Nekromanti HJÄLP! Antal nya inlägg saknas.

Gardener

Champion
Jag har nu tagit bort räknaren på antalet nya inlägg i varje forum på forumlistan då den belastar servern hårt. Detta gör att de röda (med de flesta skinsen) texterna i forumlistan är försvunna.

Det går fortfarande se att det finns nya inlägg i ett forum genom att mappen före forumets namn är öppnad och innehåller några papper, och man ser som tidigare när senaste inlägget gjordes och av vem.

Jag hoppas ni har överseende med detta, vi kommer ta tillbaka denna funktion så fort vi har fått fart på servern igen.

seinet

Swashbuckler
Men nu är det så också att forumet markerar inte ett inlägg som läst när man har läst det, efter ett "avslutat" forum (när man läst alla nya poster) så finns det fortfarande massor av röda mappar kvar.

/Seinet Wintermute - Använder funktionen "Favoritforum" och kollar från kontrollpanelen...

<font size="3">Klaga INTE på Offesiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

Legioth

Swordsman
:-(

Antalet nya inlägg syns nog från kontrollpanelen...

Men det att inläggen blir "normalfärgade" då man läser dem, det är otroligt störande.
Jag sitter helre med ett långsamt forum än ett där man inte vet vad man läst och vad man inte läst.

Ackerfors

Alas, your rapids!
En fuling man kan göra är att lägga till alla i kontrollpanelen och använda den som en huvudsida.../images/icons/laugh.gif

Ackerfors

Alas, your rapids!
...om det blir enklare att använda så för det väl bli slöare...

Legioth

Swordsman
Det håller jag med om

Som det är nu tar det säkert längre tid att sitta och gissa vilka inlägg som är nya än vad det skulle ta att vänta på att forumet laddas med "normal" hastighet.

För ca 1h sedan var det helt underbart att surfa runt på forumet, förutom mig så var det bara en annan inloggad, jag fick nästan åksjuka :)

Och om jag inte gissar helt fel så belsatar rödmarkeringen av olästa inlägg inte servern så mycket. Det hanteras ju åtminstone delvis av kookis (cookies), vilket är störande då man surfar från skolan, där man använder olika datorer varje gång, och alla blir oröda" då man byter dator.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Det håller jag med om

Forumet fungerar som en dröm, antingen är man ensam och det är underbart eller så är men flera och det är underbart. Forumet är bland det bästa jag vet (näst efter min lilla flikka förstås) så det spelar ingen roll hur söligt det går.

Synd att jag inte kan göra en undersökning om vilken uppkoppling folket här sitter på... (Stolt ägare av ADSL)

Legioth

Swordsman
Uppkoplingar [håller på att bli OT]

"Synd att jag inte kan göra en undersökning om vilken uppkoppling folket här sitter på... (Stolt ägare av ADSL) "

Uppkoplingen spelar inte så stor roll då vi talar om hastigheten. Jag surfar inte så mycket hemmifrån (modem) utan mest från skolan och jobbet (någon form av bredband). De gånger jag surfar tycker jag inte att det går så värst mycket långsammare. Det är nog främst serverbelasntningen som avgör. Självklart kan man inte få dessa supersnabba upplevelser (som jag skrev om tidigare) via ett modem. Men redan hastigheten som det går på nu (11 inloggade) så märks ingen stor skillnad mellan bredband och modem.

Men det som som uppkoplingen påverkar, det är hur länge man sitter på forumet. Hemma blir det bara en snabb koll om någon svarat på mina inlägg, och kanske läsa genom allt ett varv om det är < 10 inlägg. Men då jag sitter dessa tråkiga helgmorgnar på jobbet, då har jag god tid på mig, läser alla inlägg innom de ämnen jag är intresserad av och uppdaterar kontrollpanelen minst varannan minut, så att jag så snabbt som möjligt skall kunna läsa alla nya inlägg.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Uppkoplingar [håller på att bli OT]

Det är klart men det är allmänt känt att forumet inte är modifierat för bredband. Vet inte varför men det är så...vore iaf intressant att kolla...

Mmm...det håller på att bli OT så vi lägger ner det nu va?

Quan'talis

Swashbuckler
Så snabbt som forumet går just nu så tycker jag inte att det spelar någon roll - det går betydligt snabbare att läsa ett inlägg två gånger i dag än det gick att läsa det en gång i går. Fast jag måste ändå erkänna att jag blev lite överraskad då jag loggade in nyss och det såg ut som om det inte fanns några olästa trådar någonstans ("Vad har hänt? Har alla andra slutat använda forumet? Har jag gått i sömnen i natt och läst igenom alla trådar på alla forum?")

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hastighet vs. Funktion

Jo visst går det mycket snabbare. Det är sant. Men eftersom man inte kan ha någon direkt stor koll på vilka inlägg man läst och inte så spelar det ju mindre roll. Man måste ju snurra här ett tag innan man tror sig vara klar. Man inser först nu hur underbart bra funktionen var.

Hoppas det blir fixat snabbt annars kommer jag att yra runt här hur mycket som helst.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Hastighet vs. Funktion

Jo, du har nog rätt. Men sen jag skaffade mig internetanslutning via universitetets nätverk ( = det kostar ingenting) har jag börjat yra omkring här hur mycket som helst i alla fall.

Rickard

Urverk speldesign
Delar dina åsikter fullständigt

Nog för att jag saknar de röda markeringarna men forumen/inläggen går ohyggligt mycket snabbare.. Jag brukar, som nämnts 2-3 ggr i tidigare trådar, öppna alla olästa trådar i nya fönster, koppla ner mig och läsa de igen.. Med forum version 2 tog det 30 min. medan det bara tar 5 min. numera (lösa siffror och jag använder modem). I skolan går det ohyggligt mycket snabbare..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrade om han inte var inloggad när han inte såg den röda texten men blev glad när han insåg att de tagits bort för att snabba upp forumet

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Delar dina åsikter fullständigt

Just typiskt att någon ska komma och hålla med nu då jag redan hunnit byta åsikt i inlägget under. Nåja, det finns väl inget som hindrar att jag har två motsatta åsikter samtidigt?

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Ovetande

Men jag tycker iaf att det är så jobbigt att inte veta vad man har läst och inte... Ja min koll är inte den bästa. Tänk om åtminstone det mapparna kunde byta ifrån röd till gul färg när man har läst ett inlägg. Då skulle man ha halvbra koll iaf. Så det räcker, enligt mig. För det är ju härligt att det går snabbt.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ymir klagar och gnatar

Tja...personligen tycker jag såklart det är ytterst jobbigt att inte kunna se hur många inlägg som tillkommit i ett forum. Hade föredragit det framför att det nu går lite snabbare, alltså...jag märker faktiskt ingen skillnad. Det jobbigaste är dock att forumen numera inte tycks märka vilka inlägg man läst och inte läst. Inlägg man läst fortsätter att vara röda, och inlägg man inte läst blir ibland gula sådär lite spontant. Det är jävligt förvirrande, och jag blir snart galen av det. Hjälp mig gärna :)

- Ymir, klagar och tjatar.

Gardener

Champion

För det första, läs. Allt detta finns beskrivet ett otal gånger.

Angående hastigheten så har den på sistone varit i stort sett olidlig, och jag har många gånger fått gå in och aktivt fixa till servern för att den blir för överbelastad. Sedan denna förändring gjordes så görs alla databasfrågor mycket snabbare än tidigare i de flesta fall och innehållssidan är ofantligt mycket snabbare att läsa in. Att se exakt hur många inlägg som är nya är nu halvsvårt om man inte går via kontrollpanelen, men att rikta blicken till vänster om forumrubrikerna istf till höger är inte speciellt jobbigt. Ni får helt enkelt leva med det tills jag har hunnit fixa till servern.

Vindhand

Myrmidon

men att rikta blicken till vänster om forumrubrikerna istf till höger är inte speciellt jobbigt. Ni får helt enkelt leva med det tills jag har hunnit fixa till servern.

Jag vill inte klaga, eftersom jag kommer ihåg det ursprungliga forumssystemet (brrr) och tycker ni gör ett underbart jobb som det är. Däremot pratade vi litet om DB-prestanda på DoD-forumet (vilket naturligtvis är jätte-OT /images/icons/crazy.gif) och om det verkligen är så fånigt löst som Krille beskrev det kommer det knappast räcka med mer hårdvara. Bättre då att göra en förbättring (komplement) av DB-strukturen och systemet för att se till att inte lika mycket onödigt jobb görs i första rummet...

Du har säkert redan tänkt på detta, ursäkta för detta överflödiga inlägg i så fall. Jag är för road av databaser för att inte lägga näsan i blöt /images/icons/wink.gif