Okej, jag skriver det här inlägget delvis för att dela med mig
lite av vad jag för tillfället pysslar med och delvis för att få lite
hjälp av kunniga personer. Medelmycket text att läsa.
Rubriken skvallrar om vad jag skall köra för kampanj härnäst
med mina spelare (som snöpligt dog mitt i ett KULT-äventyr
igår kväll, detaljer om detta kan ges om någon frågar snällt).
Rollspelet kommer bli Wastelands, som grundstome men
med modifikationer hit och dit. Jag har för närvarande 8
spelare som är sugna att haka på så det första jag gjorde var
att dela in dem i två läger. Här följer vad som skall göras:
Jag tycker att återuppbyggnadskampanjer är ganska
intressanta i den aspekten att det handlar om något kreativt
och positivt - Att bygga upp ett samhälle där andra har fallit.
De båda gruppernas uppdrag är att i det område jag
förutbestämt att de skall vara i bygga upp en varsin by.
Konflikten ligger i att de båda gruppernas intressen skall
krocka med varandra. Jag har gett stränga order om att de
inte, under några som helst omständigheter, får bli vänner (då
försvinner konflikten och spelandet i sig blir ganska
ointressant, dessutom känner jag mig trygg i min nuvarande
spelledarroll enbart om jag får hantera 3-5 spelare åt gången.
8 är på tok för många).
Låter som något som kan bli kul kanske?
Jag har funderat ut lite kryddor och element som jag tänkte
slänga in:
Marodörerna. Vilket Wastelands-äventyr är fullkomligt utan
dem? Ett eller två gäng kan hålla till i en trakt som ligger en
bit bort ifrån området och kan komma och vara störiga ibland.
Funderade på om dessa kringströvande banditer kanske
skulle kunna hjälpa spelarna någon gång, till exempel så kan
ju ett gäng skurkar slå sig ihop med spelarna för att hacka
sönder det andra.
Huvudstaden. Kanske inte direkt huvudstaden (principen med
länder och gränser är ju borta sen länge i Wastelands) men
mer som landskapets största stad bör inkluderas. Här kan
spelarna införskaffa prylar genom att byta bort grödor, mat
och annat för att handla det de behöver där hemma i byn.
Hantverkare i staden kan reparera trasiga föremål eller göra
nya för en tjänst eller en pryl de behöver.
Lantlivet. Att bruka jorden, jaga djur för köttets skull, sätta
upp fällor, utfodra djuren, planera by-försvaret, utforska
området lite närmare, skaffa timmer till nya hus eller som
bränsle. Är nog den biten av kampanjen som kan anses vara
tråkigast så alla förslag som kan piffa till det lite är mer än
välkommet. Det kan bli lite väl krassligt när varje gång någon
av spelarna skall gå och hämta ved stöter på ett farligt rovdjur
som de måste klubba ned eller fly ifrån. Om någon Dessutom
vet en bra länk där man kan få reda på lite om sädesslag och
när man skördar dem, samt information kring frukter och
grönsaker skulle jag bli överlycklig.
Diplomatimöten. Om en konflikt inträffar, såsom att båda
byarna hittar ett vattendrag som parterna vill ha för sig själva
kanske de får träffas allihop under ett möte runt ett bord och
disskutera igenom det hela. Kan bli kul rollspelande när de
skall försöka enas utan att någon förlorar något på det. DET
kräver skicklighet och talang.
Ger detta er några direkta uppslag till ideér eller liknande?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Alexander Gyhlesten
lite av vad jag för tillfället pysslar med och delvis för att få lite
hjälp av kunniga personer. Medelmycket text att läsa.
Rubriken skvallrar om vad jag skall köra för kampanj härnäst
med mina spelare (som snöpligt dog mitt i ett KULT-äventyr
igår kväll, detaljer om detta kan ges om någon frågar snällt).
Rollspelet kommer bli Wastelands, som grundstome men
med modifikationer hit och dit. Jag har för närvarande 8
spelare som är sugna att haka på så det första jag gjorde var
att dela in dem i två läger. Här följer vad som skall göras:
Jag tycker att återuppbyggnadskampanjer är ganska
intressanta i den aspekten att det handlar om något kreativt
och positivt - Att bygga upp ett samhälle där andra har fallit.
De båda gruppernas uppdrag är att i det område jag
förutbestämt att de skall vara i bygga upp en varsin by.
Konflikten ligger i att de båda gruppernas intressen skall
krocka med varandra. Jag har gett stränga order om att de
inte, under några som helst omständigheter, får bli vänner (då
försvinner konflikten och spelandet i sig blir ganska
ointressant, dessutom känner jag mig trygg i min nuvarande
spelledarroll enbart om jag får hantera 3-5 spelare åt gången.
8 är på tok för många).
Låter som något som kan bli kul kanske?
Jag har funderat ut lite kryddor och element som jag tänkte
slänga in:
Marodörerna. Vilket Wastelands-äventyr är fullkomligt utan
dem? Ett eller två gäng kan hålla till i en trakt som ligger en
bit bort ifrån området och kan komma och vara störiga ibland.
Funderade på om dessa kringströvande banditer kanske
skulle kunna hjälpa spelarna någon gång, till exempel så kan
ju ett gäng skurkar slå sig ihop med spelarna för att hacka
sönder det andra.
Huvudstaden. Kanske inte direkt huvudstaden (principen med
länder och gränser är ju borta sen länge i Wastelands) men
mer som landskapets största stad bör inkluderas. Här kan
spelarna införskaffa prylar genom att byta bort grödor, mat
och annat för att handla det de behöver där hemma i byn.
Hantverkare i staden kan reparera trasiga föremål eller göra
nya för en tjänst eller en pryl de behöver.
Lantlivet. Att bruka jorden, jaga djur för köttets skull, sätta
upp fällor, utfodra djuren, planera by-försvaret, utforska
området lite närmare, skaffa timmer till nya hus eller som
bränsle. Är nog den biten av kampanjen som kan anses vara
tråkigast så alla förslag som kan piffa till det lite är mer än
välkommet. Det kan bli lite väl krassligt när varje gång någon
av spelarna skall gå och hämta ved stöter på ett farligt rovdjur
som de måste klubba ned eller fly ifrån. Om någon Dessutom
vet en bra länk där man kan få reda på lite om sädesslag och
när man skördar dem, samt information kring frukter och
grönsaker skulle jag bli överlycklig.
Diplomatimöten. Om en konflikt inträffar, såsom att båda
byarna hittar ett vattendrag som parterna vill ha för sig själva
kanske de får träffas allihop under ett möte runt ett bord och
disskutera igenom det hela. Kan bli kul rollspelande när de
skall försöka enas utan att någon förlorar något på det. DET
kräver skicklighet och talang.
Ger detta er några direkta uppslag till ideér eller liknande?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/Alexander Gyhlesten