Nekromanti Hjäöp! har lite problem med DoD6

Christian

Veteran
Det finns inget riktigt bra exempel på hur man ska få ÄP(äventyrspoäng)! Har någon några förslag? En tabell eller nåt? fungerar det ungeför som HP(hjältepoäng)? Att man får det när man har gjort vissa dåd eller?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Äsch, jag glömde ...

... skriva att Medusa Games har ÄP-tabeller i sina utmärkta äventyr (som du kan finna här).

Ares

Veteran
Re: Finns ju dessutom...

Dessutom kan man dra av om RP gör det hel dumt! /images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif

Ares

Veteran
Man kan ju dessutom dra av om RP:n gör så att äventyret går åt pipsvängen!!!!!/images/icons/dragon.gif

Vistfare

Veteran
Hur mycket ÄP du skall ge per äventyr avgörs av dess svårighet. En sak som är rätt bra det är att ge 10 ÄP per perfekt slag.
Annars så kan du ju bara slå en T100 för ÄP.

//Vistfare

Hasse

Hero
"En sak som är rätt bra det är att ge 10 ÄP per perfekt slag."

Var och en gör i och för sig som den vill men SL-skärmens ÄP-guide säger att man får 1 ÄP om man lyckas perfekt med en färdighet.

Ares

Veteran
Då tar man och ger 5 ÄP för slaget, Det finns också en annan metod...: Följa regel 1: SL har alltid rätt
Eller 2: Om SL nån gång har fel se då Regel nr:1

Personligen så skulle jag nog slå en T10 för att bästema mig.
Då kan det bli vad som hälst mellen 1-10

<font size=+2 face="Brush Script BT">Låt ödet Bestäma</font face=brush>

Ares

Veteran
Svar!

Då tar man och ger 5 ÄP för slaget, Det finns också en annan metod...: Följa regel 1: SL har alltid rätt
Eller 2: Om SL nån gång har fel se då Regel nr:1

Personligen så skulle jag nog slå en T10 för att bästema mig.
Då kan det bli vad som hälst mellen 1-10

<font size=+2 face="Brush Script BT">Låt ödet Bestäma</font face=brush>

Hasse

Hero
Svar på svar

"Personligen så skulle jag nog slå en T10 för att bästema mig.
Då kan det bli vad som hälst mellen 1-10"

Själv kommer jag endast ge 1ÄP för perfekta slag, varför, jo att ge fler poäng leder till ÄP-inflation. Ett exempel: äventyr på amatörnivå bör enligt RM-riktlinjer ge 10-40 ÄP totalt! spelar man ett amatöräventyr som totalt kan ge 40ÄP så innebär ett enda perfekt slag som ger 10ÄP att det motsvarar 25% av totala ÄP. Alldeles förmycket om du frågar mig. Ett annat exempel: Alla yrken utom krigare/riddare, jägare och helig krigare stiger till YN lärling vid 120ÄP, detta innebär att 10ÄP är 8.3333...% av den totala summan som behövs för att stiga och detta får man för ett enda perfekt slag för en enda färdighet. Som sagt det är alldeles förmycket. Ett poäng kan vara mycket nog för en spelare som är född med halm i skorna./images/icons/smile.gif