Jag lever på det!
Jo, allvarligt. Rollpersonernas moraldiskussioner ingame utgör typ en tredjedel av speltiden en normal omgång, och det är alltid lika kul. De har ett spänt förhållande till varandra
Kampanjen lever till stor del på de där diskussionerna, eftersom jag som SL behöver göra mindre förberedelser per spelmöte.
Dessutom för de handlingen framåt ibland, också; när jag märkte att de hände ofta började jag fokusera scener på det. Nackdelen är att ibland avstannar konversationerna "mitt i" (tekniskt sett går ju inte det, men ni fattar), och då segar det ner tempot. Men det är värt det i slutänden, tycker jag åtminstone. Jag tror mina spelare håller med.
Att spelarna hittar på saker mitt i spel händer inte, och det tycker jag inte så bra om heller. Däremot erbjuder jag XP för bakgrundstexter (vi spelar D&D 3E), så materialet dyker upp mellan omgångar.
Offdiskussioner är mindre bra, men de händer ytterst sällan mitt i en omgång; vi brukar kunna prata av oss på en halvtimme innan vi sätter igång. Undantaget är när någon skämtar off om situationerna i spelet, men det brukar vara väldigt roligt, och vi brukar klara att hålla stämningen och seriositeten trots skrattpauserna, så det är också bra
/Feliath - som inser att inlägget oavsiktligt blev våldsamt självförhävande