsrätten på alla verk av upphovsmän inom EU som fortfarande hade upphovsrätt inom något annat medlemsland. Eftersom bl.a. Tyskland hade 70 år som tidsgräns, fanns det ett stort antal verk som återfördes under upphovsrätt vid den tidpunkten. Naturligtvis innehöll direktivet en massa övergångsregler, eftersom detta kan bli en ganska knasig situation, men i grunden blev de skyddade på nytt.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Conan Properties Inc. har förvärvat alla rättigheter och bevakar dem stenhårt.
Nej, faktiskt inte. Vad CPI har rättigheterna till är den seriefigur som gavs ut av Marvel på 70-talet, inte den litterära figur som Robert E. Howard skrev om på 30-talet.

Den enda gång CPI har gått till domstol om sina rättigheter (på 80-talet mot Mattel, vars He-Man man ansåg vara ett intrång) försökte man inte ens hävda att man ägde rätten till den litterära Conan, utan endast seriefiguren. Domaren konstaterade till och med i domslutet att det står helt klart att Conan är allmängods. CPI äger rättigheterna till seriefiguren som alltså utgör ett derived work enligt amerikansk upphovsätt. Originalet Conan är helt klart allmängods i USA och blev det i Sverige 1 januari 1987, 50 år efter REH:s olyckliga självmord. Eftersom han inte var medborgare inom EU återfördes inte skyddet av 1992 års EU-direktiv.

Sedan är jag övertygad om att CPI gärna vill framhålla något annat. :gremgrin:

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

Men hur kan de förvärva rättigheterna om Conan redan blivit public domain?
Som jag noterade i mitt svar till Dante, är det rättigheterna till seriealbumen om Conan som de innehar. Rättigheterna till böckerna om Conan går inte att förvärva av just den anledningen.

/Mikael

Ymir

Liten kantbaron
Re: Med andra ord...

Innebär det att jag är fri att skriva nya Conan-noveller om jag så behagar? Vad är det jag får och inte får göra?

- Ymir, tycker det här är löjligt krångligt

peterb

Swordsman
Re: Conan [OT] [NT]

Mea culpa! Tack för korrigeringen, det där var en miss från min sida....

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Med andra ord...

Innebär det att jag är fri att skriva nya Conan-noveller om jag så behagar?
Naturligtvis.

Vad är det jag får och inte får göra?
Du får göra vad du vill med de flesta av Robert E Howards verk. Några av dem förnyades dock i början av 60-talet. Dessa åtnjuter fortfarande upphovsrätt i USA, eftersom senare lagar förlängde tiden till totalt 95 år efter utgivningen. De blir dock allmängods inom hela EU 1 januari 2007.

Däremot får du inte plocka något från de åtta seriealbum som Marvel gav ut på 70-talet. Dvs, du får inte använda sådant som är unikt för just de verken. En svarthårig svärdskämpe från Cimmeria som heter Conan och blivit kung av Aquilonien är alltså helt okej att använda, men händelseförlopp eller personer som dök upp först i dessa seriealbum måste du hålla dig borta från.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Conan [OT] [NT]

Ingen fara. Jag hade inte trott att man kunde göra så om jag inte själv hade läst det. EU-direktiv är knepiga.

/Mikael

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kontentan är i vart fall att de kopior av Winsor McCays teckningar som Gurgeh hittat får han fritt använda.
Tackar för upplysningen.

(Sedan får jag inte använda just de exemplaren, i alla fall inte utan redigering, eftersom dess pratbubblor innehåller en översättning som är ganska ny, men det var principen som var det intressanta.)

/tobias