Nekromanti Hjälp behövs till Kampanj

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Okej, jag skriver det här inlägget delvis för att dela med mig
lite av vad jag för tillfället pysslar med och delvis för att få lite
hjälp av kunniga personer. Medelmycket text att läsa.

Rubriken skvallrar om vad jag skall köra för kampanj härnäst
med mina spelare (som snöpligt dog mitt i ett KULT-äventyr
igår kväll, detaljer om detta kan ges om någon frågar snällt).
Rollspelet kommer bli Wastelands, som grundstome men
med modifikationer hit och dit. Jag har för närvarande 8
spelare som är sugna att haka på så det första jag gjorde var
att dela in dem i två läger. Här följer vad som skall göras:

Jag tycker att återuppbyggnadskampanjer är ganska
intressanta i den aspekten att det handlar om något kreativt
och positivt - Att bygga upp ett samhälle där andra har fallit.
De båda gruppernas uppdrag är att i det område jag
förutbestämt att de skall vara i bygga upp en varsin by.
Konflikten ligger i att de båda gruppernas intressen skall
krocka med varandra. Jag har gett stränga order om att de
inte, under några som helst omständigheter, får bli vänner (då
försvinner konflikten och spelandet i sig blir ganska
ointressant, dessutom känner jag mig trygg i min nuvarande
spelledarroll enbart om jag får hantera 3-5 spelare åt gången.
8 är på tok för många).

Låter som något som kan bli kul kanske?

Jag har funderat ut lite kryddor och element som jag tänkte
slänga in:

Marodörerna. Vilket Wastelands-äventyr är fullkomligt utan
dem? Ett eller två gäng kan hålla till i en trakt som ligger en
bit bort ifrån området och kan komma och vara störiga ibland.
Funderade på om dessa kringströvande banditer kanske
skulle kunna hjälpa spelarna någon gång, till exempel så kan
ju ett gäng skurkar slå sig ihop med spelarna för att hacka
sönder det andra.

Huvudstaden. Kanske inte direkt huvudstaden (principen med
länder och gränser är ju borta sen länge i Wastelands) men
mer som landskapets största stad bör inkluderas. Här kan
spelarna införskaffa prylar genom att byta bort grödor, mat
och annat för att handla det de behöver där hemma i byn.
Hantverkare i staden kan reparera trasiga föremål eller göra
nya för en tjänst eller en pryl de behöver.

Lantlivet. Att bruka jorden, jaga djur för köttets skull, sätta
upp fällor, utfodra djuren, planera by-försvaret, utforska
området lite närmare, skaffa timmer till nya hus eller som
bränsle. Är nog den biten av kampanjen som kan anses vara
tråkigast så alla förslag som kan piffa till det lite är mer än
välkommet. Det kan bli lite väl krassligt när varje gång någon
av spelarna skall gå och hämta ved stöter på ett farligt rovdjur
som de måste klubba ned eller fly ifrån. Om någon Dessutom
vet en bra länk där man kan få reda på lite om sädesslag och
när man skördar dem, samt information kring frukter och
grönsaker skulle jag bli överlycklig.

Diplomatimöten. Om en konflikt inträffar, såsom att båda
byarna hittar ett vattendrag som parterna vill ha för sig själva
kanske de får träffas allihop under ett möte runt ett bord och
disskutera igenom det hela. Kan bli kul rollspelande när de
skall försöka enas utan att någon förlorar något på det. DET
kräver skicklighet och talang.

Ger detta er några direkta uppslag till ideér eller liknande?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Alexander Gyhlesten
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Trams

"Rubriken skvallrar om vad jag skall köra för kampanj härnäst
med mina spelare (som snöpligt dog mitt i ett KULT-äventyr
igår kväll, detaljer om detta kan ges om någon frågar snällt)."


Jag tror att polisen och kvällstidningarna kommer ha ett par frågor att ställa...

/Rising
som inte kan något om wastelands och därför är oförmögen att svara.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Några förslag och lite respons...

Jag har gett stränga order om att de inte ... får bli vänner

Varför? Se till att baka in ett "incentive" till detta i kampanjen istället. Att förklara för spelare hur de ska göra leder till motsatsen, ungefär som att säga åt små barn att inte känna på spisen.

Försök istället skapa någon form av vendetta, kanske a la Romeo och Julia. Två rivaliserande familjer som har bråkat med varandra sedan urminnes tider och som nu skickat sina ynglingar för att börja på egen kula. Kanske rent av på motståndarnas mark.

Dessa ynglingar är givetvis rollpersonerna, antagligen förstärkt av en mängd färgglada SLPs.

Marodörerna.
Usch! Se inte så mycket Mad Max :gremsmile:

Marodörer kan vara intressanta, men betänk deras existens mer än två hundra gånger innan du kastar in dem för syns skull. Om det finns marodörer i närheten så bör detta ha en förklaring. Om du använder dig av familje-prylen kan det vara en tredje rival eller ett nomad-kollektiv som tröttnat på det eviga gnabbandet mellan familjerna.

Eller kanske är det en organisation lik maffian som börjat ta andelar i smuggling och liknande som bedrivs mitt i familjernas territorium.

Huvudstaden.
Det här är ett trumfkort som den ena familjen kan ha. Staden/marknadsplatsen kontrolleras av denna familj och den andra hålls utanför. Detta ger en av grupperna en stor gratis fördel i form av expertis från stadens lärde men också material och förnödenheter när de inte kan klara sig själva.

Om inte den andra familjen har tillgång till detta så kanske de tvingas angripa och plundra staden, eller istället smyga sig in för att stjäla eller handla under okända identiteter. Små skärmytslingar med kärnfamiljen och liknande är nästan oundvikliga.

Lantlivet.
Du har nog rätt till viss del när du säger att detta antagligen blir tråkigt. Men det har alltid med olika omständigheter att göra. I ett Gemini scenario vi spelade så anordnade en av oss, som ägde en taverna, ett litet byslagsmål där vinnaren skulle få döpa tavernan. Alla var ju bästa vänner, men slagsmålet blev en kul förändring till den trista vardagen då till och med de mest osannolika deltagare kom för att svinga sina nävar.

Om spelarna tycker att timmerhämtning och liknande är tråkigt så får du göra det till något. Åter igen kan familjekonflikten bli mycket intressant eftersom de bästa träden, grödorna eller något annat kanske finns på den andra familjens mark. En stöld och biljakt senare, eller kanske en skogsbrand, så är det bara en familj som har den mat som båda vill åt. Vad gör de då för att förse sin by?

Diplomatimöten.
Mums... Jag säger såhär: låt intrigerna flöda. Om någon säljer sig till motståndarfamiljen, avslöjar viktig information eller om de helt enkelt ljuger och håller den där lilla detaljen om skogsbranden för sig själva så kommer dessa möten bli fantastiskt roliga. Som SL kan man gotta sig åt alla saker man själv vet, samtidigt som spelarna blir allt mer frustrerade för att de inte har koll på vad som händer, eller ens varför det händer.

Spela ett tag och låt familjernas ynglingar (RP) komma fram till att konflikten måste lösas. De kan sedan anordna sitt diplomatimöte själva, så att du inte själv bestämmer deras tillvägagångssätt. Lönnmord, lögn, kidnappning och falskhet - precis vad som bygger upp en perfekt diplomatisk struktur...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Trams

Jag tror att polisen och kvällstidningarna kommer ha ett par
frågor att ställa...


De frågade inte snällt så de fick inget veta :gremwink:

/Alexander Gyhlesten
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Mycket goda förslag

Tackar för att du svarade så grundligt. För det fick du 5
stjärnor av mig :gremlaugh:

Nu ska vi ta itu med ditt svar också:

Varför?

Som jag sa är det 8 spelare (nu lutar det mer åt 10 då alltfler
passat på att meddela sitt intresse, rykten sprids fort på
folkhögskolor :) och jag vill på ett praktiskt sätt dela upp
gruppen i två delar och samtidigt skapa en schysst intrig.
Genom att de inte får bli vänner ger de även fasiken i att prata
med rollpersoner som är "avaktiverade" pga att spelaren inte
tillhör den specifika gruppen som spelar just då.
Att baka in det hela i kampanjen var givet, på ett eller annat
sätt. Men, för att inte pracka på spelarna en massa SL-strunt
så tänkte jag att de fick göra upp om det själva varför de båda
grupperna inte sammarbetar (vilket rent uppenbart i
Wastelands är bättre än att slåss om en landplätt).

Att förklara för spelare hur de ska göra leder till motsatsen,
ungefär som att säga åt små barn att inte känna på spisen.


Motgiftet mot detta är att spelarna själva får bestämma
anledningen till varför de ligger i luven på varandra - Få spelare
förstör ett sandslott de själva bygger upp, i varje fall i min
spelgrupp.

Försök istället skapa någon form av vendetta, kanske a la
Romeo och Julia.


Tanken slog mig vid själva ritbordet faktiskt, men att ha det
som en förutsättning för spelandet kan både vara bra och
dåligt. Bland de dåliga är att det bara fokuseras på det istället
för andra viktiga prylar och så kan kampanjen ramla omkull.

Om det finns marodörer i närheten så bör detta ha en
förklaring.


Tänkte till att börja med ge dem personlighet och "verkliga
mål" (mer än: För överlevnadens och nöjets skull). Ett djup
i personligheten hos fienden kan få spelarna i moraliska
dilemman och lite diskussioner kring detta skapas lätt.

eller ett nomad-kollektiv som tröttnat på det eviga
gnabbandet mellan familjerna.


Är du en tankeläsare? Funderade faktiskt på att slänga in en
nomad-familj en bra bit in i kampanjen, fast dock inte som
antagonisten utan mer som en rolig krydda:

Föreställ dig ett gäng nomader som tagit hand om djur på
Zoo:et komma på besök - Låter inte det spännande så säg!
Dessutom kan de där elefanterna de tagit med sig vara
ganska användbara i te.x husbyggen. Andra exotiska djur
för nybyggare i Norden kan tänkas vara apor (underhållning),
zebror (riddjur), lejon (vaktdjur) och papegojor (telefonsvarare :gremwink:).

Som SL kan man gotta sig åt alla saker man själv vet

Verkligen!

så att du inte själv bestämmer deras tillvägagångssätt.
Lönnmord, lögn, kidnappning och falskhet - precis vad som
bygger upp en perfekt diplomatisk struktur...


Får hoppas spelarna löser konflikter med åtminstonde
kidnappning. Vad roligt det skulle vara!

Bra förslag till lantlivsutvecklingar, tackar så mycket Entomophobiac

/Alexander Gyhlesten
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Rubriken skvallrar om vad jag skall köra för kampanj härnäst
med mina spelare (som snöpligt dog mitt i ett KULT-äventyr
igår kväll, detaljer om detta kan ges om någon frågar snällt).
Snälla? Puh-leeeze tell me what happened.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mycket goda förslag

"men att ha det som en förutsättning för spelandet"

En tanke är ju att inte ha några förutsättningar alls, varesig att de inte får bli vänner eller en färdigkonstruerad Romeo & Julia-variant. Jag har i alla fall upplevt att spelare brukar sköta sig själva rätt bra, och är mycket medvetna och pigga på att fixa så att ståryn blir så bra som möjligt.
 
Top