Nekromanti HJÄLP! Problem med en klockkurva

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag skulle vilja ha olika utfall som täcks in av en klockkurva oavsett hur många tärningar man slår. Nu har jag simulerat lite i Excel och upptäckt att om man tex slår 11T så når man aldrig värden lägre än 20 och högre än 40 (ca).

Jag vill ha ett system där ju mer T man slår desto större chans är det att resultatet räknas som bra och mindre risk att det blir dåligt. Men utfallen kryper ju bara mot mitten ju fler T man använder.

Nån som som har ett bra förslag hur jag ska uppnå min önskade effekt? Att krympa ihop utfallen på den del av kurvan som inte blir noll ger ganska små marginaler. För 3T går det bra men knappast för 11. Nån som fattar vad jag menar? :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Om jag fattat rätt nu, så borde lösningen vara någon form av att "välja det högsta resultatet".

Om man slår 3t6, till exempel, och alltid väljer den t6:a som är högst - då får man en ganska snygg kurva där det är stor chans att det går bra. Sedan kan man också variera - typ, ta de tre bästa av fem, eller så - men det blir gärna lite klumpigt.

Använder själv en liknande mekanik i mitt eget regelsystem, där man vanligen slår 1t12 för alla slag, men där en Specielisering i en färdighet innebär att man får slå 2t12 och välja det högsta resultatet, förutsatt att specialiseringen går att applicera på situationen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Som krank svarade, det du letar efter är ett system enligt "slå X tärningar, välj de Y högsta". Ett trevligt system som jag gillar, som dessutom även har den trevliga egenskapen att det blir ett minimum av räknande.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vilka skalor har du på värden i ditt spel?

Du pratar nämligen om värden i stil med 3 och 11, och då är det inte säkert att "välj det högsta" fungerar så himla bra.

Jag vill ha ett system där ju mer T man slår desto större chans är det att resultatet räknas som bra och mindre risk att det blir dåligt.
Såsom att slå en T20 och försöka komma under FV?

Jag får rätt höga "kapten! Vi kunde inte lära aporna Tae-kwon-do, så nu ger vi dem handgranater istället!"-vibbar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Jag fnulade för ett tag sen på ett system som gjorde just detta.

Det bygger (som Troberg och krank säger) på att man slår fler tärningar och väljer de två högsta.

Läs mer om det här.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
...och hur jag läste det

Fy FAN vad trist det var. Att sitta i Excel och räkna ut procent chasner på 100 tals slumpade slag för att hitta sannolikheter för olika utfall. Låter komplicerat? jepp. resultatet? Blev en enkel tabell som räddade mitt system från att krascha. Tabellen fanns redan innan men så hade jag inte insett klockkurvans förbannelse: Slår du 15T kommer du aldrig få 15. Du kanske inte ens får 27. Det gör att man måste ta reda på snnolikheten för ett lågt kast. Det gör att man får spendera 2 dar i excel då man egentligen skulle gjort en budget att presnetera för investerare på måndag... :gremfrown:
 
Top