Nekromanti Hivemind! Ge mig inspiration till ett endagsäventyr

IcarusDream

Anti-populist
Tjosan hivemind, jag behöver er hjälp.

Nån dag i sommar ska jag och några vänner åka ut i skogen och sätta oss kring en lägereld och rollspela nåt lätt.

Jag behöver inspiration till ett äventyr. Jag vill inte ha ett färdigt äventyr, jag vill ha inspiration till idéer att improvisera fram nåt över dagen/kväll.

Jag tänker mig att det ska vara stad/skogbaserat, så ingen dungeon helst. Ingen världsbeskrivning, det blir i en generic fantasyvärld bara.

Jag har inte bestämt vilket system det ska bli än, men lutar emot nåt enkelt typ World of Dungeons eller DoD91.

Ge mig några krokar så får vi se vad vi kan fiska fram.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är mjölnaren som då och då förvandlas till en björnlik best om natten. Han har efter många år till slut förstått att det är han, men är osäker på varför det sker. Är han besatt? Eller är han helt enkelt ett monster...?

IcarusDream

Anti-populist
DeBracy;n185176 said:
Det är mjölnaren som då och då förvandlas till en björnlik best om natten. Han har efter många år till slut förstått att det är han, men är osäker på varför det sker. Är han besatt? Eller är han helt enkelt ett monster...?

Jag läste först "förvandlas till ett björnlik om natten" och tänkte.. Ja.. det var en intressant twist... Sen såg jag resten :p

Jocke

Man med skägg
Är det inte bara att blanda Princess Mononoke, Bland Tomtar & Troll och Euskefeurat - Det är hit man kommer när man kommer hem i lika delar och köra?

zonk

muterad
Kör annars en "utomhusdungeon" där man knallar runt mellan olika gläntor i en rasans tät skog? Man kan klämma sig igenom "väggarna" men riskerar att bli av med föremål som fastnar i grenarna. Sätt sen olika klur på olika ställen, tänk saga blandat med OSR, saker som inte bara kan lösas med färdighetsslag utan som kräver lite kreativt tänkande.

Säg t.ex. att ett troll sitter och lurar uppe på en stendös, väl dold bak stenar, med ett stort spjut, och tjuvhåller på kristallkulan spelarna vill ha tag på för att muta häxan att lyfta förbannelsen över skelett-träsket. Trollet är hopplöst att komma åt med vapenmakt där det sitter uppe på stenen, så man får fundera ut nåt sätt att muta eller lura det. Så tänker man som SL ut minst tre sätt att lösa saken, så att det inte bara finns ett långsökt sätt och spelarna fastnar.

Sen löser spelarna allt som oftast sakerna på sitt eget sätt ändå. Som när mina spelare senast hackade trollet de precis hade dödat i bitar och slängde ner i ett hål för att locka fram drakormen så de kunde skjuta pil på den! Det hade jag aldrig trott att de skulle göra, såna oväntade grepp är kul!

Ram

Skev
* En skog blir direkt 273% mer intressant när det är dimma. Cirka.
* Personer i skogen är alltid lite konstiga. De är ballast om de inte är fientliga bara har lustigheter för sig.
* Det finns såklart en best i skogen, men ingen vet riktigt vad det är eller hur den ser ut. Folk försvinner i bland, men de är liksom bara borta, det finns inget slafs eller kladd kvar. Man hör den lite då och då, tunga steg långt bort och glällylmorranden vid nätter utan måne.
* Det ligger nog ett litet samhälle i skogen. En storgård, typ fyra-fem större byggnader och 40 personer eller så. Gården är mysig och harmonisk, men nära nog befäst med tjocka häckar, onödigt rejäla gärdesgårdar och en massa skyddande symboler i snickarglädje och blomsterarrangemang. Det står alltid ett spjut eller två i närheten av alla vuxna.
* Djuren i skogen har plötsligt börjat bete sig ovanligt kärleksfullt. De rör sig gärna i närheten av folk och verkar gilla att bli klappade. Det känns alltid som om det ligger en hel flock med olika vänliga och mysiga djur precis utanför kanten ljuset från lägerelden.
* En ny art djur har nyligen etablerat sig i området. Tänk en allätande kraftigare struts med riktigt rejäl rovfågelsnäbb.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ugglan som hoar är en druid. Alltså en uggledruid. Inte någon typ som förtrollat sig till annan form eller så. Antagligen den enda uggla kommer stöta på närmaste veckan som lärt sig tala människospråk.