Nekromanti Hjälp! Alla ni som kan religon kolla hit!

Svarte_Riddaren

Veteran
Jag skapar ett rollspel där en nomadklan som medlemmarna är blandad (från en religonsperpsktiv) men har uteslutids från väldens enda kvarlevande städer och har börjat ett heligt krig men ledaren för denna klan använder sig av religonsfulla jämförelser (t.ex. döda hedningarna! eller så var det ljus) och där har jag kört fast. Jag kan inte komma på någonting som skulle kunna få 1.100 människor att överge sina små, lyckliga liv och att bli krigare...

HJÄLP!

Eksem

Champion
"Jag kan inte komma på någonting som skulle kunna få 1.100 människor att överge sina små, lyckliga liv och att bli krigare..."

Fattigdom med tillhörande svält och desperation samt en ledare som är en skicklig tala väl för att samla och uppröra sitt folk. Själva de religiösa skälen kvittar tror jag, det är bara en rökridå. Religion är vetenskap, religion är politik.
Lyckliga människor krigar inte, väl?

Men berätta lite mer om spelvärlden, så kanske det blir lite lättare?

Rickard

Urverk speldesign
Vad har religionskunnande med saken att göra?

Är det fantasy? Är det kristendom?

Annars har jag en monoteistisk polyteism (kan man skriva så?) på lager som jag inte vet vad jag ska använda den till.. Håll till godo.. Jag kopierar in detta från ett textdokument och jag orkar inte ändra så mycket på det.. Det är urprungligen skrivet till DoD så ha överseende med det..

"Monoteism"
Guden har delat sig och finns nu i mindre delar. Ofta har delen ett tydligt karaktärsdrag som utmärker denne och gör att den delen tjänar ett visst syfte.

Den onde/ilskne - Krig.
Den oberäknerliga - Lycka.
Den håglöse - Död.
Den sorgsne - Väder: kyla, vatten/nederbörd, snö.
Den glade/snälle - Väder: värme, solsken, eld.
Den rädde - galenskapen.
Den nyfikne - vetenskapen.
Den lättsamme - Verksamhet i undre världen.
Den ärlige - Håller reda på eder, löften och kontrakt.
Den ordningssamme - Pengar/handel.
Den impulsive - Musiken.
Den vilde - Djuren.
Den tystlåtne - Växter.

Ofta brukar man beskylla/berömma gudens delar för de saker som händer.
- Den rädde måste ha tagit honom.
- Den onde har dragit över landet.
- Förbannad vare den oberäknerlige!
- I den ärliges namn så svär jag...
- Den glade har varit med oss.
- Den impulsive har tagit mig och gett mig denna sång.
- Den håglöse och den sorgsne går hand i hand.

Guden delade på sig för att lätta ansvaret när människorna spred ut sig över världen. De(nne?) rör sig över hela världen för att bevaka de levandes steg.
De människoliknande humanoida varelserna är precis som guden, delade. Om man sammanför de alla så kommer man få en övermänniska (ex. dvärgarnas styrka, alvernas långa liv, hobernas gladlynthet, människornas skapelsekraft). Alla de människoliknande humanoiderna är likvärda och kommer från samma källa. Djurhumanoider är givetvid delade från djur och är därmed lägre stående.

Man skulle kunna tänka sig att ledaren för klanen kan påpeka att andra stammar har fångat gudens alla instanser (delar) utom just ondska med shamanistiska medel och på så sätt kan orsaka hela världen i kaos när Den onde får härja fritt i världen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som när han skapade religionen ville ha ett sätt att få med den naturlig i vardagen så att allting kretsade kring religionen

Svarte_Riddaren

Veteran
Okej... En liten Preview på mitt rollspel

Framtid. jorden har blivit ett centrum för ett gigantiskt rymdimperium och alla är lyckliga när en man födds på en liten ö i stilla havet och blir en mäktig politiker. Denna man skapar en stor fraktion ur sammhället och världen bryter ut i ett stort krig när båda sidorna börjar att "fläxa på musklerna". På alla fronter slås man: I rymden på marken (i alla rymdkolonier också) i havet och i syn. När allt ser som mörkast ut stiger en man ur mörkret en man utan namn och tar med sig 144. tusen människor in i en giggantiskt bombskydds konplex och överlevde då den sidan som höll på att förora skickade alla vätebomber på sig själv i ett gigantiskt rituellt självmord.

Då var manniskorna där JÄTTE länge och gick ut igen de förljde den sista av kungarna som var i direkt släkt med den namlöse ledaren och när han dog slittrades de och blev Demo: folkets makt center, Tri: kungadömet av heligheten, Nexus: den första steden och källan: Ursprungskällan. men ochså en del nomadstammar som håller öppna komunikationer med alla men den stammen som jag nämde tidigare heter:Driftarna och var en del av Tri. När kungen av Tri vägrade att tillkännage att de hade blivit en nomadstam och kalla de dem: Tris Solriddare. och då skulle ledaren övertyga dem att de gjore rätt sak genom att förstöra fästingen: skymmingen.

I rollspelet finns det svärd (inuti Tri representerar de ens ställning tex soldat eller adel), men gevär och kulsprutor är vanigare det finns även "energi" vapen och spöken (andar) men de är ovaniga. Så jag skulle inte kalla den fantasy eller någotinga annat eftersom den delvis inte är klar och att den är speciell i mina ögon..

Rickard

Urverk speldesign
Jamen vad bra då.. Då har du ju jättebra nytta av min fantasyreligion.. Nästa gång kan du förklara lite bättre.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som funderar på att ta bort sitt inlägg och som sätter sig med armarna i kors och tjurar :gremfrown: ( :gremwink: )

Svarte_Riddaren

Veteran
jag har en JÄTTE stor nytta av dem för även om historien utspelar sig i framtid så skriver jag lite gammal svenska i det hela :gremgrin:

Pom

Swashbuckler
Fattigdom med tillhörande svält och desperation samt en ledare som är en skicklig tala väl för att samla och uppröra sitt folk
Fattigdom och elände behövs inte alls. Atmosfären i en karismatisk sekt är någonting mycket kraftfullt, även i välfärdsstater. Slår det slint kan det bli nervgasattacker i tunnelbanan, kollektivt självmord, och annat i den stilen.

Så se bara till att centralfiguren är en minnesvärd gubbe eller gumma. De realistiska prejudikaten finns där. Exakt vad sektledaren vill kanske han inte ens själv vet. Lite paranoia kan räcka för att göra ett skräckvälde självgående.