Nekromanti Hittar spelarna på saker mitt i allt?

Anders

Hero
Re: Varför inte ?

Tuff idé att sitta och plocka ihop en önskegrupp sådär. Fast det hade ju förstås varit ännu coolare om man inte behövde begränsas av geografin. De gamla sanningarna "Sverige är avlångt" och "gräset är grönare på andra sidan vägen" gör sig ständigt påminda...

Arcana – som trots att det för närvarande ser bra ut på spelgruppsfronten av ren nyfikenhet måste göra en sökning efter göteborgare på forumet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det är skitkul, senast i Gemini när jag spelade en roll som var absolut angelägen om att verka enormt bildad hela tiden, och därför bara ljög ihop historier om märkliga historiska fakta, gamla legender och udda seder i främmande riken då han befann sig som gäst i en godsherres slott. Det blev inte sämre av att det vi huvudsakligen gjorde på slottet var att manipulera slottsherren till att göra oss till arvingar och rådgivare.

Klart att de pratar en massa strunt!

Det händer mest hela tiden att de börjar prata om vadsomhelst, o pysslar med det ett tag...brukar låta det fortgå tills de tröttnar, för det stör absolut inte spelet, det bara inte driver handlingen framåt.

Det är bara roligt...de brukar iofs mest prata om vad de vill göra med alla personer de inte tycker om, men andra saker dyker upp...

Balderk

Swashbuckler
Re: Mmm... (lite OT här och där)

Sådant gör världen så otroligt mycket mer levande och ger karaktärerna personlighet, men kan kanske inte riktigt klassas som skitsnack.

Jo, det var väl därför jag skrev, eller i alla fall något liknande... Men jag har i alla fall för mig att vi har snackat en hel del skitsnack också... Men jag vet inte riktigt så noga om det har varit in-game eller out of-game... Hoppas att det varit in-game bara :gremsmile:

Men våra teologiska diskussioner i Ravenloft har verkligen varit roliga! Och de har höjt stämningen en hel del också.

Jag som spelledare tycker det är ganska roligt att sitta och höra spelarna diskutera med varandra även om jag inte deltar så aktivt själv, fast oftast måste jag ändå göra det. Det krävs nästan alltid att en slp drar igång det hela för att de ska börja diskutera.

Okej! det var bra att veta! Nu kanske jag kan diskutera lite mer utan slp:s också... :gremsmile:
Jo, slp:s har väl för det mesta dragit igång diskussionerna... men inte alltid väl? Jag har för mig att vid iaf ett tillfälle inte behövde det i Ravenloft. Men jag kan minnas fel...

/Jonas

Balderk

Swashbuckler

Mjo, det vore kul att spela med folk på forumet! Helt klart... Synd bara att geografin sätter gränser... Men i samband med en forumsträff eller nått konvent borde det gå... Fast jag vette fan hur det skulle gå till på ett konvent, då måste man bestämma en viss sal att träffas i eller något :gremsmile:

Men en bra idé...

/Herr Balderk, skulle nog gjärna spela med Rising, Storuggla och Walle...

Balderk

Swashbuckler
Re: Jag önskar...

Då är det ju bara att försöka lätta upp stämningen! om du börjar prata med någon av dem lite mer avslappnat så är det inte omöjligt att de hänger på ska du se!

men det kan ju vara svårt också...

/Balderk

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bra och dåligt

Det är bra om det är ingame, och inte tjafs som bara dyker upp för att spelarna har tråkigt. Koncentration är i mitt tycke en av de bästa egenskaper en spelare kan ha.

Så det är både bra och dåligt. Oftast gillar jag det, men tvekar inte att bryta upp det om det är så att det stör tempot i äventyret.

Hmmm... det blev lite mycket svengelska där, men vaffan, det får gå, som tysken säger.

Magnus

Sodivra

Champion
Zaph!

Jag har faktiskt inte tänkt på det just så, men det kommer väl vara en sjuhelsikes massa spelarinitativ i Dorm?
Jag menar, Dorm är ju personligt (Spelvärlden kommer inifrån rollpersonerna -Hey! Där har vi ju något som verkligen utmärker det också!) och det ska ju också handla mycket om rollpersonernas egna öden, projekt och situationer..

Sodivra

Champion

Spelar gärna lite online-Nobilis med Arvidos om möjlighet finns

Ska sätta igång när våran Tribe-kampanj är över. Jag måste portionera projekten för att slippa Sanity Loss.. :gremwink:

Tuff idé att sitta och plocka ihop en önskegrupp sådär.
-Citat Arcana

Jag veeeeeet!
-Arvidos, har också drömt. Det hade verkligen varit schysst. Schysst som i generöst, mot varandra, på något sätt.. Eh.. Jepp! :gremcrazy:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Så klart! Det är ju Mitt spel.

Jag ser faktiskt den Eviga Skönheten bara i det faktum att det är Mitt.

Jag har funderat mycket och länge på spelarinitiativ, redan innan Dorm föddes.
Men du, ordet spelarinitiativ räcker inte till för Dorm. Jag har planer för det här spelet som inte liknar någonting. Spelarinitiativen utökas till (umm.. söker ett ord) Spelarkreationer!

Yes! Nu har jag satt ett ord på en av alla Dorms konstigheter. Spelarkreationer. Spelarskapande. Spelarna kommer inte bara uppmuntras till vanliga spelarinitiativ, utan även på ett sätt ha direkt kontroll över händelser. Och detta är en av alla saker som jag verkligen gillar med projektet.

Och i övrigt angående Dorm; det som står i den tråden där Dorm presenterades första gången känns riktigt, riktigt tunnt nu jämfört med vad som rör sig inne i mitt huvud om dagarna. Om någon nu är intresserad.

Och Arvid - om du säger till vid något passande tillfälle så ska jag ge dig lite exklusiv information om Dorm. Jag tror att du är rätt man att besvara mina frågor och tycka till om mina konstiga idéer.

Zaphod, har klurat en del på Dorm idag.

Feliath

Swashbuckler
Jag lever på det!

Jo, allvarligt. Rollpersonernas moraldiskussioner ingame utgör typ en tredjedel av speltiden en normal omgång, och det är alltid lika kul. De har ett spänt förhållande till varandra :gremgrin:
Kampanjen lever till stor del på de där diskussionerna, eftersom jag som SL behöver göra mindre förberedelser per spelmöte. :gremsmile: Dessutom för de handlingen framåt ibland, också; när jag märkte att de hände ofta började jag fokusera scener på det. Nackdelen är att ibland avstannar konversationerna "mitt i" (tekniskt sett går ju inte det, men ni fattar), och då segar det ner tempot. Men det är värt det i slutänden, tycker jag åtminstone. Jag tror mina spelare håller med.
Att spelarna hittar på saker mitt i spel händer inte, och det tycker jag inte så bra om heller. Däremot erbjuder jag XP för bakgrundstexter (vi spelar D&D 3E), så materialet dyker upp mellan omgångar.

Offdiskussioner är mindre bra, men de händer ytterst sällan mitt i en omgång; vi brukar kunna prata av oss på en halvtimme innan vi sätter igång. Undantaget är när någon skämtar off om situationerna i spelet, men det brukar vara väldigt roligt, och vi brukar klara att hålla stämningen och seriositeten trots skrattpauserna, så det är också bra :gremgrin:

/Feliath - som inser att inlägget oavsiktligt blev våldsamt självförhävande :gremblush: