Nekromanti HJÄLP, hur fungerar luck?

Jaak

Warrior
taj,...
jag e en dm som har ett problem,...
vad fan e "luck bouns"? jag har
bara hittat det på ett ställe i
hela "dungeon master's guide" å
de e på sid 188 luck blade,...
så här står det: "Luck blade:
this +1 short sword gives its
possessor a +1 lUCK BONUS to
all saving throws...."

Dr_Morbid

Swordsman
skulle gissa på att det ger en person +1 på alla saving thorws fast å andra sidan jag är inte epslledare i detta eminenta spel, jag spelar det bara.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"

Dr_Morbid

Swordsman
vadå hittar det står ju där du sade uppenbarligen ? /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"

Jaak

Warrior
jag menar det står ingen annan stanns i hela boken någonting merän det som står där och de e lite dåligt tycker jag,...

Jaak

Warrior
Re: HJÄLP, hummr fungerar luck?

jag menar det står ingen annan stanns i hela boken någonting merän det som står där och de e lite dåligt tycker jag,...

plaps

Veteran
luck bonus är som vilken annan namngiven bonus som helst:
namngivna bonusar med samma namn läggs inte ihop, utan man tar bara den största.
Sedan läggs de olika bonusarna med olika namn (och de som inte är namngivna) ihop.

Hmm blev lite tjorvigt däruppe, här kommer ett exempel:
Anta att en rollperson har några saker som ger +2 luck bonus, +1 luck bonus och +3 insight bonus samt +1 bonus på AC. Den totala AC bonusen blir då 2 (största luck bonusen) + 3 (insight bonus) + 1 (icke namngiven bonus) = 6.

Nightowl

Champion
Slå upp din DMG på sidan 177. Där går man igenom "Bonuses from Magic" och vad de innebär.

"Luck bonus" läggs till "Attacks, weapon damage, AC, saves, checks" - och eftersom "checks" innbär slag för både skills och rena abilities, så ger i princip en Luck bonus en bonus på allt.

För varje typ av bonus finns två exempel, ett på en spell och ett på ett magic item. För Luck är spellen divine favor (se PHB s.197) och magi item är stone of good luck (se DMG s. 227).

Tipz: jag är långt ifrån någon hejare på reglerna, men om man undrar över en regelterm, har både DMG och PHB ganska bra register. Om du bara slår upp termen i registret längst bak i böckerna är det en utmärkt början - det brukar räcka för att få en förklaring, och det blir en "officiell" förklaring, i motsats till att vårt gäng skriver vad vi tror... Sedan är ibland våra idéer bättre än den ofta förvirrande regelboken (en Luck bonus skulle räknas på "allt" men divine favor ger bara bonus på attack och skada... va?) så det kan vara bra att fråga här ändå, men när spelmötet börjar om 30 minuter och man inte känner för att gissa... ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Staffan

Myrmidon
Tabellen i DMG är vad bonusen i fråga kan ge plus på - du kan göra föremål som ger Luck-bonus på saves, eller så kan du göra något som ger Luck-bonus på attacker, eller på saves, och så vidare. Dock behöver inte en given Luck-bonus vara applicerbar på allt som Luck-bonusar i allmänhet kan appliceras på. Divine favor ger t ex bara bonus på attacker och skada, medan ett luck blade bara ger bonus på saves. På samma sätt kan en insight-bonus appliceras på attacker, AC, saves och checks, trots att true strike bara ger bonus på attack.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Bloodsbane

Veteran
Dock om det står This +1 short sword gives +1 luck bonus to saves bla bla betyder det ju faktiskt att det ger +1 i ATK och DMG oxå.

Ett luck blade ger bara bonus på saves = fel, men luck bonusen på sagda svärd ger bara bonus på saves. pluset i namnet anger hur mycket ATK och DMG bonus du får när du svingar det.

Så tolkar iallafall jag det hela, i och för sig utan att bläddra i DMG.

Staffan

Myrmidon
jo, iofs, men bonusen på attack och skada är enhancement-bonus (samma som är på alla andra magiska vapen), inte luck. Detta innebär att den inte är kompatibel med t ex en magic weapon-spell, precis som luck-bonusen på saves inte är kompatibel med den från en prayer.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather