Nekromanti Hittar spelarna på saker mitt i allt?

Storuggla

Champion
Jepp, nu har jag tänkt lite på hur mina vänner och jag spelar. Och jag har kommit fram till att vi ofta bryter själva "spelet" för att sitta och snacka skit in-game. Alltså, vi sitter och talar om gamla vänner och bekanta "Pet-Ulf, bor inte han bortåt Kislev numera?" eller om småsaker "Vafaan, har du gått och köpt en majsskalare?".
Nu vill jag bara veta vad ni andra tycker om sådant snack, om ni råkat ut för det? Själv tycker jag det är apkul, man lever sig in lite mer och får en mer detaljerad världsbild och det är ju inte... fel.

Så, vad är er syn på bjäfs och bjäbb?

Storuggla, har ännu inte träffat Pet-Ulf

Balderk

Swashbuckler
Det där är något vi har gjort några gånger, eller i alla fall något liknande. Jag tycker det bara är bra... Om det fortfarande är in-game är det helt rätt. Man får lite lättare att leva sig in i rollen och det är alltid possitivt, om någon schysst slp är med så blir juh inte spelledaren uttråkad heller... Dock om bara vi sitter och snackar skit i två timmar och spelledaren inte har något att beskriva eller göra så blir det kanske inte så kul för honom.

Men jag tycker bara att det är possitivt. Särskillt om alla har spännande karaktärer med roliga saker att säja...

/Herr Balderk

Zaphod_UBBT

Swordsman
Det kan du fethaja att jag gillar. Kanske inte just pratandet som sådant, utan spelarinitiativ som höjer känsla, inlevelse, får världen och kararktärerna att bli levande på ett bra sätt. Saker som inte för handlingen framåt precis, men etablerar och förstärker helhetsupplevelsen.
När karaktärerna har slagit läger och de sätter sig och pratar runt lägerelden, de två deckarna sätter sig på en bar och snackar skit i en stund och liknande saker är jättemysigt i min mening.

Jag gillar noga räknat alla spelarinitiativ. I min mening behövs det mer sådana i allmänhet. Spelarinitiativ, stora som små, tillför en ytterligare en hel dimension till rollspelandet.

Zaphod

GrottrolletNaug

Swashbuckler
In-game flumm.

Jag älskar in-game flumm. Det låter verkligen spelarna att slappna och passar sig perfekt som ett sätt att släppa på tryckta stämningar och fungerar också utmärkt som ett substitut för "comical relief". Liksom, när spelarna bara får för sig att gå och köpa en flaska whisky och sätta sig på en bar för att spela kort och snacka gamla flammor. Det har inte så mycket att göra med den stora plotten i kampanjen att göra, men det är så skönt att spelarna kan leva sig in så djupt och ta egna initiativ och små påhitt.

/Naug

Rising

Vila i frid
Det är hur bra som helst

"jag har kommit fram till att vi ofta bryter själva "spelet" för att sitta och snacka skit in-game. Alltså, vi sitter och talar om gamla vänner och bekanta "Pet-Ulf, bor inte han bortåt Kislev numera?""

Jag älskar sånt. Det var därför jag började med partyrollspel, för våra Chronopiaäventyr var alltid skitroliga så länge vi var kvar på värdshuset i inledningen, men så fort vi började med själva äventyret så längtade alla hem till staden och tänkte på vad deras polare hade för sig där hemma.

Så vi provade att bara ha in-game-skitsnack, och kom på att det var skitkul. Hälften av tiden gick åt att göra dumma saker på fyllan, och den andra hälften gick åt till snack om hur bakis man var och på vilka sätt ens polare hade gjort bort sig kvällen innan. Pojk- och flickvänner skaffades, trender skapades, dispyter startades och vänskapliga relationer bildades. Vips, så hade alla skitmycket att skvallra om.

"Så, vad är er syn på bjäfs och bjäbb?"

Alldeles, alldeles underbart. Som spelledare hoppar jag raskt in i första bästa spelledarperson och rusar fram till rollpersonerna för att på något vis kunna delta i diskussionerna.

/Rising

Johan Granberg

Swordsman
Mmm... (lite OT här och där)

Hos oss har det mest varit en herrans massa teologiska och politiska diskussioner på senaste tiden, vilket vi har blivit mycket bättre på (speciellt religionsdiskussionerna i Ravenloft). Sådant gör världen så otroligt mycket mer levande och ger karaktärerna personlighet, men kan kanske inte riktigt klassas som skitsnack.
Jag som spelledare tycker det är ganska roligt att sitta och höra spelarna diskutera med varandra även om jag inte deltar så aktivt själv, fast oftast måste jag ändå göra det. Det krävs nästan alltid att en slp drar igång det hela för att de ska börja diskutera.

Det är som sagt ganska roligt för mig som spelledare, men förr hade vi en spelare som alltid hettade till i verkligheten och blev riktigt arg, så kan det gå när man alltid spelar rollpersoner som har samma åsikter och idéer som en själv :gremtongue:

Storuggla

Champion
Du borde spelleda oss någon gång ^_-

Något av det roligaste vi gjort är när vi bara spånar loss på menlösa diskussioner. Trollslayern, Dvärgatjyven, Unge Junker Lantz och Hannah prästinnan och fallet med den vända tavlan... ^_^;

Storuggla, erbjuder Rising en plats bakom skärmen om han vill ha en någon gång

Rising

Vila i frid
Vågar inte

"Storuggla, erbjuder Rising en plats bakom skärmen om han vill ha en någon gång"

Nä, det skulle bara krossa er illusion om mig som stål-spelledaren från planeten Krypton.

Äh, det skulle vara kul att lira rollspel med några från forumet och utbyta erfarenheter och trix på ett mer okonstlat, naturligt sätt. Men då kommer jag att vara spelare, å hålla låg profil.

/Riz
har prestationsångest

Storuggla

Champion
Re: Vågar inte

"Nä, det skulle bara krossa er illusion om mig som stål-spelledaren från planeten Krypton."

Tja, jag är den enda forumiten i våran spelgrupp så det skulle bara vara jag då.

"Äh, det skulle vara kul att lira rollspel med några från forumet och utbyta erfarenheter och trix på ett mer okonstlat, naturligt sätt. Men då kommer jag att vara spelare, å hålla låg profil."

Däri ligger kruxet tror jag, det är lätt att skaka fram några tomtar som kan och vill lira och snacka paj, men att hitta en spelledare är lika svårt som att... göra två.. svåra saker. ^_^;

Storuggla, erbjuder dock Rising ett frikort om han skulle vilja leda något och saknar vettigt folk

Johan K

Gammal & dryg
Varför inte ?

Om ni tänker seriöst sätta ihop en spelgrupp från wrnu så är jag med & spela på nätet så är jag med.
Spelar lite Tribe 8 Morgoth & några andra med IRC & det är helt klart funkis !

Rising

Vila i frid
Re: Vågar inte

"Tja, jag är den enda forumiten i våran spelgrupp så det skulle bara vara jag då. "

Vad nu? Menar du att inte alla människor på jorden sjunger lovsånger om mig som världens befriare och om hur min gnistrande genialitet bländar likt en sprakande magnesiumflamma i det intellektuella förfallets mörka dunkel?

- Då har ju mamma ljugit!

"Däri ligger kruxet tror jag, det är lätt att skaka fram några tomtar som kan och vill lira och snacka paj, men att hitta en spelledare är lika svårt som att... göra två.. svåra saker. ^_^;"

Är inte du spelledare? Om inte, börja omedelbums.

"Storuggla, erbjuder dock Rising ett frikort om han skulle vilja leda något och saknar vettigt folk "

Jag ska lägga det på minnet. Särskilt om ni kan tänka er att provspela CCC.

/Riz

Storuggla

Champion
Vågar och andra mätinstrument

"Vad nu? Menar du att inte alla människor på jorden sjunger lovsånger om mig som världens befriare och om hur min gnistrande genialitet bländar likt en sprakande magnesiumflamma i det intellektuella förfallets mörka dunkel?"

Eh... Jo. För min mamma sa att man ska hålla med galningar tills man är utanför deras räckvidd. ^_^;

"Är inte du spelledare? Om inte, börja omedelbums."

Jag spelleder, ja. Men jag vill ju också speeeeela... ;_;

Storuggla, gummiflöpp

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ju mer man känner de man spelar med och sin egen rollperson dessto mer in-game snack blir det. Det är också något som starkt varierar beroende på vilken sorts kampanj man spelar. Just nu så har vi till exempel en kampanj som utgår ifrån en liten byhåla där alla känner alla. Där förekommer det mycket in-game snack trots att vi egentligen inte har upplevt så mycket tillsammans. Jag ser det som enbart positivt så länge inte någon blir utesluten ur snacket.

Anders

Hero
"Så, vad är er syn på bjäfs och bjäbb?"

Sånt är helkul! Jag gillar att elda igång de andra genom att min rollperson tar upp de andra rollpersonernas alkoholkonsumtion, attackerar deras mansgrisfasoner med feminism à 1926 ("jag kan garantera herrarna att USA kommer ha haft flera kvinnliga presidenter innan 1900-talets slut") och startar diskussioner om synen på vetenskap kontra det ockulta. Allra roligast är det att låta rollpersonen sätta sig bredvid någon hårding i gruppen, lägga armen om honom och säga något i stil med: "Tom, jag ser på dig att du mår dåligt. Berätta för mig nu, det är viktigt att inte hålla inne sina känslor...". Såna här diskussioner skapar liv i rollpersonerna och miljön. Eftersom det uppstår relationer som inte försvinner så fort "äventyret" är slut skapas ett intresse för spelet som håller i sig även mellan två äventyr. Allra bäst tycker jag det är om det inte ens finns några gränser mellan olika "äventyr" utan kampanjen flyter på som en helhet där det händer olika saker och det är alla deltagarna som initierar dessa händelser.

Det som du gav exempel på, att bekanta till rollpersonerna uppfinns och diskuteras, är väldigt ovanligt för min del. Låter ni de plötsligt påhittade personerna dyka upp i spelet eller används de bara som bränsle för "in-game-skitsnacket"? Om de tillåts bli en konkret del av spelet har ni då några regler som reglerar detta? Jag har i mitt eget spel regler som ger spelarna möjlighet att skapa personer, platser, händelser m m, i första hand i samband med att rollpersonen skapas men i viss mån även under kampanjens gång. Det verkar dock som att många är ovana vid att ha såna möjligheter som spelare och att det tyvärr är få som tar chansen att utnyttja dem. Sen är nog också många spelledare skraja för att låta spelarna hitta på delar i spelet, framförallt under pågående spel. Och visst, det är ju inte i alla sammanhang och tillfällen i en kampanj som det passar och sen finns ju förstås risken att spelare som är inkörda på ”samla ep”- och ”klara äventyret”-tänkande ser möjligheterna att påverka spelmiljön ungefär som att få en extra tärning att slå med i Risk. Jag tror dock att det finns mycket att vinna inlevelsemässigt om det är fritt fram att börja prata om Pet-Ulf i Kislev och att han faktiskt finns om rollpersonerna åker dit.

Arcana – tänker åka till Kislev och kolla efter Per-Ulf om han någon gång skulle ha Storuggla som spelledare.

Storuggla

Champion
"Låter ni de plötsligt påhittade personerna dyka upp i spelet eller används de bara som bränsle för "in-game-skitsnacket"?"

De finns. Man kan leta upp dem utan problem, bara man vet var de finns. Oftast är det gamla äventyrare eller så som man känner och då ha rman ju lite luddig koll på var de befinner sig. Pet-Ulf flyttade från Reikland då hans svinfarm inte gick så bra. Sen har han problem med kvinnor också, den stackarn. Men om vi åker till Kislev så finns han där. Likaså Irrvägen, Old Worlds sämsta stigfinnare, vi kan om vi vill söka upp honom men hans tjänster är inte så användbara.
Visst, om vi skulle säga att vi känner en vapensmed i Altdorf som är skuldiga oss sitt liv och därför får vi gratis grejjer, så kanske SL säger "näää", men om vi håller oss på mattan och så... ^_^d

Storuggla, som inte leder i WFRP utan bara spelar och har aldrig träffat pet-Ulf in person

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kul, roligt, lattjo lajbans och skojigt ...

Minns särskilt en gång då jag och Magnus Seter ad libade våra CoC-investigatorers bakgrund under en tågresa till en misstänkt kultplats. Det enda vi hade enats om på förhand var att våra gubbar kände varandra sedan de tjänstgjort vid ett brittiskt förband i Indien (ja, gubbarna var gamla stötar).

Min skotske Laird (med faiblesse för att åka omkring på den skotska landsbygden på sin splitternya motorcykel [en nymodighet på 1920-talet] iförd kilt och tartan) som var gammal officer (och hedersmedlem i en Kali-kult i Indien) och Magnus lätt alkoholiserade, nervklene läkare och före detta fältskär pratade gamla Indienminnen i minst en halvtimme, något som fullkomligt ställde vår stackars spelledarinna.

Det var (vill jag minnas) hennes första gång som spelledare och hon var redan nervös över att spelleda någon som faktiskt arbetade med att skriva rollspel (dvs. Magnus). Jag tror hon blev en smula störd över att vi »tog över« äventyret en stund. Men roligt var det.

Eksem

Champion
Re: Varför inte ?

För att dissa alla lantbor lite så undrar jag lite om det skulle gå att sätta ihop en helt mästerlig spelgrupp plus SL med Stockholmarna från forumet (jag är iofs inte Stockholmare, men pendeltiden är försumbar och jag spenderar ändå hela dagarna i stan, dessutom börjar mitt postnummer med en etta :gremwink:).

Jag skulle jävligt gärna spela med t.ex. Storuggla. De få minuterna jag träffade honom när jag köpte Nobilis av honom var extremt lovande. Han verkar vara en jävligt rolig och trevlig typ. Han är faktiskt lika klyftig och roligt formulerad i verkligheten som på forumet! Otroligt nog! Jag vet även att t.ex. Basenanji bor i Hammarby, och de gånger jag snackat med honom på ICQ verkar han jävligt skön. Och Rising är man ju impad av som det är. Vilka andra Stockholmare hänger här?

Sen är det ju inte fel med onlinespel heller förstås. Spelar gärna lite online-Nobilis med Arvidos om möjlighet finns :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt

Öh, du vet väl att det finns coola katter på andra ställen i landet också? *host* Linköping *host* :gremsmile:

Storuggla

Champion

"jag är iofs inte Stockholmare"

Jag tror du klassas som nollåtta ändå ^_-

"Jag skulle jävligt gärna spela med t.ex. Storuggla. De få minuterna jag träffade honom när jag köpte Nobilis av honom var extremt lovande. Han verkar vara en jävligt rolig och trevlig typ. Han är faktiskt lika klyftig och roligt formulerad i verkligheten som på forumet! Otroligt nog!"

Nämen.. tackar tackar! :gremblush: Man blir ju rörd för mindre.

"Vilka andra Stockholmare hänger här?"

Magnus Seter. Dante. Robinson. Ehh... och han där borta!

Storuggla, springer iväg när folk tittar bort