Vad har religionskunnande med saken att göra?
Är det fantasy? Är det kristendom?
Annars har jag en monoteistisk polyteism (kan man skriva så?) på lager som jag inte vet vad jag ska använda den till.. Håll till godo.. Jag kopierar in detta från ett textdokument och jag orkar inte ändra så mycket på det.. Det är urprungligen skrivet till DoD så ha överseende med det..
"Monoteism"
Guden har delat sig och finns nu i mindre delar. Ofta har delen ett tydligt karaktärsdrag som utmärker denne och gör att den delen tjänar ett visst syfte.
Den onde/ilskne - Krig.
Den oberäknerliga - Lycka.
Den håglöse - Död.
Den sorgsne - Väder: kyla, vatten/nederbörd, snö.
Den glade/snälle - Väder: värme, solsken, eld.
Den rädde - galenskapen.
Den nyfikne - vetenskapen.
Den lättsamme - Verksamhet i undre världen.
Den ärlige - Håller reda på eder, löften och kontrakt.
Den ordningssamme - Pengar/handel.
Den impulsive - Musiken.
Den vilde - Djuren.
Den tystlåtne - Växter.
Ofta brukar man beskylla/berömma gudens delar för de saker som händer.
- Den rädde måste ha tagit honom.
- Den onde har dragit över landet.
- Förbannad vare den oberäknerlige!
- I den ärliges namn så svär jag...
- Den glade har varit med oss.
- Den impulsive har tagit mig och gett mig denna sång.
- Den håglöse och den sorgsne går hand i hand.
Guden delade på sig för att lätta ansvaret när människorna spred ut sig över världen. De(nne?) rör sig över hela världen för att bevaka de levandes steg.
De människoliknande humanoida varelserna är precis som guden, delade. Om man sammanför de alla så kommer man få en övermänniska (ex. dvärgarnas styrka, alvernas långa liv, hobernas gladlynthet, människornas skapelsekraft). Alla de människoliknande humanoiderna är likvärda och kommer från samma källa. Djurhumanoider är givetvid delade från djur och är därmed lägre stående.
Man skulle kunna tänka sig att ledaren för klanen kan påpeka att andra stammar har fångat gudens alla instanser (delar) utom just ondska med shamanistiska medel och på så sätt kan orsaka hela världen i kaos när Den onde får härja fritt i världen..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som när han skapade religionen ville ha ett sätt att få med den naturlig i vardagen så att allting kretsade kring religionen