Re: Vi borde fråga honom..!!
Om det verkligen ÄR Raser han söker efter för isådana fall kan vi lätt hjälpa honom utan att föra in massa onödiga saker i eon..
MEN är det RASER som han söker efter så kan problem uppstå för att föra in nya raser utan att tänka på balansen kan lätt skapa en typ DoD eller D&D art effekt där det finns miljoner olika onda arter och halvblod och annat dumt..
RAS = Ljushyad svensk/Mörkhyad afrikans/Japan osv i Eon blir det även Alver/Människor och Tiraker/Människor som blir "mänskliga" raser då båda är nog nära släkt för att få barn. ( I min värd så är Tiraker och mäniskor nog nära i alla fall. Men Tiraker och Alver är FÖR långt ifrån varandra och för ointeraserad av varandra sexuelt )
OM man ska föra in raser är det lättare att göra det så att de lever sida vid sida inom en redan existerande kultur jämför med Zigenare eller med Judar de finns men ofta märks de inte lika mycket som de andra i samhället.
Om man ska föra in en ny Ras måste man tänka efter hur deras kultur är och om de har en egen maktbas där det är dom som är majoriteten och då får man var försiktig bäst är att använda Zigenar/jude lösningen säga att de EN gång hade en egen kultur och land men vart erövrade och blev en del av en annat lands kultur och folk.
I mina kampanjer har jag fört in
"Abonuk" som är en ras av alver som flydde under första Alv/dvärg kriget Abonuk är fredligt folk men som hellre mördar sina fienders härskare än deras armer om krig uppstår.
De är kunniga i magi och exprimenterar ofta med olika saker teknist sätt så är de långt före Sanarie inom medicin och teknologi ( vattenkraft och pumpar, kvarnar, som får sin driv kraft ifrån av vindkvarnar eller vattenhjul )
Abonuk lever långt borta från de andra alverna och de har inte något sammarbete med varandra enstaka gånger kan en äventyrslysten Abonuk kanske besöka områden de bara har hört om i legender.
De flesta Abonuk betraktar de andra alverna som krigiska dårar vars blodtörst endast överträffas av deras egoism. ( de fördomar gör att ingen Abonuk skulle tänka sig att avslölja sin existens för en "standard" alv utan påstår
"Åå min kostiga hudfärg undrar du? min mor var färgad mäniska" och
"Mitt språk varför inte kan alviska åå jag var uppfostrad av människor
Ingen av de andra alverna VET att Abonuk existerar. I min kampanj fördes de in under en expidition till främande länder.
Klan Samar användes i två olika kampanjer en där de hittade förstelnade överlevare från den annars dränkta klanen och en där de reste i tiden och faktist fick träffa på och köpa lite Samar prylar..
ART = Häst/Åsna, Mäniska/Gorilla Mäniska/Dvärg osv.. Arter som är riktigt nära varanra biologiskt kan fortplanta sig sinsemellan men avkomman blir steril, ( Häst+Åsna = Mula/Mulåsna som är steril. )
Och nya arter ska man vara försiktigt med att sätta in i ett spel bara för ett äventyrs skull..
I mina kampanjer har jag fört in 2 nya arter "Draagoner" och "Sholisi'sn-Lil" för att inte balanser ska ändras har jag gjort att Draagoner härstammar från exotiska länder långt borta och har helt nyligen börjat flyga in i de länder som beskrivs i Mundana.
Draagonerna är dessutom halvt nomadiska barbarfolk som lever sida vid sida i existerande kulturer de är inte själv intreserade att bygga upp en civilisation.
Sholisi'sn-Lil är *hmm* bäst att likna dom vid Dryader eller andra magiska naturandar även då de trotsar den beskrivningen.
Sholisi'sn-Lil växer fredliga i skogar och djungler bryr sig sällan om att lägga sig i vad de "civilicerade" varelserna gör enstaka gånger kan de skicka ut en "Sedling" för att se och lära sig mer. Iband kan även en by av barbarer som dyrkar en äldre Sholisi'sn-Lil existera i sådana fall kan den ha rollen som ledare eller religiös centrum i byn.
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>